GTFR-sarjojen säännöt

Tässä koottuna kaikissa GTFR:n sarjoissa käytössä olevat yhteiset säännöt ja käytännöt.

HUOM!

Ylläpidolla on oikeus muuttaa ja tarkentaa sääntöjä tarvittaessa myös kesken kauden; tästä ilmoitetaan aina kuljettajille. Kuljettajilla on velvollisuus raportoida ylläpidolle, mikäli säännöistä löytyy aukko tai ns. ”porsaanreikä” joka mahdollistaa sääntöjen kiertämisen. Mikäli sääntöjen porsaanreikä mahdollistaisi reilun kilpailun hengen vastaisen hyödyn, sen käyttäminen on kuitenkin rangaistavaa. Tuomaristo miettii tällöin seuraamukset tapauskohtaisesti.

Ilmoittautuminen

Kilpailuihin ilmoittaudutaan joko gtfr.fi-sivustolla tai sarjassa erikseen mainitulla tavalla. Kilpailija on velvollinen pitämään ilmoittautumisensa ajan tasalla tai teknisten ongelmien ilmentyessä vähintään ilmoittaa sarjajärjestäjille.

Mikäli kilpailuun ilmoittautunut kuljettaja ei kuitenkaan saavu kilpailuun, seurauksena on yhden kisan mittainen kilpailukielto. Mikäli tämä tapahtuu toisen kerran samassa sarjassa, menettää hän oikeuden osallistua sarjaan. Ylläpito voi tapauskohtaisesti kumota kilpailukiellon, mikäli kuljettajalla on ollut hyväksyttävä pakottava ns. force majoure -tilanne, joka on estänyt ilmoituksen päivityksen ajoissa.

Kisaillan kulku

  • Mahdolliset karsinnat
  • Vapaat harjoitukset
  • Aika-ajo
  • Kilpailu
  • Mahdolliset haastattelut

Ratakäyttäytyminen

Radalta varikolle hyppääminen on ehdottomasti kielletty aika-ajoissa ja kisan aikana, ellei se ole jonkun pelin bugin takia välttämätöntä. Mikäli aika-ajoissa tai kilpailun aikana hyppää radalta varikolle, sieltä ei enää siinä sessiossa saa poistua.

Kisoissa, on tahallinen törmäily, auton turha parkkeeraaminen hiekalle ja muu kaikenlainen epäsopiva autolla kikkaileminen kielletty.

Aika-ajoissa nopean kierroksen saa ajaa loppuun, mikäli sen ehtii aloittaa aikarajan puitteissa. Aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia. Aika-ajo kierroksella ei haeta ohitusta. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajava selkeästi antaa tietä. Jos auto vaurioituu aikakierroksella siten, että se selkeästi hidastaa ajamista, on annettava tietä takaa tulijoille. Hitaammilla kuskeilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa maaliin asti. Jokaisen kuljettajan tulee löytää sopiva rako ajaa aika-ajokierros ilman ohituksia.

Sarjassa noudatetaan Fisran- Ajoetikettiopasta (alla) ja tilanteet, mihin ei löydy säännöistä mainintaa, tulkitaan reaalimaailman käytänteiden mukaan. Imuavun katkaiseminen mutkittelemalla on kuitenkin kiellettyä.

Suorilla ajettaessa ajolinjan voi valita vapaasti vain silloin kun ei ole miltään osin limittäin kenenkään muun kanssa ja siten, ettei takaa nopeammin tulevan tarvitse löysätä kaasua tai jarruttaa linjan muutoksen vuoksi.

Lisäksi varikolle tultaessa, on auton nopeus hiljennettävä 80 km/h ennen varikkoalueen alkua.

Lentävä lähtö

Jos kisassa käytetään lentävää lähtöä, eikä peli tue sitä suoraan, käytetään tavallista lähtöruudukosta lähtöä, mutta valojen syttyessä ei kiihdytetä täyteen vauhtiin vaan ajetaan rauhallisesti ja varovasti radan reunassa niin, että kuljettajat pääsevät ryhmittymään omalle lähtöpaikalleen. Näin ajetaan ensimmäinen kierros, ellei muuta ole ohjeistettu. Sarjajärjestäjä ilmoittaa aina ennen kilpailua ratakohtaisesti ensimmäisen ja viimeisen sallitun kiihdytyspaikan. Nopeus ei saa ryhmittäytymiskierroksella ylittää 100 km/h.

Jokainen kuljettaja on ennen lentävää lähtöä velvollinen selvittämään oman lähtöpaikkansa ja seuraamaan Discordista sarjan kanavalta mahdollisia tiedotuksia siihen liittyen.

Lähtöryhmityksessä ajettaessa on noudatettava varovaisuutta. Yllättävä kiihdyttely ja jarruttelu sekä liiallinen mutkittelu on kielletty. Kohtuuttoman suuren välin jättäminen edessä ajavaan autoon on kielletty.

Kilpailun lähtö tapahtuu paalupaikalta lähtevän kuljettajan alkaessa kiihdyttämään. Paalupaikalta lähtevä kuljettaja saa alkaa kiihdyttämään aikaisintaan silloin kun lähtöruudukko alkaa ja viimeistään maaliviivalla, ellei muuta ole erikseen ohjeistettu. Kiihdytyksen on oltava yhtäjaksoinen ja tarpeeksi rivakka, jottei synny epäselvyyttä siitä, onko lähtö tapahtunut vai ei. Toisen jonon kärjessä oleva kuljettaja ei saa olla miltään osin paalupaikalta lähtevän kuljettajan edellä lähtöhetkellä.

Samassa jonossa edellä ajavaa ei saa ohittaa ennen viimeistä sovittua lähtöpaikkaa, poislukien edellä ajavan totaalinen nukahtaminen tai laitteiden hajoaminen. Ennen lähtöä on ajettava tasaista nopeutta ja tahalliset nopeuden muutokset esimerkiksi lähdön aavistamista tai haitariliikkeen aiheuttamista varten on ehdottomasti kielletty.

Mikäli lämmittelykierroksella ajaa ulos tai pyörähtää, niin omalle paikalleen saa siirtyä varovaisuutta noudattaen niin kauan, kunnes parijonon muodostaminen alkaa. Tällöin pitää jäädä siihen kohtaa jonoa, missä kyseisellä hetkellä on.

Ratarajat ja oikominen

Ratarajoina toimivat radan valkoiset yhtenäiset viivat. Vähintään yksi rengas on oltava valkoisen viivan sisäpuolella eli radan puolella osittain. Ratarajoista voidaan poiketa sarja- tai kilpailukohtaisesti erikseen säännöissä mainitsemalla.

Position palauttaminen

Jos kilpailija ohittaa toisen kilpailijan sääntöjen vastaisesti, esimerkiksi ratarajojen ulkopuolelta, tai ajattamalla toisen kilpailijan ulos radalta, on positio palautettava, mikäli se on mahdollista kilpailun kannalta kohtuullisesti. Position palauttaminen katsotaan lieventäväksi asianhaaraksi tuomaristossa.

Siniset liput

Kierroksella ohittavalle on annettava esteetön mahdollisuus turvalliseen ohitukseen niin, ettei ohittajan tarvitsisi juurikaan hidastaa vauhtiaan. Kun kierroksella ohitettava alkaa haittaamaan nopeamman vauhtia, on ohitettavan mahdollistaa turvallinen ohitus viimeistään seuraavan sektorin tai selvän suoran aikana.

Keltaiset liput

Keltaisten lippujen alueella kuljettajan on hidastettava vauhtiaan ja varauduttava katsomaan turvallinen reitti tilanteen ohi sekä tarvittaessa pysähtymään. Samaten havaitessaan kolaritilanteen edessään, on kuljettaja mahdollisuuksien mukaan velvollinen hidastamaan vauhtinsa sellaiseksi, että pystyy väistämään mahdolliset lisäosumat.

Ruutulippu

Kisa päättyy ruutulipulla. Vaikka kisa onkin päättynyt, niin ratakäyttäytymisen on oltava sääntöjen mukaista toisia kohtaan ja hyvätapaista niin kauan, että kaikki ajanut maaliin ja kisa on kokonaisuudessaan ohi, jolloin on aika poistua varikolle tai pois “huoneesta”. Toisia kuljettajia tai seinää päin ajaminen on kielletty.

Protestit

Protestit tulee olla jätettynä gtfr.fi-sivustolle aina viimeistään sarjan säännöissä mainittuna ajankohtana ja tähän tulee olla oma tai kaverilta lainattu videoklippi (mieluiten Youtube-linkki) ja video pitää kuvata molempien osapuolien autosta.

Lisäksi protestiin täytyy liittää oma näkemys tilanteesta, esimerkkinä: “Ilpo sukelsi autoni kylkeen, ja ei kolarista huolimatta antanut sijoitusta takaisin”.

Protestia ei voi jättää heti kilpailun jälkeen, vaan nukutaan aina yön yli ja pureskellaan asiaa. Kannattaa myös miettiä etukäteen se että oliko kyseessä kisatilanne, puhdas vahinko vai jopa omasta syystä johtunut kolari.

Rangaistukset käsittelee aina 3 sarjan ulkopuolista tuomaria, ja muut kuin tuomarit eivät saa vaikuttaa tuomioon.

Rangaistukset

Rangaistuksissa käytämme pohjana alla olevaa rangaistuspistetaulukkoa Tuomaristo voi halutessaan rangaista kuskia vaikka tilanteesta ei tulisikaan virallista protestia. Esimerkkinä: Rata-alueen rikkeet, varomaton ajotyyli ja huolimattomat radalle paluut tai muu vaaran aiheuttaminen, toistuva valojen vilkuttelu.

Pisteytys ja tuomiot

0 – 6 Ei jatkotoimia Ei pistevähennyksiä
7 – 13 Lähtöruuturangaistus Ei pistevähennyksiä
14 – 20 Lähtoruuturangaistus 2 -5 sarjapistettä
21 – 25 Lähtoruuturangaistus 3 -10 sarjapistettä
26 – 30 Lähtoruuturangaistus 4 -15 sarjapistettä
31 – 35 Lähtoruuturangaistus 5 -20 sarjapistettä
36 – X DISKAUS DISKAUS

*Jokaisen rivin rangaistus on kokonainen, sitä ei ynnäillä muiden rivien rangaistuksiin.

Pisteytys yhteyden katkeamisen (disconnect) tai laitteiston hajoamisen yhteydessä

Disconnect osoitettava tuomaristolle esimerkiksi kuvakaappauksella tai videolla.

Jos on ajanut yli 70 % kisasta, saa viimeisten sijoitusten pisteet täysimääräisenä Disconnect-järjestyksessä. Muussa tapauksessa disconnecista saa puolet pisteistä. Kisaan osallistuminen lasketaan, jos on ollut lähtöruudussa, mihin juuttuminen myös rinnastetaan disconnectiin.

Rangaistuspisteet

Kilpailutilanne 0
Pieni rike: 1 – 4 Autot eivät vahingoitu ja tilanne on osittain vahinko/kisatilanne, position mahdollinen palauttaminen. Epäurheilijamainen käytös. Sinisten lippujen huomiotta jättäminen. Lievät ratarajarikkomukset.
Keski-suuri 3 – 6 Autot rikkoutuivat, osittain piittaamaton ratakäyttäytyminen (Sukeltaminen tms rinnastettava teko). Toistuvat / merkittävät ratarajarikkeet.
Suuri rike: 5 – 8 Autot rikkoutuivat, piittaamaton ratakäyttäytyminen, position palauttamatta jättäminen. Törkeä oikominen.
Vakava rike: 7 – X Autot rikkoutuivat, vakava piittaamattomuus, tahallinen rike (brake check, radalta kiilaaminen)
  1. Rage quitista (RQ) tulee kuljettajalle kilpailukielto sarjan loppuihin osakilpailuihin. Kuljettajia kuullaan aina jälkikäteen asiasta.
  2. Jos sarjassa on rajoitettu rengasseosten käyttöä (esimerkiksi yksi pehmeä seos per kilpailu), rengassääntörikkeistä rangaistaan seuraavasti:
    • Mikäli kuljettaja ottaa epähuomiossa/vahingossa sääntöjen vastaisen setin renkaita varikolla, on hän velvollinen tulemaan varikolle vaihtamaan renkaat heti seuraavalta kierrokselta, ja tällöin auton tankkaaminen ja korjaaminen on kielletty. Tällöin tilanteesta ei rangaista.
    • Jos kuljettaja ajaa sääntöjen vastaisella rengasseoksella useamman kierroksen ja havaitsee ja korjaa virheensä myöhemmin, eikä ajallisesti tai muutenkaan hyödy tästä, seuraa tuomariston harkinnan mukaan rangaistuspisteitä “pienen” rikkeen mukaisesti.
    • Mikäli kuljettaja hakee sääntöjen vastaisesti yhden tai useamman rengassetin ja hyötyy tästä, tai pyrkii tällä saavuttamaan ajallista tai muuta hyötyä kilpailussa, seuraa kuljettajan hylkäys kilpailusta.
  3. 36 pisteen jälkeen diskataan sarjasta ja mitätöidään sijoitukset sekä pisteet, mikä ei kuitenkaan muuta muiden pisteitä ja kisasijoituksia.
  4. Lähtöruuturangaistus tarkoittaa, että mahdollisen kisahuoneen määräävän karsinta-ajon saa ajaa normaalisti, mutta varsinaisen aika-ajon aikana ei saa mennä radalle muiden haitaksi. Kilpailuun starttaa gridin viimeisenä siinä huoneessa, johon karsiutuu. Rangaistus on suoritettu vasta kun on osallistunut seuraavaan kilpailuun, eli ajamatta jätetty kisa ei kumoa aika-ajokieltoa.
  5. Rangaistuksia voidaan jakaa ilman kolariakin, esimerkiksi epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä radalla, eli jos joudut luopumaan omista oikeuksista kolarin välttämiseksi voidaan vastapuolta rangaista vaarallisesta ajotavasta.
  6. Radalta suoraan varikolle hyppäämisestä seuraa yhden sarjapisteen menetys.
  7. Epäurheilijamainen käytös tai kisan järjestämisen/kulun tahallinen vaikeuttaminen yms. ovat myös rangaistavia tuomariston harkinnan mukaan.
  8. Epämääräisissä useamman auton kolaritilanteissa noudatetaan periaatetta, että suurin syyllinen on se, jolla oli parhaat mahdollisuudet havaita vaara ja ennakoida se. Esim. kahden auton taistelussa kolmas tulee yllättäen takaa mukaan.
  9. Viimeisestä kilpailusta tuomaristo voi antaa aikasakkoa tai sarjapistevähennyksiä rangaistuspisteiden sijaan.

Tiimit

Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden hengen tiimejä, joille lasketaan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien muodostaminen on vapaaehtoista ja kyseessä on edelleen yksilökilpailu (ellei sarjaformaatissa nimenomaisesti erikseen muuta mainita), täten tiimipisteillä ei ole yksilömestaruuden kannalta merkitystä. On suotavaa, että tiimeillä on samankaltainen livery autoissa.

Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa lomakkeella gtfr.fi -sivustolla.