Kuka on Super Formuloiden valtias vuonna 2025?
GT Finland Racers vie tänä keväänä nämä hurjan teho-painosuhteen ja mutka vauhdit tarjoavat formula-autot toinen toistaan upeammille näyttämöille! Luvassa on Gran Turismon Original-ratojen parhaimmistoa, kun kurvaamme Tokion kaduille, Sainte-Croixin pitkille suorille ja Dragon Trailin vuoristomaisemiin, unohtamatta ikonisia F1-näyttämöitä Suzukaa ja kauden päättävää Interlagosia. Tätä et halua missata!
Tärkeimmät nostot:
- Japanin vuoden 2023 Super Formuloilla ajettava 5 osakilpailun sarja. Sarjan osakilpailut kahden viikon välein sunnuntaisin.
- Sarja ajetaan Dallara SF23 Super Formula / Toyota ’23 ja Dallara SF23 Super Formula / Honda ’23 autoilla. Kaikki auton säädöt ovat auki.
- Autoissa on käytössä myös ”Overtake-nappi”, jonka avulla kuljettajat saavat hetkellisesti lisätehoa käyttöönsä kilpailun aikana.
- Yhtenä kisa-iltana ajetaan karsinta, one-shot aika-ajo sekä 255km pituinen kierros mittainen kilpailu.
- Kuljettajien kisahuoneet määritetään ennen kilpailua ajettavassa 15-minuutin karsinnassa. Lähtöjärjestyksen määrittää kisahuoneissa ajettava yhden vedon one-shot aika-ajo.
- Sarjassa käytettävissä Racing Soft, Medium ja Hard renkaat. Kilpailun aikana on käytettävä kahta eri rengaskovuutta.
- Rengaskulumakerroin on 5x ja polttoainekulumakerroin 2x. Karsinnassa kulumat ovat pois päältä.
- Kuljettajat voivat muodostaa sarjaan kahden tai kolmen kuljettajan tiimejä. Tiimipisteissä huomioidaan tiimin kunkin osakilpailun kaksi parasta tulosta.
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen on auki! Sarjaan pääset ilmoittautumaan tästä.
Käytettävät autot ja säätäminen:
- Dallara SF23 Super Formula / Honda ’23
- Dallara SF23 Super Formula / Toyota ’23
Autojen teho ja paino on määritetty vakioiksi huone-asetuksissa. Tehoraja on 625BHP ja painoraja on 670kg. Säätäminen on sallittu kaikilta osin. Autoa saa vaihtaa vapaasti kauden aikana.
Overtake
Autoissa on käytössä “overtake-näppäin” joka lisää hetkellisesti autoon lisätehoja. Pidä huolta että rattiisi/ohjaimeesi on mapattu overtakelle näppäin. Overtakea on käytettävissä kilpailun aikana yhteensä 70sec (multiplier huone-asetuksissa 0,7x).
Overtake-näppäimen käyttö on kielletty karsinnassa ja aika-ajossa. Overtakea ei voida huoneasetuksista kokonaan kieltää, mutta sen määrä on asetettu minimiin (multiplier huone-asetuksissa 0,1x), sen käyttöä valvotaan replaysta ja rikkeistä seuraa vakava rangaistus. Jos käytät overtakea vahingossa aika-ajon tai karsinnan aikana, pidä huolta että nostat ja kierrosaika ei jää nopeimmaksesi.
Vinkki: Voit käyttää kaiken overtaken jo aika-ajon tai karsinnan ulostulo kierroksella ennen aika kierroksen alkua ja täten turvata ettei vahinkopainalluksia tapahdu.
Sää
Kilpailuissa käytetään pääsääntöisesti pelin random säätä. Kilpailuissa 1 ja 3 on sateen mahdollisuus ja näissä kilpailuissa sateen todennäköisyyttä on lisätty arpomalla pelin random slottien joukkoon kolme sade slottia (R04-R08).
Sade slotit ja niiden ajankohta kisassa julkaistaan karsinnan jälkeen. Arvonnan suorittava taho ei osallistu itse kilpailuun.
Vinkki: R04-R06 sääslotit eivät takaa sadetta, mutta pelin random sää voi myös tarjota sadetta tai paistetta, joten arvotuista sloteista huolimatta kisa voi olla täysin kuiva tai märkä alusta loppuun.
Väritykset
Sarjan virallinen SFC2025 sarjalogo löytyy pelistä tägeillä ”gtfr” ja ”sfc2025”. Voit napata logon pelin galleriaasi valkeana tästä linkistä ja mustana tästä linkistä. Sarjalogon käyttö auton liveryissä on suositeltavaa, mutta ei pakollista. Toivomme kaikkien kuljettajien käyttävän GT Finland Racersin GTFR-logoja autoissaan. GTFR-logon löydät sarjasuunnittelijoiden GT7 galleriasta. Alkoholi, tupakka, aikuisviihde yms mainokset autoissa kielletty.
Kilpailupäivän kulku
- Huonejako karsintaan discordissa noin klo 17
- Karsintahuoneet aukeavat viimeistään klo 18:15
- Kuljettajien saavuttava karsintahuoneisiin viimeistään klo 18:25
- Karsinta-aika-ajo 15 min klo 18:30
- Tekninen tauko tuloksien yhdistelyä varten 10-20min
- Yhden vedon aika-ajo (one shot) kisahuoneissa
- Tauko (noin 5min)
- Pääkilpailu
- Podium haastattelut
Arvioitu päättymisaika 20:30
Karsinta ja aika-ajo suoritetaan käyttämällä pelin omaa qualifier toimintoa. Yhden vedon one-shot aika-ajo on 5min sessio, jossa kuljettajien tulee suorittaa yksi nopea kierros. Aika-ajon loputtua huone resetoidaan, jotta aika-ajon replay saadaan tallennettua (saattaa vaikuttaa säähän). Kilpailujen mitta on 255km + yksi täysi kierros. Kilpailu kestää radasta riippuen 70-80 minuuttia.
Tiimit
Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden tai kolmen hengen tiimejä, jotka keräävät tiimille pisteitä. Tiimin pisteisiin lasketaan kunkin osakilpailun osalta tiimin kahden parhaiten sijoittuneen kuljettajan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa lomakkeella:
https://gtfr.fi/ilmoita-tiimisi/
Säännöt
GTFR:n sarjojen yhteiset säännöt voit käydä lukemassa alta:
https://gtfr.fi/gtfr-sarjojen-saannot/
Rengassääntö: Kilpailun aikana on käytettävä kahta eri rengaskovuutta. Jos sateen takia kilpailussa vaihdetaan alle intermediate tai wet renkaat, rengassääntö ei ole voimassa.
Ratarajat: Sarjassamme käytetään ratarajoina kanttikiviä (vähintään yksi rengas kanttikivellä) vähentääksemme tuomariston kuormaa ja myötäilläksemme ratojen luonnollista ajolinjaa. Sarjasuunnittelu ilmoittaa mahdollisista kisakohtaisista poikkeuksista ratarajoihin Discord palvelimissa.
Sarjasuunnittelijat: Max_out_FIN – Sakari Anttonen, Snow_Man_FIN – Sami Anttonen, STS_frequency – Toni Stolt, STS_nibles – Niklas Jussila ja razer1024 – Petteri Rantala
Protestit
Protestit pitää jättää viimeistään kisan jälkeisenä tiistaina klo 19.00 mennessä. Protestin voit jättää tästä linkistä: https://gtfr.fi/protesti/
Tuomaristossa: Garamond247 – Vesa Tolonen, Temmo_MakLaren – Timo Mälkönen, Alffi87 – Atte Lehkonen ja Nibelai – N. Korelin
Pisteytys
A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | A11 | A12 | A13 | A14 | A15 | |
50 | 45 | 41 | 38 | 36 | 35 | 34 | 33 | 32 | 31 | 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | |
B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B6 | B7 | B8 | B9 | B10 | B11 | B12 | B13 | B14 | B15 | B16 |
28 | 25 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 |
C1 | C2 | C3 | C4 | C5 | C6 | C7 | C8 | C9 | C10 | C11 | C12 | C13 | C14 | C15 | C16 |
13 | 10 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A = Split 1; B = Split 2; C = Split 3
Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan yksi (1) piste. Kuljettajien sarjan pistelaskusta poistetaan kuljettajan osakilpailuiden 1-4 huonoin tulos.
Päivitykset ja sääntömuutokset
17.12 – Sarja julkaistu
18.12 – Lisätty puuttuvia tietoja: karsinnan kulumakertoimet (0x ja 0x) ja kuljettajien sarjan pistelaskusta poistetaan kuljettajan osakilpailuiden 1-4 huonoin tulos. Korjattu huone-asetuksista kohta: Nitrous: cannot be fitted -> unrestricted.
29.12 – Sarjalogo löytyy nyt pelistä! Lisätty SFC2025 sarjalogo sääntökirjan kohtaan Väritykset.
17.1. – Karsinnassa slipstream strength asetusta muutettu weak -> real
27.1. – Tokyo Expresswayn karsinnassa ja aika-ajossa shortcut penalty weak -> off. Lisätty puuttuneet aika-ajon slipstream strength ja shortcut penalty.
Lobby asetukset
Track Settings: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.
Time/Weather Settings (karsinta):
Weather Selection Method: Preset Weather
Preset Weather: S01 Dry, Cloudless and Pleasant
Equal conditions mode: On
Time of the day karsinta: Sama kuin kilpailussa
Time/Weather Settings (aika-ajo ja pääkilpailu):
Weather Selection Method: Custom Weather
Time of the day: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.
Variable Time Speed Rate (kilpailut 1, 3- 5): 1x; (kilpailu 2): 4x
Custom Weather: Random (kilpailuissa 1 ja 3 kolme arvottua sadeslottia)
Race Settings:
Start type: Grid Start with false start check
Grid order: Set by host
BoP/Tuning Forbidden: Off
Settings Options: All
Boost: Off
Slipstream Strength: Karsinta ja aika-ajo: Real ja Kilpailu: Weak
Visible damage: On
Mechanical damage: Heavy
Tyre Wear Rate: karsinta:0x; aika-ajo ja kilpailu 5x
Fuel Consumption Rate: karsinta:0x; aika-ajo ja kilpailu 2x
Refueling speed: 7 Litre/sec
Initial fuel Default
Grip Reduction off track: Real
Race finish delay: 180 sec
Nitrous/Overtaking System Useage Time Multiplier aika-ajo ja karsinta: 0,1x (Käyttö kielletty)
Nitrous/Overtaking System Useage Time Multiplier kilpailu: 0,7x
Regulation Settings
Filter by category: No limit
PP Limit: No Limit
Max. Power Output: 625 BHP
Minimum Weight: 670 kg
Useable Tyres: Racing
Useable Tyre & Types : All (Kilpailussa käytettävä kahta eri rengaskovuutta)
Required Tyre Type Change: None
Nitrous: Unrestricted
Kart Useage: Off
Engine Swap: Prohibited
Tuning Parts: Unrestricted
Penalty Settings
Shortcut penalty: Karsinta ja aika-ajo: Weak, Kilpailu: Off
Wall collision penalty: Off
Correct vehicle course after wall collision: Off
Car Collision Penalty: Off
Pit Lane Line Cutting Penalty: Off
Ghosting During Race: Off
Flag rules: Off
Driving Options
Countersteering Assistance: Prohibited
Active Stability Management (ASM): Prohibited
Driving Line Assist: Prohibited
Traction Control: No limit
ABS: No limit
Auto Drive: Prohibited
-
1. Osakilpailu 1 @ Suzuka Circuit
sunnuntai 19.1.2025 - 18:30
sunnuntai 19.1.2025 - 18:30Dallara SF23 Super Formula ’23Suzuka Circuit45 lapsLate Morning -
2. Osakilpailu 2 @ Tokyo Expressway South Counterclockwise
sunnuntai 2.2.2025 - 18:30
sunnuntai 2.2.2025 - 18:30Dallara SF23 Super Formula '23Tokyo Expressway South Counterclockwise40 lapsAfternoon -
3. Osakilpailu 3 @ Dragon Trail Gardens Reverse
sunnuntai 16.2.2025 - 18:30
sunnuntai 16.2.2025 - 18:30Dallara SF23 Super Formula '23Dragon Trail Gardens Reverse60 lapsAfternoon -
4. Osakilpailu 4 @ Circuit de Sainte-Croix C Reverse
sunnuntai 2.3.2025 - 18:30
sunnuntai 2.3.2025 - 18:30Dallara SF23 Super Formula '23Circuit de Sainte-Croix C Reverse25 lapsLate Morning -
5. Osakilpailu 5 @ Autódromo de Interlagos
sunnuntai 16.3.2025 - 18:30
sunnuntai 16.3.2025 - 18:30Dallara SF23 Super Formula '23Autódromo de Interlagos61 lapsEvening
Sarjataulukko
Sija | Kuljettaja | PSN | Pisteet yhteensä | Ajetut | Fastest lap | Tiimi |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | T. Karhukorpi | tomikk_ | 183 | 5 | 0 | Trail Braking Racers Black |
2 | J. Kervinen | EsPresso_Juures | 179 | 5 | 2 | Trail Braking Racers Black |
3 | S. Holm | Simo911 | 166 | 4 | 0 | F.A.S.T. x MaatuEsports |
4 | T. Stolt | STS_frequency | 162 | 5 | 0 | Ståssila Racing |
5 | S. Jylänki | TheShadow9772 | 148 | 5 | 0 | |
6 | A. Röyskö | KhuKKis47 | 145 | 5 | 1 | Scuderia Toro Stosso |
7 | J. Käldman | Arix-Slim | 142 | 4 | 0 | Ståssila Racing |
8 | K. Kemppainen | TCR_Kemp | 133 | 5 | 0 | Trail Braking Racers Black |
9 | S. Anttonen | Max_out_FIN | 132 | 5 | 1 | Another Star Racing |
10 | J. Itkonen | BetelgeuzeFIN | 129 | 5 | 0 | Scuderia Toro Stosso |
11 | J. Pöyry | RoXon89 | 124 | 4 | 0 | Another Star Racing |
12 | P. Rantala | razer1024 | 123 | 5 | 1 | UD Bangerdogs |
13 | R. Kullberg | zobzon | 113 | 4 | 2 | Trail Braking Racers White |
14 | S. Anttonen | Snow_Man_FIN | 106,5 | 5 | 0 | Another Star Racing |
15 | R. Malinen | raizzku | 104 | 4 | 1 | Scuderia Toro Stosso |
16 | K. Kallio | mirkkuliisa | 98 | 5 | 0 | FinalBoss Genelec |
17 | N. Jussila | STS_nibles | 84 | 3 | 1 | Ståssila Racing |
18 | O. Anttila | DjOllieA | 82 | 3 | 0 | FinalBoss Genelec |
19 | J. Kaarela | juno2017 | 79 | 4 | 0 | UD Bangerdogs |
20 | A. Ketola | Antonpoika | 51 | 2 | 0 | Trail Braking Racers White |
21 | M. Könönen | maatu79 | 50 | 1 | 0 | F.A.S.T. x MaatuEsports |
22 | A-P Aarnivirta | aapeee100 | 47 | 3 | 0 | |
23 | MuugiMan | MuugiMan | 40 | 2 | 0 | |
24 | TT Lehto | teuwo82 | 39 | 2 | 0 | Racing Team Finlanders |
25 | J.Rönnkvist | SuomiPoikaSP | 38 | 2 | 0 | |
26 | J. Leinonen | Jeielii | 30 | 1 | 0 | Racing Team Finlanders |
27 | J. Hyttinen | Kuju15 | 29 | 1 | 0 | Final Boss HPS |
28 | M. Sippala | NLR_Msippala22 | 27 | 1 | 0 | F.A.S.T. x MaatuEsports |
29 | L. Hiltunen | de_coeur | 22 | 1 | 0 | |
30 | E. Kulju | EliasKulju | 21 | 1 | 0 | UD Bangerdogs |
31 | A. Lehkonen | Alffi87 | 19 | 1 | 0 | KakkosFinski |
32 | M. Pihlajaniemi | FrankBlackIII | 15 | 1 | 0 | Racing Team Finlanders |
33 | J. Raudasoja | oppaa89 | 12 | 1 | 0 | KakkosFinski |
34 | J. Oksa | JohnnyKvist | 11 | 1 | 0 | KakkosFinski |
35 | C. Valtanen | cvaltanen | 10 | 1 | 0 |
Tiimien sarjataulukko
Sija | Tiimi | Kokonaispisteet | Kuljettajat |
---|---|---|---|
1 | Trail Braking Racers Black | 432 | T. Karhukorpi, J. Kervinen, K. Kemppainen |
2 | Ståssila Racing | 366 | N. Jussila, T. Stolt, J. Käldman |
3 | Scuderia Toro Stosso | 334 | R. Malinen, J. Itkonen, A. Röyskö |
4 | Another Star Racing | 318 | S. Anttonen, J. Pöyry, S. Anttonen |
5 | UD Bangerdogs | 230 | J. Kaarela, E. Kulju, P. Rantala |
6 | F.A.S.T. x MaatuEsports | 216 | M. Könönen, S. Holm, M. Sippala |
7 | FinalBoss Genelec | 198 | K. Kallio, O. Anttila |
8 | Trail Braking Racers White | 169 | A. Ketola, R. Kullberg |
9 | Racing Team Finlanders | 69 | J. Leinonen, TT Lehto, M. Pihlajaniemi |
10 | KakkosFinski | 31 | A. Lehkonen, J. Oksa, J. Raudasoja |
11 | Final Boss HPS | 29 | J. Hyttinen, A. Salonen, A. Puumalainen |
Sarjataulukkonimi | R1 | R2 | R3 | R4 | R5 | Rng yht. | Sarjapistemiinukset | Jatkotoimenpide | Jatkotoimenpide suoritettu |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TT Lehto | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 | Lähtöruuturangaistus 1 | Kyllä |
R. Kullberg | 0 | 16 | 0 | 2 | 0 | 18 | −5 | Lähtöruuturangaistus 2 | Kyllä 1/2 |
T. Karhukorpi | 0 | 7 | 0 | 4 | 0 | 11 | 0 | Lähtöruuturangaistus 1 | Kyllä |
K. Kemppainen | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | ||
O. Anttila | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | ||
A-P Aarnivirta | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | ||
K. Kallio | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 8 | 0 | Lähtöruuturangaistus 1 | |
T. Stolt | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | ||
S. Jylänki | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 11 | 0 | Lähtöruuturangaistus 1 | Kyllä |
A. Röyskö | 0 | 0 | 12 | 1 | 0 | 13 | 0 | Lähtöruuturangaistus 1 | Kyllä |
S. Anttonen | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | ||
R. Malinen | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | ||
S. Anttonen | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 0 |
Ilmoittaudu sarjaan
Kirjaudu sisään ilmottautuaksesi sarjaan.
Sarjaan ilmoittautuneet
PSN | Mihin kilpailuihin osallistut? | Toiminnot |
---|---|---|
aapeee100 | Interlagos | |
zobzon | Suzuka Tokyo Expressway South Sainte-Croix C Interlagos | |
raizzku | Suzuka Tokyo Expressway South Sainte-Croix C Interlagos | |
teuwo82 | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Interlagos | |
juno2017 | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
STS_nibles | Suzuka Tokyo Expressway South Interlagos | |
SuomiPoikaSP | Suzuka Tokyo Expressway South Sainte-Croix C | |
mirkkuliisa | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
STS_frequency | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
Antonpoika | Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
Arix-Slim | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
Simo911 | Suzuka Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
TheShadow9772 | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
MuugiMan | Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C | |
Snow_Man_FIN | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
tomikk_ | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
EsPresso_Juures | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
RoXon89 | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Interlagos | |
BetelgeuzeFIN | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
KhuKKis47 | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
TCR_Kemp | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
razer1024 | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos | |
Max_out_FIN | Suzuka Tokyo Expressway South Dragon Trail Gardens Sainte-Croix C Interlagos |
Ilmoittautuneita: 23