Clubman Cup

Huippusuosittu Rookie Cup on nyt Clubman Cup! Kuusi kisapäivää, jokaisena päivänä kaksi lähtöä one-make -kisailua vakiosäädöillä.

Kunkin kisapäivän tarkemmat tiedot, mukaan lukien auto ja tehot sekä painot, on listattu Kisakalenteri-osiossa.

Osallistuminen sarjaan

Sarja on suunnattu kuljettajille, jotka ovat ajaneet virallisissa sarjakilpailuissamme useimmiten Split 1:n ulkopuolisissa kisahuoneissa. Mikäli kuljettaja on kauden 2020 alusta, missä tahansa GTFR:n virallisessa Gran Turismo Sport-sarjassa, karsinnan tai karsinta-aika-ajon kautta päätynyt Split 1:een (A-huoneeseen) enemmän kuin kaksi kertaa, hänellä ei ole osallistumisoikeutta sarjaan. Tässä sarjassa karsinnasta Split 1:een pääseminen ei vaikuta kieltolistaan, koska kyseessä ei ole virallinen GTFR-sarja. Ajantasainen ”kieltolista” löytyy oheisesta linkistä. Listaa päivitetään jokaisen virallisen sarjakilpailun jälkeen.

Kieltolista (Google sheet)

Kilpailupäivän kulku

Kilpailut järjestetään lauantaisin, alkaen vapailla harjoituksilla, joita kuka tahansa voi ennen aika-ajoa hostata. Kilpailu- ja karsintahuoneiden hostit ilmoitetaan aina ennen kilpailua Discordissa sarjan ketjussa. Kaikki kilpailijat ovat itse velvollisia selvittämään kilpailun hostin ja lisäämään hänet PSN-kaveriksi ennen kilpailun alkua. Kilpailuhuoneeseen on saavuttava viimeistään klo. 18:15, poikkeuksena UUDET kuskit, joiden on AINA saavuttava huoneeseen viimeistään klo. 18:00, ja huoneen host on oltava jo tässä vaiheessa PSN-kaverina. Muussa tapauksessa uusi kuljettaja ei voi osallistua osakilpailuun, ja kuljettaja pääsee mukaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä vältetään yhteyksien toimivuuteen liittyvät viivästykset.

Yhden kierroksen testistartti otetaan heti, kun kaikki kilpailijat ovat saapuneet paikalle. Testistarttia varten kuljettajien on oltava läsnä pelin ääressä ennen aika-ajojen alkua. Testistarttia yritetään uudelleen kaksi kertaa, mikäli lähtöruutuun jäämisiä esiintyy. Kuljettajat, joilla esiintyy ongelmia yhteyksien kanssa jo tässä vaiheessa, eivät voi osallistua osakilpailuun.

Ennen kisahuoneeseen saapumista pyydämme kilpailuun tulevia testaamaan PS4:n verkkoyhteyttään. Se muuttaa IP-osoitteen. Tämä edesauttaa hieman ruutuunjäämisbugiin ja siihen että KAIKKI kuskit näkevät toisensa radalla. Jokainen kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan huoneessa näkemänsä pelaajamäärän kun huoneen hostaaja näin pyytää. Jos et näe jotain kuljettajaa, tämä jää melko varmasti lähdössä ruutuun, tai ette näe häntä radalla kilpailun tai aika-ajojen aikana.

Kilpailun hostille on annettava työrauha. Pyydämme pitämään mielessä, että kaikki huoneessa kirjoitetut chat-viestit näkyvät striimissä, joten kaikenlainen turha kommentointi on kielletty.

Onnistuneen testistartin jälkeen, kello 18:30, alkavat 15 minuuttia kestävät karsinta aika-ajot. 

Aika-ajoissa nopean kierroksen saa ajaa loppuun, mikäli sen ehtii aloittaa 15 minuutin aikarajan puitteissa. Jokaisen kuljettajan tulee löytää sopiva rako ajaa aika-ajokierros ilman ohituksia. Aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia. Aika-ajokierroksella ei haeta ohitusta. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajava selkeästi antaa tietä. Kaikilla kuljettajilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa maaliin asti, mutta selkeän virheen sattuessa on annettava tietä nopeammille autoille.  Aika-ajokierroksen päätyttyä ei jäädä radan varteen parkkiin, vaan ajetaan AINA omalle varikolle. Varikolle ”hyppääminen” menun kautta on ehdottomasti kielletty. Jokaisen kuljettajan tulee löytää sopiva rako ajaa aikakierros ilman ohituksia. Karsinnassa ja aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia. Aikakierroksella ei haeta ohitusta. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajava selkeästi antaa tietä. Kaikilla kuljettajilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa maaliin asti, mutta selkeän virheen sattuessa on annettava tietä nopeammille autoille.  Aikakierroksen päätyttyä ei jäädä radan varteen parkkiin, vaan ajetaan AINA omalle varikolle. Varikolle ”hyppääminen” menun kautta on ehdottomasti kielletty.

Aika-ajot ajetaan useassa lobbyssä siten, että kaikki ilmoittautuneet mahtuvat mukaan. Aika-ajojen tulokset kaikista huoneista yhdistellään ja nopeimmat 14 pääsevät Split 1 huoneeseen, seuraavaksi nopeimmat 16 Split 2 huoneeseen ja niin edelleen. Aika-ajoja seuraa täten aina n. 10-20 minuutin tekninen tauko, kun tulokset yhdistellään ja julkaistaan Discordiin. Tämän tauon aikana kuljettajien on odotettava aika-ajohuoneissa. Kun tulokset ja kisahuoneiden hostit on julkaistu, siirtyvät kuljettajat ilmoitettuihin kisahuoneisiin, jossa ajetaan yhden kierroksen testistartti yhteyksien testaamiseksi.

Pisteytys

A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15
55 50 46 43 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16
33 30 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16
18 15 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

Rangaistukset ja protestit

Rangaistuksissa käytämme pohjana rangaistuslaskuria jolla rakennamme pohjan jokaiselle tuomiolle. Tuomaristo voi halutessaan rangaista kuskia vaikka tilanteesta ei tulisikaan virallista protestia. Esimerkkinä: Rata-alueen rikkeet, varomaton ajotyyli ja huolimattomat radalle paluut tai muu vaaran aiheuttaminen, toistuva valojen vilkuttelu.

Karsinnassa ja aika-ajoissa myös noudatettava seuraavia sääntöjä: Aika-ajoissa ohittelu kielletty jollei edellä ajava anna selvästi tilaa. Hitaampi kuljettaja saa tehdä oman suorituksensa rauhassa ja tällöin nopeampi kuljettaja ei saa roikkua perässä painostamassa. Nopeamman kuljettajan on löydettävä sopiva rako suoritukselleen. Radalta on ehdottoman kiellettyä hypätä suoraan varikolle. Varikolle hyppääminen sallittua ainoastaan varikkosuoralta.

Rangaistuspisteet

Kilpailutilanne 0
Pieni rike: 1 – 4 Autot eivät vahingoitu ja tilanne on osittain vahinko/kisatilanne, position mahdollinen palauttaminen. Sinisten lippujen huomiotta jättäminen. Lievät ratarajarikkomukset. Lievä epäurheilijamainen käytös.
Keski-suuri 3 – 6 Autot rikkoutuivat, osittain piittaamaton ratakäyttäytyminen (Sukeltaminen tms rinnastettava teko).  Toistuvat/merkittävät ratarajarikkeet. Keskisuuri epäurheilijamainen käytös.
Suuri rike: 5 – 8 Autot rikkoutuivat, piittaamaton ratakäyttäytyminen, position palauttamatta jättäminen. Suuri epäurheilijamainen käytös.
Vakava rike: 7 – X Autot rikkoutuivat, vakava piittaamattomuus, tahallinen rike (brake check, radalta kiilaaminen). Vakava epäurheilijamainen käytös.

 

Rangaistuspisteytys ja tuomiot

0 – 6 Ei jatkotoimia Ei pistevähennyksiä
7 – 13 Lähtöruuturangaistus* Ei pistevähennyksiä
14 – 20 Lähtoruuturangaistus 2 -5 sarjapistettä**
21 – 25 Lähtoruuturangaistus 3 -10 sarjapistettä
26-30 Lähtoruuturangaistus 4 -15 sarjapistettä
31-35 Lähtoruuturangaistus 5 -20 sarjapistettä
36 – X DISKAUS DISKAUS

*) Lähtöruuturangaistus: kuljettaja saa ajaa karsinnan, joka määrää kisahuoneen, mutta joutuu lähtemään kilpailuun viimeisestä ruudusta siinä huoneessa, johon karsinnasta päätyy.

**) Sarjapisterangaistus tarkoittaa kumulatiivista menetettyjen pisteiden määrää.

 

  • Rage quitista (RQ) tulee kuljettajalle kilpailukielto sarjan loppuihin osakilpailuihin. Kuljettajia kuullaan aina jälkikäteen asiasta.
  • 36 pisteen jälkeen diskataan sarjasta ja mitätöidään sijoitukset sekä pisteet.
  • Lähtöruuturangaistus tarkoittaa, että karsinta-aika-ajon saa ajaa normaalisti, mutta kilpailuun joutuu lähtemään gridin viimeisenä siinä huoneessa, johon karsiutuu. Rangaistus on suoritettu vasta kun on osallistunut seuraavaan kilpailuun, eli ajamatta jätetty kisa ei kumoa AA-kieltoa.
  • Ratarajarikkomuksista voidaan antaa protestien perusteella rangaistuspisteitä vain, jos ylityksistä on saanut selkeää hyötyä.
  • Rangaistuksia voidaan jakaa ilman kolariakin, esimerkiksi epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä radalla, eli jos joudut luopumaan omista oikeuksista kolarin välttämiseksi voidaan vastapuolta rangaista vaarallisesta ajotavasta.
  • Radalta suoraan varikolle hyppäämisestä seuraa yhden sarjapisteen menetys.
  • Epäurheilijamainen käytös tai kisan järjestämisen/kulun tahallinen vaikeuttaminen yms. ovat myös rangaistavia tuomariston harkinnan mukaan.
  • Epämääräisissä useamman auton kolaritilanteissa noudatetaan periaatetta, että suurin syyllinen on se, jolla oli parhaat mahdollisuudet havaita vaara ja ennakoida se. Esim. kahden auton taistelussa kolmas tulee yllättäen takaa mukaan.
  • Suorilla ajettaessa ajolinjan voi valita vapaasti vain silloin kun ei ole miltään osin limittäin kenenkään muun kanssa.

Siniset liput

Kierroksella ohittavalle on annettava esteetön mahdollisuus turvalliseen ohitukseen niin, ettei ohittajan tarvitsisi juurikaan hidastaa vauhtiaan. Kun kierroksella ohitettava alkaa haittaamaan nopeamman vauhtia, on ohitettavan mahdollistettava turvallinen ohitus viimeistään seuraavan sektorin tai selvän suoran aikana.

Protestien teko

Protestit tulee olla jätettynä aina viimeistään maanantaina klo 22.00, ja tähän tulee olla oma tai kaverilta lainattu videoklippi. (Mieluiten Youtube-linkki), ja video pitää kuvata molempien osapuolien autosta. Lisäksi protestiin tarvitsee liittää oma näkemys tilanteesta, esimerkkinä: “Kuljettaja X sukelsi autoni kylkeen, ja ei kolarista huolimatta antanut sijoitusta takaisin”. Jos protestin tekijä vetoaa protestissa autojen vaurioitumiseen, tulee rikkoutuminen voida todentaa videoleikkeeltä.

Protestia ei voi jättää heti kilpailun jälkeen, vaan nukutaan aina yön yli ja pureskellaan asiaa. Kannattaa myös miettiä etukäteen se että oliko kyseessä kisatilanne, puhdas vahinko vai jopa omasta syystä johtunut kolari.

Rangaistukset käsittelee aina 3 sarjan ulkopuolista tuomaria, ja muut kuin tuomarit eivät saa vaikuttaa tuomioon. Tuomaristo kuulee protestien kohteiden näkemyksen asiasta. Jos vastinetta ei toimita pyydetyssä ajassa, ratkaisee tuomaristo tilanteen ilman kuulemista. Tuomariston päätöksiin ei voi enään jälkikäteen vaikuttaa, ja rangaistus astuu voimaan heti kun tuomio on julkistettu.

Tuomaristo jättää tuomionsa: Torstaina klo 18.00 mennessä.

Tuomaristossa: julkaistaan myöhemmin

Disconnect 

Mikäli yksittäinen kuljettaja putoaa huoneesta hänestä itsestään johtumattoman yhteyden menettämisen (disconnect) vuoksi, hän on oikeutettu saamaan huoneen viimeisten sijoitusten pisteet putoamisjärjestyksessä. Kuljettaja on velvollinen toimittamaan tapahtuneen jälkeen ilman erillistä pyyntöä tuomaristolle materiaalia siitä, että kyseessä oli disconnect, eikä tahallinen poistuminen (rage quit). Tarkoitukseen sopii esimerkiksi videoleike, jonka voi tallentaa share-näppäimellä.

Jos jokin kilpailuhuone kaatuu, kun kilpailusta on ajettu yli 50 %, jaetaan kaikista huoneista puolikkaat pisteet. Tällä varmistetaan pisteytyksen jatkuvuus huoneiden välillä. Kaatuneen huoneen lopputulokset katsotaan kaatumishetkestä, ja muista huoneista kilpailun lopputuloksista. Myös disconnect-kuljettajien saamat jämäpisteet puolitetaan. Jos huone kaatuu kun kilpailusta on ajettu alle 50% huoneen kaatuessa, uusitaan kyseisen huoneen kilpailu kokonaisuudessaan heti, tai myöhempänä ajankohtana.

Lobbyasetukset

Select Conditions: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.
Time Limit: Aika-ajo: 15 minutes
Osakilpailu: Kierrosmäärä ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.

Race Settings
Start type: Grid start with false start check
Grid order: Fastest first (Set by host, jos useampi lobby)
Boost: Off
Slipstream strength: Real
Visible damage: On
Mechanical damage: Heavy
Tyre wear: 2x
Fuel depletion: 2x
Initial fuel: default (100%)
Grip reduction: Real
Race finish delay: 180 sec

Regulation Settings
Filter by category:  one make, ks. Kisakalenteri
Balance of Performance: one make, ks. Kisakalenteri
Max Power: one make, ks. Kisakalenteri
Min weight: one make, ks. Kisakalenteri
Max tyre: Kisat 1-6 RM; Kisat 7-12 RS
Min tyre: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa
Tuning: Prohibited

Penalty Settings
Ghosting: None
Shortcut penalty: Aika-ajo ON, Kilpailu OFF
Wall collision penalty: None
Side contact penalty: Off
Correct vehicle course after wall collision: Off
Replace cars: Off
Flag rules: On

Driving Options
Countersteering assistance: Prohibited
ASM: Prohibited
Driving line assist: Prohibited
Traction control: No limit
ABS: No limit
Auto drive: Prohibited

Sarjataulukko

Error requesting data: cURL error 28: Operation timed out after 5000 milliseconds with 0 bytes received

Ilmoittaudu sarjaan

Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi sarjaan.

Sarjaan ilmoittautuneet

IlmoittautunutMihin kisoihin osallistut?Toiminnot
HolmesinJoniKisa 4
osGyyd84Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
atik77Kisa 4
VahvaSandelsKisa 3
KingOf100PlanetsKisa 3, Kisa 4, Kisa 5
HolmesinJoniKisa 3, Kisa 4
Oppaa89Kisa 2
juno2017Kisa 2
SteamMachine69Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
EliasKuljuKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
pekka_raitaKisa 2
Make-19-76Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Pallonen-1964Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Harza-1981Kisa 2, Kisa 3

 Ilmoittautuneita: 14