GR Supra Supercup

  • GR Supralla ajettava kuuden osakilpailun one make-sarja!

Tärkeimmät nostot:

  1. Toyota Gr Supra Racing Concept One make-sarja, säätäminen sallittu
  2. Jokaisessa kilpailussa on käytössä kaksi eri rengasseosta (Racing Soft, Racing Medium). Kumpaakin rengasseosta on käytettävä kisassa vähintään kerran. Karsinnassa sekä aika-ajossa rengasseoksien määrää ei ole rajoitettu. Karsinta sekä aika-ajo ajetaan 0x bensakertoimella.
  3. Ennen jokaista kilpailua ajetaan 15 minuutin karsinnat, jotka määrittävät kuljettajien kisahuoneen. Kisahuoneissa ajetaan 5 minuuttia kestävä yhden vedon ”one-shot” aika-ajo, joka määrittää lähtöjärjestyksen.
  4. Jokainen kuljettaja on ennen lähtöä velvollinen selvittämään oman kisahuoneensa ja lähtöpaikkansa, ja seuraamaan Discordista sarjan kanavalta mahdollisia tiedotuksia kisaan liittyen.
  5. Ratarajoina toimivat radan reunalla olevat kiinteät viivat. Kanttikivet eivät ole rata-aluetta. Poikkeuksista ilmoitetaan Discord-ketjussa kuvien kera hyvissä ajoin ennen osakilpailua, jossa poikkeus on voimassa.
  6. Ensimmäinen rage quit aiheuttaa kuljettajalle kilpailukiellon sarjan loppuihin osakilpailuihin. Mikäli huoneesta poistuminen johtuu esimerkiksi disconnectista tai muusta painavasta ja perustellusta syystä, kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan tästä tuomaristolle. Kuljettaja on velvollinen osoittamaan disconnectin tapahtumisen tuomaristolle oma-aloitteisesti kilpailun jälkeen. Tuomaristo myös tutkii replaystä huoneesta lähtöä edeltäneet tapahtumat asian todentamiseksi.

Ylläpidolla on oikeus muuttaa ja tarkentaa sääntöjä tarvittaessa; tästä ilmoitetaan aina kuljettajille. Kuljettajilla on velvollisuus raportoida ylläpidolle, mikäli säännöistä löytyy aukko tai ns. ”porsaanreikä” joka mahdollistaa sääntöjen kiertämisen.

Kilpailupäivän kulku

Kilpailut järjestetään sunnuntaisin, alkaen vapailla harjoituksilla, joita kuka tahansa voi ennen aika-ajoa hostata. Kilpailu- ja karsintahuoneiden hostit ilmoitetaan aina ennen kilpailua Discordissa sarjan tiedotus ketjussa. Kaikki kilpailijat ovat itse velvollisia selvittämään kilpailun hostin ja lisäämään hänet PSN-kaveriksi ennen kilpailun alkua. Kilpailuhuoneeseen on saavuttava viimeistään klo. 18:00, poikkeuksena UUDET kuskit, joiden on AINA saavuttava huoneeseen viimeistään klo. 17:30, ja huoneen host on oltava jo tässä vaiheessa PSN-kaverina. Muussa tapauksessa uusi kuljettaja ei voi osallistua osakilpailuun, ja kuljettaja pääsee mukaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä vältetään yhteyksien toimivuuteen liittyvät viivästykset.

Ennen kisahuoneeseen saapumista pyydämme kilpailuun tulevia testaamaan PS4:n verkkoyhteyttään. Se muuttaa IP-osoitteen. Tämä edesauttaa hieman ruutuunjäämisbugiin ja siihen että KAIKKI kuskit näkevät toisensa radalla. Jokainen kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan huoneessa näkemänsä pelaajamäärän kun huoneen hostaaja näin pyytää. Jos et näe jotain kuljettajaa, tämä jää melko varmasti lähdössä ruutuun, tai ette näe häntä radalla kilpailun tai aika-ajojen aikana.

Kilpailun hostille on annettava työrauha. Pyydämme pitämään mielessä, että kaikki huoneessa kirjoitetut chat-viestit näkyvät striimissä, joten kaikenlainen turha kommentointi on kielletty.

Karsinnassa nopean kierroksen saa ajaa loppuun, mikäli sen ehtii aloittaa 15 minuutin aikarajan puitteissa. Karsinnat ajetaan useassa lobbyssä siten, että kaikki ilmoittautuneet mahtuvat mukaan. Karsinnan tulokset kaikista huoneista yhdistellään ja nopeimmat 14 pääsevät A-huoneeseen, seuraavaksi nopeimmat 15 B-huoneeseen ja niin edelleen. Karsintoja seuraa täten aina n. 10-20 minuutin tekninen tauko, kun tulokset yhdistellään ja julkaistaan Discordiin. Tämän tauon aikana kuljettajien on odotettava aika-ajohuoneissa. Kun tulokset ja kisahuoneiden hostit on julkaistu, siirtyvät kuljettajat ilmoitettuihin kisahuoneisiin, jossa ajetaan yhden kierroksen testistartti yhteyksien testaamiseksi. Tämän jälkeen kisahuoneessa on vuorossa aika-ajot

Yhden kierroksen testistartti otetaan heti, kun kaikki kilpailijat ovat saapuneet kisahuoneisiinsa. Testistarttia varten kuljettajien on oltava läsnä pelin ääressä ennen kisan alkua. Testistarttia yritetään uudelleen kaksi kertaa, mikäli lähtöruutuun jäämisiä esiintyy. Kuljettajat, joilla esiintyy ongelmia yhteyksien kanssa jo tässä vaiheessa, eivät voi osallistua osakilpailuun.

Aika-ajon kesto on 5 minuuttia, ja tämän ajan puitteissa jokainen kuljettaja saa ajaa yhden out-lapin ja yhden aikakierroksen. Nopea kierros on ehdittävä aloittamaan 5 minuutin aikarajan puitteissa. Kuljettajat lähtevät varikolta radan pituudesta riippuen noin 10-15 sekunnin välein out-lapille. Aikakierrokselle lähdettäessä on käytettävä pelisilmää siten, että kierrokselle lähdettäessä välimatka edellä menevään on riittävä, ja jokainen saa ajaa kierroksensa rauhassa loppuun. Aikakierroksen päätyttyä on suotavaa jatkaa radalla hitaasti ns. jäähdyttelykierroksella, kunnes kaikki ovat ajaneet nopean kierroksensa. Koska Q2 striimataan, on auton parkkeeraaminen hiekalle ja muu kaikenlainen epäsopiva autolla kikkaileminen kielletty. Varikolle hyppääminen on ehdottomasti kielletty ennen kuin Host antaa tähän luvan, tai huoneen sääntöjä muutetaan, mikä pakottaa kaikki varikolle. Kun kaikki ovat ajaneet kierroksen, host muuttaa huoneasetukset kisa-asetuksiin, ja kuljettajien on vaihdettava alle kisarenkaat ja ajettava 1. ajanottosektorin yli. Tämän jälkeen host ilmoittaa varoitusajan (max 5min), jonka jälkeen kisa alkaa.

Jokaisen kuljettajan tulee löytää sopiva rako ajaa aikakierros ilman ohituksia. Karsinnassa ja aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia. Aikakierroksella ei haeta ohitusta. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajava selkeästi antaa tietä. Kaikilla kuljettajilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa maaliin asti, mutta selkeän virheen sattuessa on annettava tietä nopeammille autoille. Aikakierroksen päätyttyä ei jäädä radan varteen parkkiin, vaan ajetaan AINA omalle varikolle. Varikolle ”hyppääminen” menun kautta on ehdottomasti kielletty.

Tiimit

Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden hengen tiimejä, joille lasketaan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien muodostaminen on vapaaehtoista ja kyseessä on edelleen yksilökilpailu, täten tiimipisteillä ei ole yksilömestaruuden kannalta merkitystä. On suotavaa, että tiimeillä on samankaltainen livery autoissa. Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa lomakkeella gtfr.fi -sivustolla.

Pisteytys

A1  A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15
70 65 61 58 56 55 54 53 52 51 50 49 48 47 46
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16
48 45 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16
33 30 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15
D1 D2 D3 D4 D5 D6 D7 D8 D9 D10 D11 D12 D13 D14 D15 D16
18 15 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

Rangaistukset ja protestit

Rangaistuksissa käytämme pohjana rangaistuslaskuria jolla rakennamme pohjan jokaiselle tuomiolle. Tuomaristo voi halutessaan rangaista kuskia vaikka tilanteesta ei tulisikaan virallista protestia. Esimerkkinä: Rata-alueen rikkeet, varomaton ajotyyli ja huolimattomat radalle paluut tai muu vaaran aiheuttaminen, toistuva valojen vilkuttelu.

Karsinnassa ja aika-ajoissa myös noudatettava seuraavia sääntöjä: Aika-ajoissa ohittelu kielletty jollei edellä ajava anna selvästi tilaa. Hitaampi kuljettaja saa tehdä oman suorituksensa rauhassa ja tällöin nopeampi kuljettaja ei saa roikkua perässä painostamassa. Nopeamman kuljettajan on löydettävä sopiva rako suoritukselleen. Radalta on ehdottomankiellettyä hypätä suoraan varikolle. Varikolle hyppääminen sallittua ainoastaan varikkosuoralta.

Rangaistuspisteet

Kilpailutilanne 0
Pieni rike 1

4

Autot eivät vahingoitu ja tilanne on osittain vahinko/kisatilanne, position mahdollinen palauttaminen. Sinisten lippujen huomiotta jättäminen. Lievät ratarajarikkomukset. Lievä epäurheilijamainen käytös.
Keski-suuri 3

6

Autot rikkoutuivat, osittain piittaamaton ratakäyttäytyminen (Sukeltaminen tms rinnastettava teko).  Toistuvat/merkittävät ratarajarikkeet. Keskisuuri epäurheilijamainen käytös
Suuri-rike 5

8

Autot rikkoutuivat, piittaamaton ratakäyttäytyminen, position palauttamatta jättäminen. Suuri epäurheilijamainen käytös.
Vakava-rike 7

X

Autot rikkoutuivat, vakava piittaamattomuus, tahallinen rike (brake check, radalta kiilaaminen). Vakava epäurheilijamainen käytös.

Rangaistuspisteytys ja tuomiot 

0-6 Ei jatkotoimia Ei pistevähennyksiä
7-13 Lähtöruuturangaistus* Ei pistevähennyksiä
14-20 Lähtöruuturangaistus 2 -5 sarjapistettä**
21-25 Lähtöruuturangaistus 3 -10 sarjapistettä
26-30 Lähtöruuturangaistus 4 -15 sarjapistettä
31-36 Lähtöruuturangaistus 5 -20 sarjapistettä
36-X DISKAUS DISKAUS

*) Lähtöruuturangaistus: kuljettaja saa ajaa karsinnan, joka määrää kisahuoneen, mutta joutuu lähtemään kilpailuun viimeisestä ruudusta siinä huoneessa, johon karsinnasta päätyy.

**) Sarjapisterangaistus tarkoittaa kumulatiivista menetettyjen pisteiden määrää.

  • Rage quitista (RQ) tulee kuljettajalle kilpailukielto sarjan loppuihin osakilpailuihin. Kuljettajia kuullaan aina jälkikäteen asiasta.
  • 36 pisteen jälkeen diskataan sarjasta ja mitätöidään sijoitukset sekä pisteet.
  • Lähtöruuturangaistus tarkoittaa, että karsinta-aika-ajon saa ajaa normaalisti, mutta kilpailuun joutuu lähtemään gridin viimeisenä siinä huoneessa, johon karsiutuu. Rangaistus on suoritettu vasta kun on osallistunut seuraavaan kilpailuun, eli ajamatta jätetty kisa ei kumoa AA-kieltoa.
  • Ratarajarikkomuksista voidaan antaa protestien perusteella rangaistuspisteitä vain, jos ylityksistä on saanut selkeää hyötyä.
  • Rangaistuksia voidaan jakaa ilman kolariakin, esimerkiksi epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä radalla, eli jos joudut luopumaan omista oikeuksista kolarin välttämiseksi voidaan vastapuolta rangaista vaarallisesta ajotavasta.
  • Radalta suoraan varikolle hyppäämisestä seuraa yhden sarjapisteen menetys.
  • Epäurheilijamainen käytös tai kisan järjestämisen/kulun tahallinen vaikeuttaminen yms. ovat myös rangaistavia tuomariston harkinnan mukaan.
  • Epämääräisissä useamman auton kolaritilanteissa noudatetaan periaatetta, että suurin syyllinen on se, jolla oli parhaat mahdollisuudet havaita vaara ja ennakoida se. Esim. kahden auton taistelussa kolmas tulee yllättäen takaa mukaan.
  • Suorilla ajettaessa ajolinjan voi valita vapaasti vain silloin kun ei ole miltään osin limittäin kenenkään muun kanssa.

Siniset liput

Kierroksella ohittavalle on annettava esteetön mahdollisuus turvalliseen ohitukseen niin, ettei ohittajan tarvitsisi juurikaan hidastaa vauhtiaan. Kun kierroksella ohitettava alkaa haittaamaan nopeamman vauhtia, on ohitettavan mahdollistettava turvallinen ohitus viimeistään seuraavan sektorin tai selvän suoran aikana.

Protestien teko

Protestit tulee olla jätettynä aina viimeistään tiistaina klo 22.00, ja tähän tulee olla oma tai kaverilta lainattu videoklippi. (Mieluiten Youtube-linkki), ja video pitää kuvata molempien osapuolien autosta. Lisäksi protestiin tarvitsee liittää oma näkemys tilanteesta, esimerkkinä: “Kuljettaja X sukelsi autoni kylkeen, ja ei kolarista huolimatta antanut sijoitusta takaisin”. Jos protestin tekijä vetoaa protestissa autojen vaurioitumiseen, tulee rikkoutuminen voida todentaa videoleikkeeltä.

Protestia ei voi jättää heti kilpailun jälkeen, vaan nukutaan aina yön yli ja pureskellaan asiaa. Kannattaa myös miettiä etukäteen se että oliko kyseessä kisatilanne, puhdas vahinko vai jopa omasta syystä johtunut kolari.

Rangaistukset käsittelee aina 3 sarjan ulkopuolista tuomaria, ja muut kuin tuomarit eivät saa vaikuttaa tuomioon. Tuomaristo kuulee protestien kohteiden näkemyksen asiasta. Jos vastinetta ei toimita pyydetyssä ajassa, ratkaisee tuomaristo tilanteen ilman kuulemista. Tuomariston päätöksiin ei voi enään jälkikäteen vaikuttaa, ja rangaistus astuu voimaan heti kun tuomio on julkistettu.

Tuomaristo jättää tuomionsa: Perjantaina klo 18.00 mennessä.

Tuomaristossa: Vesa Tolonen (Garamond247), Joni Lindholm (juolking), Sami Anttonen (Snow_man_FIN)

Disconnect

Mikäli yksittäinen kuljettaja putoaa huoneesta hänestä itsestään johtumattoman yhteyden menettämisen (disconnect) vuoksi, hän on oikeutettu saamaan huoneen viimeisten sijoitusten pisteet putoamisjärjestyksessä. Kuljettaja on velvollinen toimittamaan tapahtuneen jälkeen ilman erillistä pyyntöä tuomaristolle materiaalia siitä, että kyseessä oli disconnect, eikä tahallinen poistuminen (rage quit). Tarkoitukseen sopii esimerkiksi videoleike, jonka voi tallentaa share-näppäimellä.

Jos jokin kilpailuhuone kaatuu, kun kilpailusta on ajettu yli 50 %, jaetaan kaikista huoneista puolikkaat pisteet. Tällä varmistetaan pisteytyksen jatkuvuus huoneiden välillä. Kaatuneen huoneen lopputulokset katsotaan kaatumishetkestä, ja muista huoneista kilpailun lopputuloksista. Myös disconnect-kuljettajien saamat jämäpisteet puolitetaan. Jos huone kaatuu kun kilpailusta on ajettu alle 50% huoneen kaatuessa, uusitaan kyseisen huoneen kilpailu kokonaisuudessaan heti, tai myöhempänä ajankohtana.

Lobby asetukset

Lobby Asetukset

Select Conditions: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.

Time Limit: Karsinta: 15 minutes, Aika-ajo: 5 minutes

Osakilpailu: Kierrosmäärä ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.

Race Settings

Start type: Grid start with false start check

Grid order: Set by host

Boost: Off

Slipstream strength: Real

Visible damage: On

Mechanical damage: Heavy

Tyre wear: 3x

Fuel depletion: 1x (Karsinta sekä aika-ajo 0x)

Initial fuel: 100%

Grip reduction: Real

Race finish delay: 180 sec

Regulation Settings

Filter by category: Gr.3 

Balance of Performance: Off

Max Power: 591 BHP

Min weight: 1,243 KG

Max tyre: Racing Soft

Min tyre: Racing Medium

Tuning: No limit

Penalty Settings

Ghosting: None

Shortcut penalty: Aika-ajo ON, Kilpailu OFF

Wall collision penalty: None

Side contact penalty: Off

Correct vehicle course after wall collision: Off

Replace cars: Off

Flag rules: On

Driving Options

Countersteering assistance: Prohibited

ASM: Prohibited

Driving line assist: Prohibited

Traction control: No limit

ABS: No limit

Auto drive: Prohibited

Sarjataulukko

Error requesting data: cURL error 28: Operation timed out after 5000 milliseconds with 0 bytes received

Tiimien sarjataulukko

Error requesting data: cURL error 28: Operation timed out after 5000 milliseconds with 0 bytes received

Ilmoittaudu sarjaan

Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi sarjaan.

Sarjaan ilmoittautuneet

IlmoittautunutMihin kisoihin osallistut?Toiminnot
Kivinen-198Tokyo Expressway
EliasKuljuLaguna Seca
GTFR_ElfTokyo Expressway
EliasKuljuLaguna Seca, Tokyo Expressway
teuwo82Laguna Seca
razer1024Tokyo Expressway
Max_out_FINFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca
pekka_raitaRed Bull Ring
MoguziFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
Saarn1Fuji Speedway, Dragon Trail, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
Kuju15Fuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
PunttoniFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
Make-19-76Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
AntonpoikaFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
juno2017Fuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
Gt_Moto70Fuji Speedway
juusohooFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
mirkkuliisaFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway
EsPresso_JuuresFuji Speedway, Dragon Trail, Red Bull Ring, Kyoto Driving Park, Laguna Seca, Tokyo Expressway

 Ilmoittautuneita: 19