Autumn Endurance Events 2020

Katso yltä aiemman sarjan ohjevideo kilpailun lähdöstä!

Tärkeimmät nostot Le Mans 20.9.

  1. Multiclass kisa: luokkina Vintage Prototype (Gr.X) ja Vintage Sports Car (N300)
  2. Manuaalinen BoP
  3. Käytettävä rengasseos: Sport Soft (SS)
  4. Kulutukset: Tyres 3x, Fuel 1x
  5. Luistonesto (TCS) kielletty
  6. Rata-alueen viivoja ei saa ylittää, ja varikolta poistuessa on kunnioitettava viivaa.

Autumn Endurance Events on kokoelma yksittäisiä, toisistaan erillisiä kestävyysajo- eli endurance-kilpailuita, joissa ajetaan vain kyseisen kilpailun voitoista. Kilpailut ovat ns. multiclass -kisoja, eli radalla on samanaikaisesti kaksi eri nopeusluokkaan kuuluvaa autoluokkaa. Molemmat luokat ovat yhtä aikaa radalla, mutta ajavat kilpaa vain oman luokkansa sisällä. Nopeammassa luokassa kilpailee lähtökohtaisesti 7 autoa ja hitaammassa 7 autoa (huoneessa tilaa aina selostajalle /striimaajalle sekä safety car -kuljettajalle). Jako voi olla myös 6/8 tai 8/6. Tarkka jako riippuu kuljettajamääristä eri luokissa ja se ilmoitetaan etukäteen ennen kisaa.

Autovalikoima on tasoitettu kierrosajan mukaan tasaiseksi manuaalisen BoPin avulla. Pelin Balance of Performance (BoP) -toiminto ei ole päällä. Kussakin kilpailussa kaikki kuljettajat ovat kuitenkin velvollisia säätämään oman autonsa BoP:n manuaalisesti oikealle tasolle (ks. Autovalikoima kohdasta oikea autokohtainen lukema). Tuomaristo tai host tarkastaa jokaisen kuljettajan painon ja tehon ennen kilpailun alkua. Jos kilpailija pyrkii perusteettomasti saamaan hyötyä käyttämällä liian suuria tehoja tai liian pientä painoa, voidaan kilpailijalle tuomita välitön hylkäys tai kilpailukielto seuraavaan kilpailuun.

Autoluokat ja auton valinta
Kisassa on tarjolla kaksi autoluokkaa: Vintage Prototype (Gr.X) ja Vintage Sports Car (N300). Vintage Prototype -luokka antaa mahdollisuuden päästä ulkoiluttamaan autotallin kalleimpia 60-luvun Le Mans -autoja ja Vintage Sports Car -luokka tarjoaa (pelikrediiteissä) halvemman mahdollisuuden päästä kokemaan 60-luvun Le Mansin tunnelmaa.
Kuljettajat valitsevat autoluokan ja auton aina samalla kun ilmoittautuvat kisaan. Auto valitaan tarjolla olevasta valikoimasta.

Luokka – Auto (teho % / paino %)
Gr.X – Ferrari 330 P4 (103% / 127%)
Gr.X – Ford Mk IV (103% / 91%)
Gr.X – Jaguar XJ13 (100% / 100%)

N300 – Chevrolet Corvette Stingray Sport Coupe (C2) (87% / 93%)
N300 – DeTomaso Pantera (85% / 99%)
N300 – Ferrari Dino 246 GT (132% / 119%)
N300 – Ford Mustang Mach 1 (100% / 90%)
N300 – Jaguar E-type Coupé (115% / 106%)
N300 – Toyota 2000GT (168% / 118%)

 

Kilpailutapahtuman aikataulu

Kilpailutapahtuma alkaa ensin vapailla harjoituksilla alkaen kello 17-18 välillä. 18:30 alkavat luokkakohtaiset karsinnat, jotka toimivat samalla luokkakohtaisina aika-ajoina itse lopulliseen kilpailuun. Karsinnan pituus on 15 min ja karsinnassa jaetaan kuljettajat eri huoneisiin. Kuljettajien lähtöjärjestys määräytyy karsinnassa ajetun nopeimman kierrosajan perusteella. Karsintaa seuraa lyhyt tauko, jonka aikana suoritetaan huonejako, ja kuljettajat ryhmittäytyvät omiin kisahuoneisiinsa. Kun kaikki kilpailijat ovat ryhmittäytyneet kisahuoneeseen, alkaa yhden kierroksen pituinen testistartti. Onnistuneet testistartin jälkeen huoneen host järjestää oikean lähtöjärjestyksen, ja tämän jälkeen 5 min tauon jälkeen alkaa kilpailu. Kilpailijoiden pitää tämän ajan sisällä suorittaa rengastaktikointi ja auton säätäminen, sekä ajaa AINA 1. ajanottosektorin yli. Tällä varmistetaan oikeat lähtöruutupaikat autoille.

Kilpailuhuoneeseen on saavuttava viimeistään klo. 18.15. UUSIEN kuskien on saavuttava AINA VIIMEISTÄÄN klo 18.00 mennessä ja heidän on viimeistään kilpailupäivänä lisättävä host PSN-kaveriksi, ja tutustuttava sääntökirjaan sekä tehtävä tarvittavat esivalmistelut yhteysongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Tällä vältetään nettitoimivuuteen liittyvät säätämiset ja aikataulumuutokset. Ennen kisahuoneeseen saapumista pyydämme kilpailuun tulevia testaamaan PS4:n verkkoyhteyttään. Se muuttaa IP-osoitteen. Tämä edesauttaa hieman ruutuunjäämisbugiin ja siihen että KAIKKI kuskit näkevät toisensa radalla. Lähtökohtaisesti näissä kilpailuissa pyritään aina saamaan kaikki mukaan kisaan eli tarvittaessa lykkäämään kilpailua kohtuullisissa määrin.

Aika-ajossa ei jäädä radan varteen parkkiin, vaan ajetaan AINA omalle varikolle. Aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia.

Kilpailun startti

Kilpailuiden starttimuotona on manuaalinen lentävä lähtö jota edeltää lämmittelykiertos. Kilpailuun startataan normaalisti lähtöruudukosta, mutta liikkeelle lähdetään jonomuodostelmassa hitaasti ja varovaisuutta noudattaen. Kuljettajien on muistettava, kuka hänen edessää ja takanaan on gridissä, ja onko hänen lähtöruutunsa oikealla vai vasemmalla puolella – tällä tiedolla on merkitystä lämmittelykierroksen aikana ja lopussa. Kilpailussa on mukana safety car, joka starttaa ensimmäisestä ruudusta ja määrää vauhdin. Safety carin ollessa poissa, on paalupaikkakuljettaja velvollinen vetämään joukkoa asianmukaista nopeutta. Ensimmäisen kierroksen aikana ohittaminen on kielletty ja kuljettajat ovat velvollisia pitämään oman paikkansa, paitsi jos edellä ajava kuljettaja tekee virheen / ajaa ulos. Tällöin joukosta pudonnut kuljettaja voi ajaa omalle paikalleen varovaisuutta noudattaen. Jos pudonnut kuljettaja ei ehdi turvallisesti omalle paikalleen, on hänen jäätävä huonommalle sijoitukselle jonon keskelle. Tällöin muiden on ryhmittäydyttävä kierroksen lopussa tämä sijoituksen muutos huomioiden. Lämmittelykierroksen lopussa, kun radalla tulee sopiva kohta, safety car hiljentää vauhdin korkeintaan 80 kmh:iin ja kaikki kilpailijat ryhmittäytyvät tiiviiseen parijonoon. Kilpailu alkaa kun safety car poistuu radalta ja paalupaikalta starttaava kiihdyttää. Muu joukko saa kiihdyttää vasta kun kärkimies tekee aloitteen. Omassa jonossa ajavien kuljettajien ohittaminen on kielletty ennen lähtöviivaa.

 

Kilpailun säännöt

Herrasmiessäännöt ja normaali ratakäyttäytyminen on pidettävä mielessä. Lisäksi multiclass-kilpailun periaatteita on noudatettava:

  • Molemmat luokat ajavat omaa kilpailuaan, eli hitaammalla luokalla ei ole velvollisuutta erikseen antaa tietä tai hidastaa vauhtia nopeamman luokan autolle.
  • Ohituksen turvallisuuden kannalta on tärkeää että hitaamman luokan auto ei millään tavoin muuta normaalia ajolinjaansa kun nopeamman luokan auto on tekemässä ohitusta.
  • Kierroksella ohitettavien autojen on väistettävä nopeampaa saman luokan autoa normaalisti

Lisäksi muistettava noudattaa rataviivoja: Varikkoviivojen noudattaminen ehdotonta niin varikolle mennessä kuin pois tullessa, kiinteitä varikkoviivoja ei saa ylittää lainkaan. Rata-aluetta tulee myöskin kunnioittaa vaikkei siitä peli rangaistusta jakaisikaan. Jatkuviin oikaisuihin, ylileveisiin ajolinjoihin, joista on tulkittavissa ajallista tai nopeudellista hyötyä, tullaan puuttumaan. Mikäli penaltyt ovat päällä, on pelin antama penalty pitää ottaa pois viipymättä ja niin turvallisesti, ettei siitä koidu haittaa muille kilpailijoille. Se on otettava pois saman sektorin sisällä, milloin on sen saanutkin. Jos ajaudut radalta ulos, niin on ehdottoman tärkeää katsoa miten radalle palaat, etteivät radalla olevat kuskit kärsi sinusta ja harkitsemattomasta ajolinjastasi. Eli ajolinjalle toisten eteen ei saa tulla, vaan tarvittaessa tulee päästää, vaikka koko ”pakka” ohi, mikäli muuten radalle paluu ei ole mahdollista häiritsemättä muita.

Aika-ajokierroksella ei haeta ohituksia. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajavan selkeästi antaa tietä. Hitaammilla kuskeilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa ihan rauhassa maaliin asti. Jokaisen kuskin tulee löytää sopiva rako ajaa aika-ajokierros ilman ohituksia.

 

Select Conditions: Ilmoitetaan kisakalenterissa

Time Limit: Aika Ajo: 15 Minutes

Osakilpailun pituus: ilmoitetaan kisakalenterissa

 

Rangaistukset

Tuomaristo tulee tutkimaan kaikki ilmoitukset kuskeista jotka oikovat, käyttävät rata-aluetta muuten väärin, kiilaavat tai ihan miten vain käyttäytyvät epäasiallisesti muita kohtaan radalla kilpailun tai aika-ajojen aikana. Muuten peli hoitaa rangaistukset kisan aikana. Protestin voi tehdä mikäli tuntee kokeneensa aika-ajossa tai kilpailussa vääryyttä.

Aikaa protestien tekoon on alkaen kisapäivänä klo. 22:00 aina seuraavan päivän klo 20:00 asti. Protesti tehdään gtfr.fi -sivustolta löytyvän Tee protesti -linkin kautta, noudattaen lomakkeen ohjeita. Liitteeksi mahdollisimman tarkka kuvaus tapahtuneesta sekä tapahtuman ajankohta. Protestoija on velvollinen toimittamaan selkeän videoleikkeen tapahtuneesta tuomaristolle. Sarjasta poisto on mahdollista jo yhdestä isosta rikkeestä.

Kilpailun hostilla on velvollisuus tallentaa kisan replay. Jos asenne ei muutu, voidaan kuljettajalle tuomita aika-ajo kieltoa, jopa kilpailukieltoa.

 

Rangaistukset rikkeistä

Jos kolarointitilanteessa kumpikaan auto ei vaurioidu, se katsotaan kilpailutilanteeksi, josta voi kuitenkin tehdä protestin, jonka tuomaristo tutkii.

Tuomaristo jakaa rangaistuksia vain protestien perusteella. Koska erillistä rangaistuspistetiliä ei ole, koostuvat rangaistukset aika- tai lähtöruuturangaistuksista seuraavaan kilpailuun. Rangaistuksen kovuus riippuu rikkeen vakavuudesta. Rangaistus on kärsitty, kun kuljettaja on ajanut rangaistuksen saamisen jälkeen yhden täyden osakilpailun.

 

Race settings

Start type: Grid start
Grid order: set by host
Boost: Off
Slipstream strength: Real
Visible damage: On
Mechanical damage: Heavy
Tyre wear: 3x
Fuel depletion: 1x
Initial fuel: Default
Grip reduction: Real
Race finish delay: 180 sec

 

Regulation settings

Filter by category: none
Balance of Performance: off (manuaalinen BoP ks. autovalikoima)
Max Power: none (manuaalinen BoP)
Min weight: none (manuaalinen BoP)
Max tyre: SS
Min tyre: SS
Tuning: Allowed

 

Penalty settings

Ghosting: None
Shortcut penalty karsinta/aika-ajo: Heavy
Shortcut penalty kilpailu: None
Wall collision penalty: None
Side contact penalty: Off
Correct vehicle course after wall collision: Off
Replace cars: Off
Flag rules: On

 

Driving options

Countersteering assistance: Prohibited
ASM: Prohibited
Driving line assist: Prohibited
Traction control: Prohibited
ABS: No limit
Auto drive: Prohibited
 

 

Ilmoittaudu sarjaan

Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi sarjaan.

Sarjaan ilmoittautuneet

IlmoittautunutAutoluokkaToiminnot
Senaattori1N300
teuwo82N300
aapeee100N300
juno2017N300
SoiggeGr.X
SKARBARELLOGr.X
Batimm01N300
JouKidN300
ItzLepaGr.X
mirkkuliisaGr.X
razer1024Gr.X
sami79-N300
Snow_Man_FINN300
Max_out_FINN300

 Ilmoittautuneita: 14