GTFR 2025 Super Formula Championship

Kuka on Super Formuloiden valtias vuonna 2025?

GT Finland Racers vie tänä keväänä nämä hurjan teho-painosuhteen ja mutka vauhdit tarjoavat formula-autot toinen toistaan upeammille näyttämöille! Luvassa on Gran Turismon Original-ratojen parhaimmistoa, kun kurvaamme Tokion kaduille, Sainte-Croixin pitkille suorille ja Dragon Trailin vuoristomaisemiin, unohtamatta ikonisia F1-näyttämöitä Suzukaa ja kauden päättävää Interlagosia. Tätä et halua missata!

Tärkeimmät nostot:

  1. Japanin vuoden 2023 Super Formuloilla ajettava 5 osakilpailun sarja. Sarjan osakilpailut kahden viikon välein sunnuntaisin.
  2. Sarja ajetaan Dallara SF23 Super Formula / Toyota ’23 ja Dallara SF23 Super Formula / Honda ’23 autoilla. Kaikki auton säädöt ovat auki.
  3. Autoissa on käytössä myös ”Overtake-nappi”, jonka avulla kuljettajat saavat hetkellisesti lisätehoa käyttöönsä kilpailun aikana.
  4. Yhtenä kisa-iltana ajetaan karsinta, one-shot aika-ajo sekä 255km pituinen kierros mittainen kilpailu.
  5. Kuljettajien kisahuoneet määritetään ennen kilpailua ajettavassa 15-minuutin karsinnassa. Lähtöjärjestyksen määrittää kisahuoneissa ajettava yhden vedon one-shot aika-ajo.
  6. Sarjassa käytettävissä Racing Soft, Medium ja Hard renkaat. Kilpailun aikana on käytettävä kahta eri rengaskovuutta.
  7. Rengaskulumakerroin on 5x ja polttoainekulumakerroin 2x. Karsinnassa kulumat ovat pois päältä.
  8. Kuljettajat voivat muodostaa sarjaan kahden tai kolmen kuljettajan tiimejä. Tiimipisteissä huomioidaan tiimin kunkin osakilpailun kaksi parasta tulosta.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen on auki! Sarjaan pääset ilmoittautumaan tästä.

Käytettävät autot ja säätäminen:

  • Dallara SF23 Super Formula / Honda ’23
  • Dallara SF23 Super Formula / Toyota ’23

Autojen teho ja paino on määritetty vakioiksi huone-asetuksissa. Tehoraja on 625BHP ja painoraja on 670kg. Säätäminen on sallittu kaikilta osin. Autoa saa vaihtaa vapaasti kauden aikana.

Overtake

Autoissa on käytössä “overtake-näppäin” joka lisää hetkellisesti autoon lisätehoja. Pidä huolta että rattiisi/ohjaimeesi on mapattu overtakelle näppäin. Overtakea on käytettävissä kilpailun aikana yhteensä 70sec (multiplier huone-asetuksissa 0,7x).

Overtake-näppäimen käyttö on kielletty karsinnassa ja aika-ajossa. Overtakea ei voida huoneasetuksista kokonaan kieltää, mutta sen määrä on asetettu minimiin (multiplier huone-asetuksissa 0,1x), sen käyttöä valvotaan replaysta ja rikkeistä seuraa vakava rangaistus. Jos käytät overtakea vahingossa aika-ajon tai karsinnan aikana, pidä huolta että nostat ja kierrosaika ei jää nopeimmaksesi.

Vinkki: Voit käyttää kaiken overtaken jo aika-ajon tai karsinnan ulostulo kierroksella ennen aika kierroksen alkua ja täten turvata ettei vahinkopainalluksia tapahdu.

Sää

Kilpailuissa käytetään pääsääntöisesti pelin random säätä. Kilpailuissa 1 ja 3 on sateen mahdollisuus ja näissä kilpailuissa sateen todennäköisyyttä on lisätty arpomalla pelin random slottien joukkoon kolme sade slottia (R04-R08).
Sade slotit ja niiden ajankohta kisassa julkaistaan karsinnan jälkeen. Arvonnan suorittava taho ei osallistu itse kilpailuun.

Vinkki: R04-R06 sääslotit eivät takaa sadetta, mutta pelin random sää voi myös tarjota sadetta tai paistetta, joten arvotuista sloteista huolimatta kisa voi olla täysin kuiva tai märkä alusta loppuun.

Väritykset

Sarjan virallinen SFC2025 sarjalogo löytyy pelistä tägeillä ”gtfr” ja ”sfc2025”. Voit napata logon pelin galleriaasi valkeana tästä linkistä ja mustana tästä linkistä. Sarjalogon käyttö auton liveryissä on suositeltavaa, mutta ei pakollista. Toivomme kaikkien kuljettajien käyttävän GT Finland Racersin GTFR-logoja autoissaan. GTFR-logon löydät sarjasuunnittelijoiden GT7 galleriasta. Alkoholi, tupakka, aikuisviihde yms mainokset autoissa kielletty.

Kilpailupäivän kulku

  1. Huonejako karsintaan discordissa noin klo 17
  2. Karsintahuoneet aukeavat viimeistään klo 18:15
  3. Kuljettajien saavuttava karsintahuoneisiin viimeistään klo 18:25
  4. Karsinta-aika-ajo 15 min klo 18:30
  5. Tekninen tauko tuloksien yhdistelyä varten 10-20min
  6. Yhden vedon aika-ajo (one shot) kisahuoneissa
  7. Tauko (noin 5min)
  8. Pääkilpailu
  9. Podium haastattelut

Arvioitu päättymisaika 20:30

Karsinta ja aika-ajo suoritetaan käyttämällä pelin omaa qualifier toimintoa. Yhden vedon one-shot aika-ajo on 5min sessio, jossa kuljettajien tulee suorittaa yksi nopea kierros. Aika-ajon loputtua huone resetoidaan, jotta aika-ajon replay saadaan tallennettua (saattaa vaikuttaa säähän). Kilpailujen mitta on 255km + yksi täysi kierros. Kilpailu kestää radasta riippuen 70-80 minuuttia.

Tiimit

Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden tai kolmen hengen tiimejä, jotka keräävät tiimille pisteitä. Tiimin pisteisiin lasketaan kunkin osakilpailun osalta tiimin kahden parhaiten sijoittuneen kuljettajan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa lomakkeella:
https://gtfr.fi/ilmoita-tiimisi/

Säännöt

GTFR:n sarjojen yhteiset säännöt voit käydä lukemassa alta:

https://gtfr.fi/gtfr-sarjojen-saannot/

Rengassääntö: Kilpailun aikana on käytettävä kahta eri rengaskovuutta. Jos sateen takia kilpailussa vaihdetaan alle intermediate tai wet renkaat, rengassääntö ei ole voimassa.

Ratarajat: Sarjassamme käytetään ratarajoina kanttikiviä (vähintään yksi rengas kanttikivellä) vähentääksemme tuomariston kuormaa ja myötäilläksemme ratojen luonnollista ajolinjaa. Sarjasuunnittelu ilmoittaa mahdollisista kisakohtaisista poikkeuksista ratarajoihin Discord palvelimissa.

Sarjasuunnittelijat: Max_out_FIN – Sakari Anttonen,  Snow_Man_FIN – Sami Anttonen, STS_frequency – Toni Stolt, STS_nibles – Niklas Jussila ja razer1024 – Petteri Rantala

Protestit

Protestit pitää jättää viimeistään kisan jälkeisenä tiistaina klo 19.00 mennessä. Protestin voit jättää tästä linkistä: https://gtfr.fi/protesti/

Tuomaristossa: Garamond247 – Vesa Tolonen, Temmo_MakLaren – Timo Mälkönen,  Alffi87 – Atte Lehkonen ja Nibelai – N. Korelin

Pisteytys

A1  A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15
50 45 41 38 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16
28 25 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16
13 10 8 7 6 5 4 3 2 1 0 0 0 0 0 0

A = Split 1; B = Split 2; C = Split 3

Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan yksi (1) piste. Kuljettajien sarjan pistelaskusta poistetaan kuljettajan osakilpailuiden 1-4 huonoin tulos. 

Päivitykset ja sääntömuutokset

17.12 – Sarja julkaistu

18.12 – Lisätty puuttuvia tietoja: karsinnan kulumakertoimet (0x ja 0x) ja kuljettajien sarjan pistelaskusta poistetaan kuljettajan osakilpailuiden 1-4 huonoin tulos. Korjattu huone-asetuksista kohta: Nitrous: cannot be fitted -> unrestricted.

29.12 – Sarjalogo löytyy nyt pelistä! Lisätty SFC2025 sarjalogo  sääntökirjan kohtaan Väritykset.

17.1. – Karsinnassa slipstream strength asetusta muutettu weak -> real

27.1. – Tokyo Expresswayn karsinnassa ja aika-ajossa shortcut penalty weak -> off. Lisätty puuttuneet aika-ajon slipstream strength ja shortcut penalty.

Lobby asetukset

Track Settings: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.

Time/Weather Settings (karsinta): 

Weather Selection Method: Preset Weather

Preset Weather: S01 Dry, Cloudless and Pleasant

Equal conditions mode: On

Time of the day karsinta: Sama kuin kilpailussa

Time/Weather Settings (aika-ajo ja pääkilpailu):

Weather Selection Method: Custom Weather

Time of the day: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.

Variable Time Speed Rate (kilpailut 1, 3- 5): 1x; (kilpailu 2): 4x

Custom Weather: Random (kilpailuissa 1 ja 3  kolme arvottua sadeslottia)

Race Settings:

Start type: Grid Start with false start check

Grid order: Set by host

BoP/Tuning Forbidden: Off

Settings Options: All

Boost: Off

Slipstream Strength: Karsinta ja aika-ajo: Real ja Kilpailu: Weak

Visible damage: On

Mechanical damage: Heavy

Tyre Wear Rate: karsinta:0x; aika-ajo ja kilpailu 5x

Fuel Consumption Rate: karsinta:0x; aika-ajo ja kilpailu 2x

Refueling speed: 7 Litre/sec

Initial fuel Default

Grip Reduction off track: Real

Race finish delay: 180 sec

Nitrous/Overtaking System Useage Time Multiplier aika-ajo ja karsinta:  0,1x (Käyttö kielletty)

Nitrous/Overtaking System Useage Time Multiplier kilpailu:  0,7x

Regulation Settings

Filter by category: No limit

PP Limit: No Limit

Max. Power Output: 625 BHP

Minimum Weight: 670 kg

Useable Tyres: Racing

Useable Tyre & Types : All (Kilpailussa käytettävä kahta eri rengaskovuutta)

Required Tyre Type Change: None

Nitrous: Unrestricted

Kart Useage: Off

Engine Swap: Prohibited

Tuning Parts: Unrestricted

Penalty Settings

Shortcut penalty: Karsinta ja aika-ajo: Weak, Kilpailu: Off

Wall collision penalty: Off

Correct vehicle course after wall collision: Off

Car Collision Penalty: Off

Pit Lane Line Cutting Penalty: Off

Ghosting During Race: Off

Flag rules: Off

Driving Options

Countersteering Assistance: Prohibited

Active Stability Management (ASM): Prohibited

Driving Line Assist: Prohibited

Traction Control: No limit

ABS: No limit

Auto Drive: Prohibited

Sarjataulukko

Sija
Kuljettaja
PSN
Pisteet yhteensä
Ajetut
Fastest lap
Tiimi
1T. Karhukorpitomikk_18350Trail Braking Racers Black
2J. KervinenEsPresso_Juures17952Trail Braking Racers Black
3S. HolmSimo91116640F.A.S.T. x MaatuEsports
4T. StoltSTS_frequency16250Ståssila Racing
5S. JylänkiTheShadow977214850
6A. RöysköKhuKKis4714551Scuderia Toro Stosso
7J. KäldmanArix-Slim14240Ståssila Racing
8K. KemppainenTCR_Kemp13350Trail Braking Racers Black
9S. AnttonenMax_out_FIN13251Another Star Racing
10J. ItkonenBetelgeuzeFIN12950Scuderia Toro Stosso
11J. PöyryRoXon8912440Another Star Racing
12P. Rantalarazer102412351UD Bangerdogs
13R. Kullbergzobzon11342Trail Braking Racers White
14S. AnttonenSnow_Man_FIN106,550Another Star Racing
15R. Malinenraizzku10441Scuderia Toro Stosso
16K. Kalliomirkkuliisa9850FinalBoss Genelec
17N. JussilaSTS_nibles8431Ståssila Racing
18O. AnttilaDjOllieA8230FinalBoss Genelec
19J. Kaarelajuno20177940UD Bangerdogs
20A. KetolaAntonpoika5120Trail Braking Racers White
21M. Könönenmaatu795010F.A.S.T. x MaatuEsports
22A-P Aarnivirtaaapeee1004730
23MuugiManMuugiMan4020
24TT Lehtoteuwo823920Racing Team Finlanders
25J.RönnkvistSuomiPoikaSP3820
26J. LeinonenJeielii3010Racing Team Finlanders
27J. HyttinenKuju152910Final Boss HPS
28M. SippalaNLR_Msippala222710F.A.S.T. x MaatuEsports
29L. Hiltunende_coeur2210
30E. KuljuEliasKulju2110UD Bangerdogs
31A. LehkonenAlffi871910KakkosFinski
32M. PihlajaniemiFrankBlackIII1510Racing Team Finlanders
33J. Raudasojaoppaa891210KakkosFinski
34J. OksaJohnnyKvist1110KakkosFinski
35C. Valtanencvaltanen1010

Tiimien sarjataulukko

Sija
Tiimi
Kokonaispisteet
Kuljettajat
1Trail Braking Racers Black432T. Karhukorpi, J. Kervinen, K. Kemppainen
2Ståssila Racing366N. Jussila, T. Stolt, J. Käldman
3Scuderia Toro Stosso334R. Malinen, J. Itkonen, A. Röyskö
4Another Star Racing318S. Anttonen, J. Pöyry, S. Anttonen
5UD Bangerdogs230J. Kaarela, E. Kulju, P. Rantala
6F.A.S.T. x MaatuEsports216M. Könönen, S. Holm, M. Sippala
7FinalBoss Genelec198K. Kallio, O. Anttila
8Trail Braking Racers White169A. Ketola, R. Kullberg
9Racing Team Finlanders69J. Leinonen, TT Lehto, M. Pihlajaniemi
10KakkosFinski31A. Lehkonen, J. Oksa, J. Raudasoja
11Final Boss HPS29J. Hyttinen, A. Salonen, A. Puumalainen
Sarjataulukkonimi
R1
R2
R3
R4
R5
Rng yht.
Sarjapistemiinukset
Jatkotoimenpide
Jatkotoimenpide suoritettu
TT Lehto120000120Lähtöruuturangaistus 1Kyllä
R. Kullberg01602018−5Lähtöruuturangaistus 2Kyllä 1/2
T. Karhukorpi07040110Lähtöruuturangaistus 1Kyllä
K. Kemppainen0300030
O. Anttila0400040
A-P Aarnivirta0100010
K. Kallio0044080Lähtöruuturangaistus 1
T. Stolt0010010
S. Jylänki001100110Lähtöruuturangaistus 1Kyllä
A. Röyskö001210130Lähtöruuturangaistus 1Kyllä
S. Anttonen0020020
R. Malinen0003030
S. Anttonen0004040

Ilmoittaudu sarjaan

Kirjaudu sisään ilmottautuaksesi sarjaan.

Sarjaan ilmoittautuneet

PSNMihin kilpailuihin osallistut?Toiminnot
aapeee100Interlagos
zobzonSuzuka Tokyo Expressway South Sainte-Croix C Interlagos
raizzkuSuzuka Tokyo Expressway South Sainte-Croix C Interlagos
teuwo82Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Interlagos
juno2017Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
STS_niblesSuzuka Tokyo Expressway South Interlagos
SuomiPoikaSPSuzuka Tokyo Expressway South Sainte-Croix C
mirkkuliisaSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
STS_frequencySuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
AntonpoikaDragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
Arix-SlimSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
Simo911Suzuka Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
TheShadow9772Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
MuugiManTokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C
Snow_Man_FINSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
tomikk_Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
EsPresso_JuuresSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
RoXon89Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Interlagos
BetelgeuzeFINSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
KhuKKis47Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
TCR_KempSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
razer1024Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos
Max_out_FINSuzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos

 Ilmoittautuneita: 23