Formula 2 Super Showdown

HUOM! Kisapäiviin muutokset mahdollisia. Seuraa tiedotustamme!

Virallinen aikataulu kisapäivänä on seuraava: klo 18.00 aukeaa practice, 19.00 alkavat aika-ajot ja sitten sen jälkeen n. 19.35 alkaa kisa.

HUOM! Sarjassa muutamia uniikkeja sääntöjä:

  • Kisassa on automaattinen ratavalvonta. 10 ratarikkeestä seuraa drive through -rangaistus, joka on kärsittävä 3 kierroksen kuluessa.
  • Kisassa myös seuraavat DRS-säännöt: 2 ensimmäistä kierrosta ajetaan kokonaan ilman DRS:ää. Tämän jälkeen DRS:ää saa käyttää vain alle 1 sekunnin päässä olevan kuljettajan ohittamiseen DRS-alueella. Rikkomuksesta seuraa varoitus ja kahdesta varoituksesta seuraa drive through -rangaistus, joka on kärsittävä 3 kierroksen kuluessa.
  • Kisassa on myös käytettävä kahta eri rengasseosta. Säännön rikkomisesta seuraa 30 sekunnin aikasakko kilpailun loppuaikaan.
Ilmoittaudu sarjaan

Sarjassa käytettävät modit

Lataa ne hyvissä ajoin ennen sarjan alkua ja testaa toiminta. Tarksita myös ennen kisaa hyvissä ajoin, että pääset liittymään palvelimelle. Apua saa Discordista.

Formaatti

Jokaiseen kisaan otetaan niin monta kuljettajaa, kuin radalle mahtuu striimaajan viedessä 1 paikan, eli vähintään 33 kuljettajaa per kisa.

Ennen illan kisaa ajetaan vapaat harjoitukset.

Harjoitukset: 60 min
Aika-ajo: 30 min
Kisa: n. 60 min
Sää: kts. kisakalenteri

Osakilpailu pisteytys

Sija 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Pisteet 34 31 29 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Rangaistukset

Rangaistuksissa käytämme pohjana rangaistuslaskuria jolla rakennamme pohjan jokaiselle tuomiolle. Tuomaristo voi halutessaan rangaista kuskia vaikka tilanteesta ei tulisikaan virallista protestia. Esimerkkinä: Rata-alueen rikkeet, varomaton ajotyyli ja huolimattomat radalle paluut tai muu vaaran aiheuttaminen, toistuva valojen vilkuttelu.

Aika-ajoissa myös noudatettava seuraavia sääntöjä: Aika-ajoissa ohittelu kielletty jollei edellä ajava anna selvästi tilaa. Hitaampi kuljettaja saa tehdä oman suorituksensa rauhassa ja tällöin nopeampi kuljettaja ei saa roikkua perässä painostamassa. Nopeamman kuljettajan on löydettävä sopiva rako suoritukselleen. Radalta on ehdottoman kiellettyä hypätä suoraan varikolle. Varikolle hyppääminen sallittua ainoastaan varikkosuoralta.

Kisassa on noudatettava GTFR:n rataetikettiä. Lisäksi varikolle tultaessa, on auton nopeus hiljennettevä 80 km/h ennen varikkoalueen alkua.

Pisteytys ja tuomiot

0 – 6 Ei jatkotoimia Ei pistevähennyksiä
7 – 13 Aika-ajo kielto Ei pistevähennyksiä
14 – 20 Aika-ajo kielto 2 -5 sarjapistettä
21 – 25 Aika-ajo kielto 3 -10 sarjapistettä
26-30 Aika-ajo kielto 4 -15 sarjapistettä
31-35 Aika-ajo kielto 5 -20 sarjapistettä
36 – X DISKAUS DISKAUS

Rangaistuspisteet

Kilpailutilanne 0
Pieni rike: 1 – 4 Autot eivät vahingoitu, ja tilanne on vahinko, position palauttaminen. Ylinopeus varikolla.
Keski-suuri 4 – 6 Autot rikkoutuivat, osittain piittaamaton ratakäyttäytyminen (Sukeltaminen tms rinnastettava teko)
Suuri rike: 6 – 8 Autot rikkoutuivat, piittaamaton ratakäyttäytyminen, position palauttamatta jättäminen.
Vakava rike: 8 – X Autot rikkoutuivat, vakava piittaamattomuus, tahallinen rike ( brake check, Radalta kiilaaminen )
  • Rage quitista tulee suoraan 1 kilpailun mittainen kilpailukielto. Kielto on voimassa kaikissa GTFR:n sarjoissa, kunnes se on kärsitty.
  • Toisesta rage quitista kuljettaja diskataan sarjasta.
  • 37 pisteen jälkeen diskataan sarjasta ja mitätöidään sijoitukset sekä pisteet.
  • Aika-ajokielto on suoritettu vasta kun on osallistunut seuraavaan kilpailuun, eli ajamatta jätetty kisa ei kumoa a-a kieltoa.
  • Rangaistuksia voidaan jakaa ilman kolaria eli jos joudut luopumaan omista oikeuksista kolarin välttämiseksi voidaan vastapuolta rangaista vaarallisesta ajotavasta.
  • Suorilla ajettaessa ajolinjan voi valita vapaasti vain silloin kun ei ole miltään osin limittäin kenenkään muun kanssa.
  • Radalta suoraan varikolle hyppäämisestä seuraa yhden sarjapisteen menetys.

Protestit

Protestit tulee olla jätettynä aina viimeistään kisapäivää seuraavana keskiviikkona klo: 18.00, ja tähän tulee olla oma tai kaverilta lainattu videoklippi. (Mieluiten Youtube-linkki), ja video pitää kuvata molempien osapuolien autosta. Lisäksi protestiin tarvitsee liittää oma näkemys tilanteesta, esimerkkinä: “IlpoLarha sukelsi autoni kylkeen, ja ei kolarista huolimatta antanut sijoitusta takaisin”.

Protestia ei voi jättää torstaina heti kilpailun jälkeen, vaan nukutaan aina yön yli ja pureskellaan asiaa. Kannattaa myös miettiä etukäteen se että oliko kyseessä kisatilanne, puhdas vahinko vai jopa omasta syystä johtunut kolari.

Rangaistukset käsittelee aina 3 sarjan ulkopuolista tuomaria ja muut kuin tuomarit eivät saa vaikuttaa tuomioon. Tuomariston päätöksiin ei voi enää jälkikäteen vaikuttaa, ja rangaistus astuu voimaan heti kun tuomio on julkistettu. Rangaistukset julkaistaan torstaisin klo 18.00. Protestit jätetään gtfr.fi:ssa.

Tiimikilpailu

Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden hengen tiimejä, joille lasketaan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien muodostaminen on vapaaehtoista ja kyseessä on edelleen yksilökilpailu, täten tiimipisteillä ei ole yksilömestaruuden kannalta merkitystä. On suotavaa, että tiimeillä on samankaltainen livery autoissa. Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa lomakkeella gtfr.fi -sivustolla.

Tallikaverit eivät saa mennä samaan aikaan varikolle kisan aikana.

Serverin asetukset

Qualify session: 30 min
Race start delay: 60 s
Race laps based (n. 60 min)
Time of day: kts. kisakalenteri
Weather: kts. kisakalenteri
Ambient temp: kts. kisakalenteri
Track surface: Custom (grip 96% – 100%)
Auto clutch: on
Auto blip: on
Traction control: factory
ABS: factory
Stability control: off
Tyre blankets: on
Fuel rate: 100%
Damage rate: 100%
Tyre wear rate: 100%
Allowed tyres out: 3