GTFR suuri vuosiäänestys 2019

GTFR:n vuosi 2019 paketoituna yhteen paikkaan - niin tekstin kuin videonkin muodossa

GT Finland Racersin vuosi 2019 alkoi tammikuussa kahden eri sarjan voimin, kun GT Sportin Ferrari 458 GT3 Europe Tour sekä Project CARS 2:n LM GTE PRO 2019 startattiin käyntiin. 

Ferrari 458 GT3 vaikutti aluksi olevan kuljettajille äärimmäisen haastava auto, mutta jo parin osakilpailun jälkeen oli selvää, että mirkkuliisa, Max_out_FIN, Batimm01 sekä Sampohuong olivat saaneet viritettyä autonsa äärimmäiseen iskuun, ja kyseinen nelikko tarjoilikin Steam-Machine_69:n ja Eki-86:n  luotsaamien striimien katsojille osakilpailu toisensa jälkeen ennennäkemättömän tiukkoja taisteluita. Erittäin intensiivisistä kamppailuista huolimatta vuoden kilpakumppaniksi valittu mirkkuliisa onnistui voittamaan kauden kaikki kuusi osakilpailua – kuitenkin paikoin vain sadasosissa mitattavilla marginaaleilla – ja oli sarjan jälkeen varma, että Max_out_FINin voittojen aika koittaa pian.

LM GTE Pro 2019 -sarjaa varten GTFR sai uuden vahvistuksen striimitiimiinsä, kun GT Sportin puolella vahvan aloituksen tehnyt tulokas Soigge otti striimaajan ja selostajan viitan harteilleen vuoden 2019 ensimmäiseen PC2-sarjaan. 

Sarjassa kilpailtiin yksilökisan lisäksi tiimeissä, joita muodostuikin eri merkkisten autojen ympärille peräti seitsemän kappaletta. Vuoden kuljettajaksi valittu m-peltonen sekä hänen tallitoverinsa Tervajallu (ent. DjOniGII) tekivät BMW M6:n ratissa tiimisarjassa ylivoimasta jälkeä, voittaen sarjan tiimimestaruuden selkeällä erolla toiseksi tulleeseen Team TissiTuningiin. Sarjassa nähtiin loistavia suorituksia myös plusmiinusnollalta sekä OOTI1:lta, jotka haastoivat BMW-tiimin kuskeja voitosta useita kertoja. Lisäksi nähtiin dramatiikkaa m-peltosen ja Eki-86:n välillä, ja he muodostivatkin yhden kaudella 2019 eniten keskustelua herättäneistä taistelupareista. Kovasta vastuksesta huolimatta m-peltonen kuittasi itselleen GTFR-uransa toisen PC2-mestaruuden, ja tämä sarjamestaruus oli vasta esimakua siitä, mitä mieheltä tultaisiin näkemään kauden 2019 aikana. Sarjan päätyttyä Soigge myös nimitettiin uusimpana jäsenenä GTFR:n ylläpidon jäseneksi.

Maaliskuussa järjestettiin GT Sportin puolella epävirallinen Jokkis-minisarja, joka ajettiin kolmena eri iltana kahden virallisen sarjan välissä. Minisarjan voittajaksi VW-kuplalla kaasutteli Snow_Man_FIN, toiseksi sijoittui uusi tulokas SKARBARELLO ja kolmanneksi rallisimulaattoreissa äärimmäisen nopeaksi kuljettajaksi tunnettu vpg-misalm.

GT Sportin puolella jatkettiin Group B -asfalttisarjalla, jossa autojen säätäminen oli poikkeuksellisesti kiellettyä, ja joka koostui viidestä kisapäivästä ja kymmenestä lähdöstä. GTFR:n striimit nousivat “nextille levelille”, kun vuoden ylläpitäjäksi valittu Soigge ja selostajalegenda Steam-Machine_69 yhdistivät ensimmäistä kertaa voimansa selostuskopissa, ja striimeihin saatiin mm. grafiikkaa sarjataulukoista, välivideoita rataesittelyistä sekä edellisistä kilpailuista. Huippulaatuisista striimeistä tulikin vuonna 2019 GTFR:n tavaramerkki. Sarjaan saatiin ennätykselliset 39 osallistujaa, mistä erittäin suuri hatunnosto kuuluu keväällä aktiivista rekrytointia tehneelle, vuoden tsempparille, GTFR- “rekry”-Predalle. 

Mirkkuliisan ennustus Max_out_FINin tulevasta menestyksestä toteutui varsin pian, kun Max_out ajeli Peugeot RCZ Gr.B -autollaan ylivoimaiseen mestaruuteen, voittaen kymmenestä osakilpailusta yhdeksän. Max_outin tallikaveri, velipoika Snow_Man_FIN sijoittui lopulta sarjassa toiseksi, ja kolmanneksi sijoittuneen mirkkuliisan ylivoimaa oli vihdoin horjutettu. 

Samoihin aikoihin Group B -asfalttisarjan kanssa testattiin GT Sportin puolella ennennäkemättömiä konsepteja, kun multiclass, pace car, lentävä lähtö sekä tavallista pidemmät kilpailut yhdistettiin, ja syntyi yksittäisistä kilpailuista koostuva Summer Endurance Events. Endurancet saavuttivat suuren suosion, ja ne houkuttelivat GTFR:n kilpailuihin uusia kovia nimiä, kuten SDL_JeiJei (ent. GT-JeiJei), tomitolvanen, hankalat5, omk79  ja hene69, jotka näyttivät vauhtiaan myös kauden muissa sarjoissa.

Vuosi 2019 startattiin myös Assetto Corsassa, kun Deutsche Tourenwagen Meisterschaft eli DTM-sarja alkoi maaliskuun lopussa. Sarjassa ajettiin kaikkiaan 13 starttia 90-luvun alkupuolen DTM-kilpureilla, joista valittavina olivat Mercedes-Benz, Alfa Romeo sekä BMW. Sarja houkutteli mukaan 17 kuljettajaa, ja sarjassa nähtiin äärimmäisen jännittäviä kilpailuita m-peltosen, plusmiinusnollan sekä H_tuomaalan välillä. Vuoden puolustajaksikin valittu m-peltonen osoitti jälleen olevansa gridin nopein kuljettaja, ja voitti sarjan uskomattoman tasaisella suorittamisella.

Keväällä alettiin suunnitella jälleen yhteissarjaa Finnish Auto Simracing Teamin eli FAST:n kanssa, ja suunnittelun tuotoksena syntyi Suomen tähän saakka suurin GT Sport-sarja Gr.3 Open Championship. Sarjaa ajettiin viitenä sunnuntaina, ja siihen osallistui huikeat 79 kuljettajaa, mikä tarkoitti, että kisoja ajettiin yhtäaikaisesti jopa neljässä eri huoneessa. Massiivisen sarjan A-huoneiden striimauksesta ja selostuksesta vastasi Soigge yhteistyössä FAST:n markusVII:n kanssa, ja striimit saivat sarjan koon vuoksi poikkeuksellisen paljon näkyvyyttä. Kauden alkupuolella Nissan GTR GT3:lla ajanut kaksikko hene69 ja tomitolvanen kahmivat kilpailuista voittoja toisensa perään, mutta neljännessä osakilpailussa sarjan johto kääntyi tasaisia suorituksia tehneen Mercedes AMG GT3 -kuljettaja HornetUnited2:n hyväksi, ja tämä kuittasikin sarjan mestaruuden itselleen kauden viimeisessä osakilpailussa Barcelonassa. Pertti1969 sijoittui sarjassa toiseksi ja hene69 oli lopulta kolmas. 

Myös PC2-puolella kevät jatkui aktiivisena, kun Radical SR3 -sarja Head Out World Tour alkoi toukokuussa, käsittäen kuusi osakilpailua kolmella mantereella. Sääolosuhteet olivat kilpailuissa merkittävä elementti koko kauden ajan, ja rankkasateet toivatkin kaivatun lisämausteen useisiin sarjan osakilpailuihin. Jälleen kerran oli selvää, että vuoden kuljettaja m-peltonen oli tullut sarjaan vain voitto mielessään, ja mestaruus irtosikin varsin ylivoimaisella suorituksella. Koko kauden ajan kilpailut olivat kuitenkin kaksintaisteluita täynnä, ja haastetta m-peltoselle tarjoilivat OOTI1 sekä uusi nimi crash_muffinFIN (ent. local_man1234). Myös kärjen ulkopuolella nähtiin kovia vääntöjä mm. TomasNACin ja salander35:n toimesta.

Ennen kesätaukoa järjestettiin vielä PC2:ssa edesmenneen Niki Laudan muistolle erikoiskisapäivä, jossa ajettiin Laudan tunnetuiksi tekemillä autoilla.

Kesätauon jälkeen ylläpitäjä, graafinen suunnittelija Garamond247 suunnitteli GTFR:lle uuden logon ja graafisen ilmeen, jotka otettiin käyttöön elokuussa. Garamondin kynästä syntyi myös Project CARS 2:een joukko yksittäisiä erikoiskilpailuita, jotka saivat nimen Classic Vintage Races. Vintagekisoissa replikoitiin historiallisia kilpailutapahtumia pelin sallimien mahdollisuuksien rajoissa mahdollisimman autenttisesti. Mukana oli niin formuloita kuin prototyyppikilpureita, sekä myös lokinsiipi-mersujakin. Eri teemaiset pitkät kilpailut houkuttelivat mukaansa GTFR:n uskollisimmat PC2-kuljettajat, ja voittoja pääsivät juhlimaan Eki-86, m-peltonen sekä Garamond247.

GT Sportin puolella syksy alkoi one-make-sarjalla, joka ajettiin Gran Turismon omalla fantasiaformulalla Red Bull X2014 Juniorilla, jota oli sarjan tarpeita varten hieman piristetty lisätehoin. Sarja kantoi nimeä Formula Future Cup. Sarjassa järjestettiin jälleen tiimikilpailu, ja se houkutteli mukaansa 36 kuljettajaa ja 14 tiimiä. Selostuskoppiin teki comebackin kaksikko Steam-Machine_69 ja Eki-86. Kauden ensimmäistä puolikasta hallitsi selostuskopista radalle palanneen Soiggen sekä tämän tallikaveri GTFR-Elfin (ent. Elftorius) tiimi FEISAR. Soigge ja mirkkuliisa tarjoilivat katsojille herkkua kaksintaisteluilla, joiden ratkaisut vietiin jopa viimeiselle kierrokselle. Kolme ensimmäistä kilpailua päättyivät lopulta Soiggen juhliin. Loppukauden osalta tilanne kääntyi mirkkuliisan hyväksi, kun mirkkuliisa sai rinnalleen tallikaveriksi SDL_JeiJein, ja FEISAR-kuljettajien poissaolot antoivat mirkkuliisalle helpon tien ajaa itsensä jo viidettä kertaa GT Sport-mestariksi. Toiseksi ja kolmanneksi sarjassa sijoittuivat tallikaverit RoXon89 ja ItzLepa. Lisäksi sarjassa nähtiin ensimmäisiä vilauksia vuoden taisteluparista, kun tallikaverit Max_out_FIN ja Snow_Man_FIN ottivat yhteen sarjan viimeisessä osakilpailussa.

Samanaikaisesti käynnistyi Project CARS 2:n vuoden 2019 viimeinen virallinen sarja, Touring Car Cup, jossa kilpailtiin klassisilla brittiläisillä kilparadoilla, seitsemässä kahden lähdön kisapäivässä. Sarjaan osallistui ennätykselliset 24 osallistujaa, kun mukaan tuli myös useita kuljettajia, jotka olivat aiemmin esiintyneet lähinnä GT Sportin puolella. Lisäksi kahden lähdön iltamat tarjosivat käänteisten lähtöjärjestyksen myötä katsojille loistavia keskikastin taisteluita, ja muun muassa Vaelperi, ssearch7 ja Porisinglemalt antoivat kaudella useita näytteitä taidoistaan. Sarja lienee toiminut vaikuttimena myös GTFR-Predan vuoden taistelija -tittelille. Sarjan kenties huomiota herättäneimmän kolmikon muodostivat m-peltonen, Eki-86 ja H_tuomaala, joiden välillä nähtiin useita paljon keskustelua lietsoneita tilanteita. Kauden lopussa m-peltonen todisti olevansa kauden 2019 kovin kuljettaja, varmistaen itselleen vuoden 2019 neljännen mestaruutensa, ja hän oli täten voittanut kaiken mahdollisen PC2- ja AC-puolelta.

Syksyllä GTFR kohtasi PC2:ssa Kerb Clippers Sim Racingin (KCSR) yhden illan erikoistapahtumassa. Kilpailu koostui kahdesta lähdöstä, jossa kumpaakin joukkuetta edusti 7 kuljettajaa. M-peltosen johdolla GTFR voitti ensimmäisen lähdön, mutta toinen kilpailu meni selkein lukemin KCSR:n hyväksi, mikä riitti varmistamaan kokonaiskilpailun voiton KCSR:lle. Lisäksi myöhemmin syksyllä GTFR kohtasi GT Sportissa  kolmen erilaisen kilpailupäivän mittaisessa minisarjassa FAST:n. Viime vuonna kokonaiskilpailun voitto meni FAST:lle, mutta tänä vuonna GTFR otti revanssin, ja vei sarjan nimiinsä pistein 339-324. 

Alkuvuoden Assetto-sarjan jälkeen jäi kytemään ajatus jostakin suuremmasta ja mahtavammasta sarjasta, joka käsittäisi yhden kilpailun per kuukausi ja kestäisi täten miltei vuoden. Odotus palkittiin lokakuussa, kun GTFR:n massiivisin tuotanto, vuoden sarjaksikin valittu GT3 Open Championship polkaistiin käyntiin miltei 40 kuljettajan voimin. Kauden 2019 päätteeksi sarjaa on ajettu kolme osakilpailua, ja sarjataulukon kärjessä on m-peltonen. Sarjan myötä myös useat GT Sport-kuljettajat ovat lähteneet mukaan Assettoon, ja se on houkutellut mukaan myös täysin uusia kuljettajia, kuten vuoden tulokkaaksi äänestetyn EsPresso_Juureksen.

PC2:ssa järjestettiin vielä lokakuun lopussa Ford vs Ferrari -teemainen erikoiskilpailu Le Mansin vanhalla layoutilla. Ajoneuvoina toimivat vuoden 1967 prototyyppikilpurit. Lisäksi PC2:ssa ajettiin loppuvuonna kolmen kilpailun mittainen Renault Goes America Cup -minisarja, jossa nimensä mukaisesti kierrettiin kolme Yhdysvaltain maaperällä sijaitsevaa rataa Renault RS01 -autolla. Sarja sai osallistujien keskuudessa suosiota, jonka myötä kyseisellä autolla tullaan ajamaan virallinen täysimittainen sarja vuonna 2020.

Loppuvuodesta 2019 polkaistiin myös vpg-misalmin ja IlpoLarhan toimesta DIRT 2.0 -kilpailu H. Toivonen Special, jossa on mukana on yli 70 kuljettajaa, ja se onkin täten yksi Suomen suurimmista DIRT-sarjoista. Sarjassa on mukana myös kuljettajia muualta Euroopasta, ja sarja on noteerattu myös muissa yhteisöissä, minkä myötä se kasvaa kasvamistaan. Flying Finns Time Trialin avulla pyrimme myös saamaan aloittelevia kuskeja mukaan rallin ihmeelliseen maailmaan. Time trialin avulla olemmekin saaneet GTFR:n miehiä useisiin maailmanennätysiakoihin, ja tavoitteenamme on ajaa ennätykset jokaiseen maahan. DIRT 2.0 -sarjojemme myötä on syntynyt uusi tähti, Hakuline, joka dominoi rallikenttiä lähes m-peltosen tyyliin.

GTFR:n vuosi 2019 huipentui GT Sportin puolella Vintage Prototype Championship -nimiseen sarjaan, jossa kilpailtiin pelin kalleimmilla, 20 miljoonan krediitin autoilla. Tarjolla olivat Ferrari 330 P4, Jaguar XJ13 sekä Ford MK IV, joista kuljettajat valitsivat mieleisensä. Sarja oli kahdeksan osakilpailun mittainen, ja se keräsi mukaansa aiemmista GTS-sarjoista poiketen verrattain pienen, mutta sitäkin innostuneemman määrän osallistujia. Kauden alussa uusi tulokas Punttoni sekä vaisun FFC-kauden ajanut Max_out_FIN osoittivat nopeutensa Ferrareilla, ja kauden edetessä mukaan taisteluun liittyivät edellämainittujen kuljettajien tallikaverit tsiqe (ent. tsivqejlil51) ja Snow_Man_FIN sekä vanhat kilpatoverit mirkkuliisa ja pertti1969. Tallikaverit Max_out_FIN ja Snow_Man_FIN eivät ansainneet vuoden taistelupari-titteliä syyttä, sillä kaksikon välillä nähtiin useaan otteeseen sekä ulosajoihin päättyneitä kilpailutilanteita että ennennäkemätöntä tiimityöskentelyä – ehkäpä täten sana “taistelupari” saikin näiden veljesten kohdalla kaksoismerkityksen? Kauden mestaruus ratkaistiin ennätysyleisön edessä, kun Soigge, Steam-Machine ja ItzLepa striimissä huusivat Punttonin sarjan mestariksi.

 

Ylläpidon roolit 2019

Kaikki kauden 2019 kilpailut tilastoitiin IlpoLarhan ylläpitämään Ilpo’s Database -tietokantaan. 

Gtfr.fi -sivuston suunnittelusta ja ylläpidosta vastasi edellisvuoden tapaan Garamond247. 

GTFR:n virallisena striimitiiminä toimivat Steam-Machine_69 ja Soigge, useiden yhteisön jäsenien avustamana.

Sarjojen tuomaroinnissa olivat mukana FinFacer, Midder-, Garamond247, Steam-Machine_69, IlpoLarha, mirkkuliisa sekä ItzLepa. 

Sarjojen suunnittelusta vastasivat Steam-Machine_69, Garamond247, Midder-, FinFacer, IlpoLarha, Soigge ja ItzLepa.

Median ja grafiikan tuottamisesta vastasivat Garamond247, Soigge sekä FinFacer ja IlpoLarha.

GTFR:n viralliset liveryt suunnitteli Steam-Machine_69.

 

Katsaus kauteen 2020

Kaudella 2020 GTFR tulee kasvamaan entisestään erityisesti PC2-, AC- ja DIRT 2.0 -alustoilla, unohtamatta Gran Turismoa, joka on ollut yhteisömme kivijalka useiden vuosien ajan. Heti tammikuun ensimmäisinä päivinä saadaan käyntiin kaksi sarjaa, kun Project CARS 2:n Indycar-sarja Redneck Rampage ja GT Sportin multiclass-sarja Super GT Superseason starttaavat GTFR:n kauden 2020. Vuoden 2019 suosituin sarja, GT3 Open Championship jatkuu Asseton puolella, ja Assetossa alkaa maaliskuussa vanhoilla formuloilla ajettava Jim Clark Challenge. DIRT 2.0 -alustalla tullaan ajamaan RX-sarja kauden 2020 alkupuolella. Myös GT Sportin endurancet sekä PC2:n vintagekisat jatkuvat, ja uutuutena myös Assetto Corsassa aletaan järjestää Classic Vintage -kisoja.

 

Vuosiäänestys 2019 – tulokset

Vuoden kuljettaja

m-peltonen, 43.2 % äänistä

 

Vuoden sarja

Assetto Corsa – GT3 Open Championship, 35.0 % äänistä

 

Vuoden ylläpitäjä

Soigge, 37.8 % äänistä

 

Vuoden tsemppaaja

GTFR-Preda, 25.6 % äänistä

 

Vuoden kilpakumppani

mirkkuliisa, 11.1 % äänistä

 

Vuoden taistelija

GTFR-Preda, 22.0 % äänistä

 

Vuoden tulokas

EsPresso_Juures, 35.0 % äänistä

 

Vuoden taistelupari

Max_out_FIN vs Snow_Man_FIN, 30.8 % äänistä

 

Vuoden puolustaja

m-peltonen, 36.7 % äänistä