GTFR järjestää Suomen pisimmän Gran Turismo Endurancen ikinä! 8 tuntia legendaarista Le Mansia LMP1-luokan huippumerkeillä, kuljettajan vaihdoilla ja tottakai striimattuna livenä Youtube -kanavallemme!
Tärkeimmät nostot
- Kahdeksan tunnin mittainen kestävyyskilpailu kuljettajavaihdoilla. Kilpailu on jaettu neljään kahden tunnin mittaiseen stinttiin. Le Mansin radalle on mallinnettu kisassa 24h vuorokauden kierto.
- Kisaan osallistutaan kahden hengen tiimeinä. Molemmat kuljettajista ajavat siis kaksi kahden tunnin stinttiä.
- Autovalikoimana kolme huippu LMP1 luokan 2016 Le Mans kilpuria: Audi, Porsche ja Toyota. Jokaista autoa on valittavissa viisi kappaletta. Autot valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
- Autojen säätäminen on sallittu. Pelin BoP on päällä.
- Aika-ajo ajetaan kisaa edellisenä päivänä. Aika-ajo on kaksiosainen ja huipentuu vuorotellen ajettavaan one-shot aika-ajoon! Kilpailuun ei ole erillistä karsintaa, vaan kilpailuun pääsee mukaan 13 ensimmäiseksi ilmoittautunutta tiimiä. Tämän jälkeen ilmoittautuneet tiimit toimivat vara-kuljettajina/tiimeinä.
- Kilpailuun lähdetään Le Mans tyyliin lentävällä lähdöllä. Manuaalisen lentävän lähdön ohjeistus julkaistaan discordin tiedotuskanavalle.
- Kisassa käytössä sääennustus! “Sääennustaja” määrittää sään ennalta jokaiselle stintille. Tarkat sääslotit julkistetaan vasta kisapäivänä!
- Kuljettajilla on käytössä Racing Hard, Medium ja Soft renkaat. Kilpailussa käytössä on vain 4 settiä Soft seosta ja 6 settiä Medium seosta Kulumakertoimet kisassa ovat 1x renkaille ja 1x polttoaineelle.
Ilmoittautuminen
Kilpailun ilmoittautumiseen tarvitaan tiimin kaksi kuljettajaa, tiimin nimi ja kilpailunumero. Ilmoittautuminen alkaa sunnuntaina 24.11 klo 18. Ilmoittauduthan mukaan nopeasti, sillä kisaan mahtuu vain 13 tiimiä! Autot valitaan myös ilmoittautumisjärjestyksessä.
Ilmoittautumiseen tästä
Autovalikoima ja säätäminen
Merkki ja malli | Luokka | Määrä |
Audi R18 ’16 | Gr.1 | 5kpl |
Porsche 919 Hybrid ’16 | Gr.1 | 5kpl |
Toyota TS050 – Hybrid ’16 | Gr.1 | 5kpl |
Autojen säätäminen on sallittu. Pelin oma BoP on päällä. Jokaista autoa on valittavissa maksimissaan 5kpl.
Väritykset
Tiimin molempien kuljettajien autojen väritys on oltava identtinen. Molemmat kuljettajat käyttävät myös samaa kisanumeroa. Tiimin livery on myös jaettava myös etukäteen tagilla “gtfr”, jotta kisajärjestäjä saa kaapattua värityksestä kuvat striimiä varten. Tarkempi liveryn julkaisuaikataulu julkaistaan myöhemmin discordissa.
Toivomme kaikkien kuljettajien käyttävän GT Finland Racersin GTFR-logoja autoissaan. GTFR-logon löydät sarjasuunnittelijoiden GT7 galleriasta. Alkoholi, tupakka, aikuisviihde yms mainokset autoissa kielletty.
Aika-ajon aikataulu 14.12
- Aika-ajon hostit ja mahdollinen huonejako discordissa viim. klo 17
- Aika-ajohuone aukeaa viim. klo 18:45
- Kuljettajien saavuttava huoneeseen viim. klo 18:55
- Aika-ajon ensimmäinen osio 20 min klo 19:00
- Tekninen tauko noin 10min
- Aika-ajon toinen osio one-shot klo 19:30
- Viralliset tulokset ja lähtöjärjestys julkistetaan discordissa
Arvioitu päättymisaika 20:10
Aika-ajon kulku
Aika-ajo ajetaan kilpailua edeltävänä päivänä. Aika-ajo on kaksiosainen ja sen suorittaa vain toinen tiimin kuljettajista. Ensimmäinen osio on normaali 20 minuutin aika-ajo, jossa määritetään lähtöruudukon sijat 9-13. Nopeimmat 8 jatkavat aika-ajon toiseen osioon. Toinen osio on one-shot aika-ajo, jossa 8 nopeinta ajavat yhden aikakierroksen vuorotellen. Kahdeksanneksi aika-ajon ensimmäisessä osiossa sijoittunut kuljettaja ajaa kierroksensa ensimmäisenä ja ensimmäisen osion nopein kuljettaja viimeisenä. Kuljettajat lähtevät ulostulokierrokselle aina edellisen kuljettajan ohittaessa varikon aikakierroksellaan. Täten kuljettajan saadessa aikakierroksen maaliin, seuraava kuljettaja aloittaa aikakierroksen hänen peräänsä ilman taukoa. Aikakierroksen suoritettuaan kuljettaja jatkaa ajamista radan ensimmäisen mutkan ajan ja hyppää varikolle ensimmäisen mutkan jälkeisellä suoralla. Tarkempi ohjeistus aika-ajon kulusta ohjeistetaan discordissa.
Kilpailupäivän aikataulu 15.12
- Ensimmäinen stintti:
Huone aukeaa viim. klo 11:35
Tiimin kuljettajan 1 oltava paikalla viim klo 11:45
Lämmittelykierros alkaa klo 11:55
Kilpailu starttaa lentävällä lähdöllä noin klo 12
Stintti päättyy pakolliseen varikkopysähdykseen noin klo 14
Stintin kuljettajat ajavat jäähdyttelykierroksen jokaisen auton tultua varikolle noin klo 14:05
Stintti päättyy noin klo 14:10 - Toinen Stintti:
Huone aukeaa viim. klo 13:30
Tiimin kuljettajan 2 oltava paikalla viim klo 13:40
Lämmittelykierros varikolle alkaa klo 13:50
Kuljettajat starttaavat stinttinsä tiimikaverin saavuttua varikolle noin klo 14
Stintti päättyy pakolliseen varikkopysähdykseen noin klo 16
Stintin kuljettajat ajavat jäähdyttelykierroksen jokaisen auton tultua varikolle noin klo 16:05
Stintti päättyy noin klo 16:10 - Kolmas Stintti:
Huone aukeaa viim. klo 15:30
Tiimin kuljettajan 1 oltava paikalla viim klo 15:40
Lämmittelykierros varikolle alkaa klo 15:50
Kuljettajat starttaavat stinttinsä tiimikaverin saavuttua varikolle noin klo 16
Stintti päättyy pakolliseen varikkopysähdykseen noin klo 18
Stintin kuljettajat ajavat jäähdyttelykierroksen jokaisen auton tultua varikolle noin klo 18:10
Stintti päättyy noin klo 18:15 - Neljäs Stintti:
Huone aukeaa viim. klo 17:30
Tiimin kuljettajan 2 oltava paikalla viim klo 17:40
Lämmittelykierros varikolle alkaa klo 17:50
Kuljettajat starttaavat stinttinsä tiimikaverin saavuttua varikolle noin klo 18
Kuljettajat ajavat kisan loppuun
Ruutulippu! Kilpailu päättyy klo 20
Stinttien kierrosmäärät:
Stintti 1: 37 kierrosta* (lämmittelykierros + 35 kisakierrosta + varikkokäynnin jälkeinen jäähdyttelykierros)
Stintti 2: 37 kierrosta* (lämmittelykierros varikolle + 35 kisakierrosta* + varikkokäynnin jälkeinen jäähdyttelykierros)
Stintti 3: 37 kierrosta* (lämmittelykierros varikolle + 35 kisakierrosta* + varikkokäynnin jälkeinen jäähdyttelykierros)
Stintti 4: 36 kierrosta* (lämmittelykierros varikolle + 35 kisakierrosta
* Stinttien pituuksia saatetaan joutua pidentämään 1 kierroksella tai lyhentämään muutamalla kierroksella, jotta kilpailu pysyy aikataulussa ja stintit alkavat ajallaan. Muutoksista pyritään ilmoittamaan etukäteen discordissa. Voit tarkistaa stinttisi kierrosten tarkan määrän ajaessasi lämmittelykierrosta varikkoa kohti ennen stinttisi alkamista.
Kilpailun kulku ja käytännön toteutus
Gran Turismo 7 ei tue kuljettajan vaihtoja tai täten pitkiä endurance kisoja. Tämän vuoksi kilpailu toteutetaan käytännössä neljänä erillisenä kierrosmääräisenä kahden tunnin kisana (eli stinttinä) erillisissä lobbyissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kisa nollaantuisi tai resetoituisi 2 tunnin välein.
Kuljettajan vaihdot toteutetaan pakollisilla varikkokäynneillä Stinttien 1-3 lopussa. Ensimmäisen stintin ollessa loppuvaiheessa, aukeaa 2 stintin kisalobby, jossa kuljettajat ajavat hiljaksiin “kilpailun” ensimmäisen kierroksen, jonka lopussa autot kääntyvät varikolle odottamaan stinttinsä alkamista. Varikolla ei saa valita renkaita tai painaa mitään nappia, ennen ensimmäisen stintin kuljettajan signaalia. Tiimin ensimmäisen kuljettajan on tultava varikolle “kilpailunsa” toisiksi viimeiseltä kierrokselta. Kun auto pysähtyy varikkoboksiin, ilmoittaa ensimmäisen stintin kuljettaja siitä toisen stintin kuljettajalle. Tästä signaalista toisen stintin kuljettaja aloittaa renkaiden vaihdon ja tankkauksen ja jatkaa matkaansa kisan toiselle kahden tunnin stintille.
Ensimmäisen stintin kuljettajan odottaa varikkoboksissa niin kauan, että kaikki kuljettajat ovat saaneet stinttinsä loppuun. Kun viimeinenkin ensimmäisen stintin kuljettaja pysähtyy varikolle, antaa kilpailunjohtaja merkin pelin chattiin ja kilpailijat jatkavat “kilpailun” viimeisen jäähdyttelykierroksen maaliin ja siirtyvät odottamaan seuraavaa stinttiään. Stintin vaihto toteutetaan samalla tavalla myös stinttien 2-3 ja 3-4 välissä. Viimeisellä eli neljännellä stintillä kuljettajat ajavat kilpailun maaliin normaalisti.
Tällä tavalla kuljettajan vaihdot toteutuvat “live-eroilla” ja kuljettajan ja lobbyn vaihto ei resetoi kilpailua. Täten tiimit voivat myös jatkaa kilpailua seuraavalla stintillä mahdollisen disconnectin tai pelin kaatumisen jälkeen.
Ongelmatilanteet ja niiden ratkaisut
Poistun varikolta liian aikaisin (stintin alussa)
– Pysähdy varikon ulostulossa turvalliseen paikkaan radan ulkopuolelle, ja jää odottamaan edellisen stintin loppumista. Kun edellisen stintin kuljettaja pysähtyy varikkoruutuunsa, voit jatkaa kisaa normaalisti. Tiimin kisa-aikaan lisätään rangaistus tankkauksen ja renkaiden vaihtoon kuluvan ajan ohittamisesta.
Poistun varikolta liian aikaisin (stintin lopussa)
– Pysähdy varikon ulostulossa turvalliseen paikkaan radan ulkopuolelle, ja jää odottamaan kilpailun johtajan ohjetta ajaa “kilpailu” loppuun.
Peli kaatui kesken stintin / tapahtui disconnect.
– Ota yhteys asiasta kilpailunjohtajaan ja ilmoita kierros, jolla disconnect tapahtui. Kilpailun johtaja laskee sinulle ajan jolloin tiimin toinen kuljettaja voi palata kilpailuun seuraavalla stintillä. Aika lasketaan aika-ajo tuloksen perusteella, ottaen huomioon kisanopeuden ja vallitsevat sääolosuhteet
Sääennuste
Kilpailun sää määritetään sääennusteessa. “Sääennustaja” määrittää kilpailun sää-slotit, mutta tarkat sääslotit julkistetaan vasta kisapäivänä!
Sääennustajat: Soigge – Niko Soikkeli ja Max_out_FIN – Sakari Anttonen
Säännöt
GTFR:n sarjojen yhteiset säännöt voit käydä lukemassa alta:
https://gtfr.fi/gtfr-sarjojen-saannot/
Le Mansin radalla käytössä normaalia löyhemmät ratarajasäännöt: Ratarajana toimii poikkeuksellisesti kanttikivet (vähintään yksi rengas kanttikivellä).
Rengassääntö: Kilpailussa saa käyttää vain 4 settiä Soft seosta ja 6 settiä Medium seosta.
Kilpailunjohtaja: Max_out_FIN – Sakari Anttonen
Suunnittelijat: Max_out_FIN – Sakari Anttonen, Snow_Man_FIN – Sami Anttonen, STS_frequency – Toni Stolt, STS_nibles – Niklas Jussila, razer1024 – Petteri Rantala ja aapeee100 – A-P Aarnivirta
Protestit
Protestit pitää jättää viimeistään kisan jälkeisenä tiistaina klo 19.00 mennessä. Protestin voit jättää tästä linkistä: https://gtfr.fi/protesti/
Stinttien olosuhteet
Stintti 1: Päivä
Time of day: Late Morning, Variable Time Speed Rate: 4x
Stintti 2: Ilta
Time of day: Afternoon, Variable Time Speed Rate: 2x
Stintti 3: Yö
Time of day: Sunset, Variable Time Speed Rate: 4x
Stintti 4: Aamu
Time of day: Early Dawn, Variable Time Speed Rate: 2x
Lobby asetukset
Track Settings: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.
Time/Weather Settings (aika-ajo):
Weather Selection Method: Preset Weather
Preset Weather: S01 Dry, Cloudless and Pleasant
Equal conditions mode: On
Time of the day: Afternoon
Time/Weather Settings (kilpailu):
Weather Selection Method: Custom Weather
Time of the day: Ilmoitetaan kohdassa Stinttien olosuhteet.
Variable Time Speed Rate: Ilmoitetaan kohdassa Stinttien olosuhteet
Custom Weather: Ilmoitetaan sääennusteessa
Race Settings:
Start type: Grid Start (manuaalinen lentävä lähtö)
Grid order: Set by Host
BoP/Tuning Forbidden: On
Tuning: Allowed
Boost: Off
Slipstream Strength: Weak
Visible damage: On
Mechanical damage: Heavy
Tyre Wear Rate: aika-ajo 0x, kilpailu 1x
Fuel Consumption Rate: aika-ajo 0x, kilpailu 1x
Refueling speed: 3 Litre/sec
Initial fuel kilpailu: Stintti 1: Default, Stintit 2-4: 5%
Grip Reduction Off Track: Real
Race finish delay: 180 sec
Regulation Settings
Filter by category: Gr.1
PP Limit: No Limit
Max. Power Output: BoP
Minimum Weight: BoP
Useable Tyres: Racing
Useable Tyre & Types : All (kisassa vain 4 settiä Soft seosta ja 6 settiä Medium seosta)
Required Tyre Type Change: None
Nitrous: Cannot be Fitted
Engine Swap: Prohibited
Tuning Parts: Prohibited
Penalty Settings
Shortcut penalty: Aika-ajo: Weak, Kilpailu: None
Wall collision penalty: None
Correct vehicle course after wall collision: Off
Car Collision Penalty: Off
Pit Lane Line Cutting Penalty: Off
Ghosting During Race: None
Flag rules: Off
Driving Options
Countersteering Assistance: Prohibited
Active Stability Management (ASM): Prohibited
Driving Line Assist: Prohibited
Traction Control: No limit
ABS: No limit
Auto Drive: Prohibited
-
1. 8 Hours of Le Mans: Aika-ajo @ Circuit de la Sarthe
lauantai 14.12.2024 - 19:00
lauantai 14.12.2024 - 19:00Gr.1Circuit de la Sarthe20min + one shotAfternoonS01 Dry, Cloudless and Pleasant -
2. 8 Hours of Le Mans @ Circuit de la Sarthe
sunnuntai 15.12.2024 - 12:00
sunnuntai 15.12.2024 - 12:00Gr.1Circuit de la Sarthen.140 laps (kts kohta stinttien kierrosmäärät)
Ilmoittaudu sarjaan
Kirjaudu sisään ilmottautuaksesi kilpailuun.
Sarjaan ilmoittautuneet
Tiimin nimi | Auto | Auton numero | Kuljettaja 1 PSN | Kuljettaja 2 PSN | Toiminnot |
---|---|---|---|---|---|
Racing Team Finlanders | Toyota TS050 Hybrid '16 | Tbc | Jeielii | oppaa89 | |
Final Boss | Toyota TS050 Hybrid '16 | 10 | juusohoo | Punttoni | |
F.A.S.T. - Pörinät 2 | Porsche 919 Hybrid '16 | 85 | CLR_Juupe | akkeli687 | |
STS Haaste | Audi R18 '16 | 247 | Arix-Slim | KhuKKis47 | |
Team Underdogs 2 | Porsche 919 Hybrid '16 | 77 | Aapeee100 | Juno2017 | |
TBR | Audi R18 '16 | 30 | TCR_Kemp | tomikk | |
F.A.S.T. - Pörinät 1 | Porsche 919 Hybrid '16 | 23 | pertti1969 | NLR_Msippala22 | |
Scuderia Toro Stosso | Audi R18 '16 | 33 | BetelgeuzeFIN | raizzku | |
Team Underdogs 1 | Audi R18 '16 | 29 | razer1024 | eliaskulju | |
Another Star Racing | Porsche 919 Hybrid '16 | 89 | Snow_Man_FIN | Roxon89 | |
TFBNCR | Audi R18 '16 | 11 | Salone_ | Kuju15 | |
Team Underdogs 3 | Toyota TS050 Hybrid '16 | 90 | kuisseli | de_coeur | |
Maatu Esports | Porsche 919 Hybrid '16 | 79 | Anartami | Maatu79 |
Ilmoittautuneita: 13