Kisan hostaaminen

Tässä yksinkertaiset ohjeet miten toimit kisan hostina.

Kisojen huoneasetukset selviävät pitkälti ko. sarjan sivulta tällä sivustolla. Tässä kuitenkin muutama vinkki sekä asetukset mitä ei ehkä ole erikseen mainittu, mutta jotka ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta tietyllä tavalla niin GT Sportin kuin Assetto Corsan ja Project CARS 2:n osalta.

Huoneen asetuksista

Basic Settings

Room Mode
Practice/Race (valitse tämä mikäli kisan pituus on kierrosmäärä)
Practice/Endurance Race (valitse tämä mikäli kisan pituus on minuutteja)

Room Privacy
Friends Only

Room Settings

Room Name
Anna huoneelle kuvaava nimi, jotta kuskien on helppo löytää huoneeseen. Huoneen nimi näkyy myös striimissä, joten älä anna mitään ”kännissä ja läpällä” -tyyppistä nimeä. Esimerkki: GTFR Ferrari Tour 2/6

Race Type
Race for Real

Kisan tyypillä ei niin ole suurempaa merkitystä huoneen toimintaan, mutta pidetään se silti oikeana.

Track Settings

Track
Valitse ajettava rata

Select Conditions
Valitse ajettavan radan kellonaika

No. of Laps
Näytetään mikäli Room mode on Practice/Race. Syötä tähän tällöin ajettava kierrosmäärä. Aluksi kannattaa syöttää aina 1 kierros, sillä ennen aika-ajoja ajetaan 1 kierroksen testistartti. Tämän jälkeen vaihdetaan kierrosmääräksi oikean kisan kierrosmäärä. Mikäli Room Mode on Practice/Endurance Race tässä kysytään kisan pituutta minuutteina. Syötä silloin ne.

Race Settings

Start Type
Grid Start with False Start Check

Grid Order
Fastest First
Set by Host

Ellei muuta mainittu tai sovittu käytetään Fastest First -valintaa. Tällöin lähtöjärjestys määräytyy ennen finaalia ajetun harjoittelun/aika-ajon perusteella automaattisesti.

Mikäli aika ajon jälkeen tulee ongelmia ja lähtöjärjestys Fastest Firstin kanssa menee väärin, voidaan järjestys myös tehdä käsin eli valitaan Set by Host. Tällöin huoneen ollessa päällä Room settings -valikon alta löytyy Set Grid Order -vaihtoehto, jonka valitsemalla pääsee listaukseen jossa näkyy kaikki radalla olevat kilpailijat. Järjestystä voi muuttaa klikkaamalla X-napilla haluttu kuski aktiiviseksi ja siirtämällä hänet haluttuun paikkaan nuolinäppäimillä.

Muut Race Settingsit sarjan asetusten mukaisesti

Regulation Settings

Livery Restrictions,
Car Number Type
No Limit

Kart Usage
Off

Muut sarjan asetusten mukaisesti

Penalty Settings

Ghosting During Race,
Wall Collision Penalty
None

Side Contact Penalty,
Correct Vehicle Course After Wall Collision,
Flag Rules
Off

Shortcut Penalty
Sarjan sääntöjen mukaan.

Limit Driving Options

Countersteering Assistance,
Active Stability Management (ASM),
Driving Line Assist,
Auto-Drive
Prohibited

Traction Control,
ABS
No Limit

Ennen Create Room -napin painamista, kannattaa klikata Save Settings -nappia, niin asetukset saa nopeasti takaisin Load Settings -komennolla, mikäli huone esim. kaatuu kesken kaiken. Tai vaikka seuraavan kisan kohdalla, niin saat huoneen pystyyn radan muutoksella.

Hostin tehtävät kisan aikana

  1. Katso mahdolliset saapuneet PSN-ystäväpyynnöt ja hyväksy tarvittaessa, niin uudetkin kuskit pääsevät huoneeseen. Voit myös välillä käydä huoneen ollessa päälläkin tarkistamassa tilanteen, mikäli ilmottautuneissa oli sinulle outoja kuskeja ja olet poistanut PS4:n ilmoitukset näytöltä.
  2. Avaa huone hyvissä ajoin ennen kisaa. Aivan viimeistään 30 min ennen aika-ajojen alkua. Tästä voi myös mielellään laittaa viestin Discordiin, Facebookin seinälle ja PSN-Kisainfo -ketjuun.
  3. 5 min ennen aika-ajojen alkua käynnistä finaali (testilähtö). Tästä on hyvä vielä ennen infota kuskeja pelin chatissä ja mahdollisessa puheryhmässä. Mikäli jollain kuljettajalla on ongelmia netin kanssa lähdössä, otetaan maksimissaan kaksi uusintalähtöä. Näiden välillä pyydä ongelmaisia kuljettajia käymään poissa huoneesta ja testaamaan nettiyhteys PS4:n asetuksissa. Mikäli kolmannen lähdön jälkeen ongelma ei ole poistunut, pyydä ongelmakuljettajaa poistumaan huoneesta, sillä hän ei voi osallistua kisaan.
  4. Testilähdön jälkeen vaihda huoneen asetukset kisa-asetuksille ja ilmoita, että aika-ajo on alkanut. Tämä asetusten vaihto nollaa ajetut ajat.
  5. Seuraa vasemmassa alakulmassa pyörivää sessioaikaa, joka kertoo kuinka kauan aika-ajot ovat kestäneet. Kun aika-ajoaika tulee täyteen ilmoita sen päättymisestä pelin chattiin.
  6. Odota 5 minuuttia, jonka jälkeen aloita finaali.
  7. Kisan päätyttyä ota tuloslistasta kuva ja palaa huoneeseen tallentamaan replay.

Ongelmatilanteet

Restart

Mikäli lähdössä tai hieman sen jälkeen huomataan jotain ongelmia gridissä tai huoneen asetuksissa otetaan restart. Tämä tapahtuu niin, että host käskee pelin chatissä kaikki pois radalta ja sen jälkeen takaisin radalle ja ajamaan ensimmäisen ajanottosektorin yli. Tämän pitäisi vielä säilyttää alkuperäinen lähtöjärjestys. Ellei säilytä, niin sitten huoneen asetuksista käydään laittamassa Grid orderiksi Set by Host ja laitetaan järjestys käsin oikeaksi. Tämän jälkeen uusi finaali.

Huoneen kaatuminen

Mikäli kisahuone kaatuu kesken aika-ajojen, huone laitetaan takaisin pystyyn ja aloitetaan vain aika-ajot alusta. Se on kuitenkin nopeampaa kuin alkaa arpomaan miten sijoitukset menivät ja millä ajoilla.

Kesken kisan kaatuneen seen huoneeseen sovelletaan ns. 20/80-sääntöä. tämä tarkoittaa sitä, että mikäli kisasta on ajettu alle 20%, aloitetaan kisa kokonaan alusta. Mikäli kisasta on taas ajettu vähintään 80%, kisa katsotaan päättyneeksi ja kaatumisen hetkellä olleet sijoitukset jäävät lopullisiksi. Mikäli kisasta on ajettu 20-80% aloitetaan kisa uudestaan, mutta sen mittaisena kuin mitä sitä oli jäljellä kaatumisen tapahtuessa. Gridi laitetaan käsin (Grid order: Set by Host) siihen järjestykseen, mitä se oli tuolloin. Tällöin kisaa jatketaan lentävällä lähdöllä (Start type: Rolling start).

Project CARS 2:ssa hostaaminen on suhteellisen simppeliä. Käytännössä riittää, että tekee kisahuoneen oikeilla asetuksilla ja kutsuu kuskit paikalle. Loppu meneekin sitten lähestulkoon ilman manuaalisen puuttumisen tarvetta.

Aloita huoneen luominen klikkaamalla pelin päävalikossa Create Online Event. Sen jälkeen pääset näkymään, jossa kaikki huoneen asetukset säädetään. Tässä kohtaa kannattaa olla tarkkana, sillä kun luot huoneen et voi enää muuttaa suurinta osaa asetuksista.

Huoneen asetukset

Huoneen asetukset on yleensä kerrottu ko. kisan sivulla tällä sivustolla. Huoneen asetukset jakautuvat useaan eri aihealueeseen, joilla kaikilla on omat laatikkonsa pelin Create online event -näkymässä.

Mikäli kisa tullaan striimaamaan, muista laittaa Broadcast-kohtaan On. Muuten striimaaja ei pääse mukaan. Mikäli kisaa ei striimata, asetus täytyy laittaa kuitenkin Off-asentoon, sillä muuten kisa ei pääse alkamaan, ennen kuin joku lobbyn kuskeista laitetaan broadcastaajaksi, jolloin hän ei pääse ajamaan.

Kun kaikki asetukset on kunnossa, klikkaa Start-nappia. Tämän jälkeen peli avaa lobby-näkymän.

Kuskien kutsuminen huoneeseen

Tämän jälkeen sinun tarvitsee enää kutsua kuskit huoneeseen. Katso tämän sivuston ilmottautuneista ketkä kaikki ajavat ko. kisassa ja kutsu heidät kaikki mukaan. Kutsuminen tapahtuu painamalla R2-nappia ja ruksimalla kutsuttavat kuskit. PS4 sallii maksimissaan 8 kuskin kutsumisen kerrallaan, joten jos kuskeja on tulossa enemmän täytyy kutsut lähettää kahdessa erässä. Kutsujen lähetys on paljon helpompaa, mikäli luot etukäteen PS4:n ystävät osiossa custom listan, johon lisäät kaikki aktiiviset ja sarjaan osallistuvat kuskit. Näin ei tarvitse käydä koko kaverilistaa lävitse kutsuja lähetellessä, riittää tuon listan läpikäynti.

Kun mahdollinen striimaaja on huoneessa ja olet antanut hänelle Broadcasterin ominaisuudet voit klikata Start-nappia ja siirtyä radalle. Tästä eteenpäin ei enää tarvitse tehdä enää juuri mitään. Riittää, että klikkailet Continue-nappia aina harjoitusten, aika-ajojen ja kisan päätyttyä.

Kisan päätyttyä palaat taas Lobby-näkymään, jossa voit vaihtaa rataa, säätä tai käytettäviä autoja, mikäli sarja näin vaatii. Tämän jälkeen voit aloittaa uuden kisan taas Start-nappia painamalla.

Assetto Corsan Online-kisan hostaaminen on myös aika yksinkertaista. Siirry pelin päävalikossa Online-osioon, jolloin sinulle avautuu lista online lobbyistä. Näkymästä löytyy myös Create lobby -nappi, josta pääsee luomaan oman huoneen.

Luontinäkymä koostuu kolmesta osuudesta.

  1. Ensimmäisessä määritellään huoneen asetukset.
  2. Toisessa käytettävä rata ja
  3. Kolmannessa käytettävät autot

Kaksi ensimmäistä osuutta ovat aika selkeitä, mutta autoja valitessa logiikka on hieman omintakeinen. Eli sinun täytyy autolistasta valita kaikki mahdolliset kisassa käytettävät autot värityksineen. Tässä täytyy katsoa kisaan osallistuvien lista tältä sivustolta ja heidän autovalintansa, jotta osaat valita käyttöön oikean määrän oikeita autoja. Autoja voi ottaa varoiksi ylimääräisiä, silllä kun kaikki autot on valittu, ei lobbyyn enää pääse.

Lobbylle voi lisäksi asettaa nimen ja salasanan, jotta kaikki kuskit löytävät paikalle, mutta sinne ei eksy ulkopuolisia.

Create-napin jälkeen peli päästää sinut varikolle ja voit keskittyä ajamiseen. Kaikki tapahtuu tästä eteenpäin automaattisesti.

Jos haluaa vaihtaa asetuksia, täytyy luoda uusi huone. Huone pysyy pystyssä niin kauan kuin siellä on yksikin kuski, vaikka host poistuisikin huoneesta.