HENRI TOIVONEN SPECIAL
Kahdeksan rallin pituisessa Henri Toivonen Special –sarjassa kunnioitetaan Toivosen uraa hänen ensimmäisestä MM-tason osakilpailu voitosta vuodelta 1980 , aina hänen traagiseen kuolemaan vuonna 1986. Kausi aloitetaan samana päivämääränä, kun Toivonen voitti ensimmäisen MM-rallinsa ja kausi päättyy 2.5. joka on Toivosen menehtymisen vuosipäivä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/22/henri-toivonen-menehtyi-korsika-rallissa
WALES (LOMBARD RAC RALLY 1980, TALBOT SUNBEAM LOTUS)
Vuosi 1980 oli Toivosen ensimmäinen vuosi tehdastallin kuljettajana. Kausi alkoi hyvin, sillä Toivonen voitti EM-tason Arctic Rallyn yli 9min erolla seuraavaan. MM-tasolla hänellä oli sopimus neljästä kilpailusta. Tuloksina kolmesta ensimmäisestä oli keskeytykset Portugalissa ja Suomessa, sekä viides tila San Remon rallissa. RAC rallista tuli sitten jättipotti. Toivosesta tuli 19.11.1980 kaikkien aikojen nuorin MM-tason osakilpailu voittaja 24 vuoden ja 86 päivän ikäisenä. Tuo ennätys kesti vuoteen 2008 asti, kunnes Jari-Matti Latvala voitti Ruotsin rallin 22 vuotiaana. Toivonen voitti toiseksi tulleen Hannu Mikkolan yli 4min erolla ja sitä pidettiin melkoisena sensaationa tuohon aikaan. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Talbotia, joten ajamme rallin Ford Escortilla, jolla Toivonen osallistui RAC-ralliin vuonna 1979.
KREIKKA (ROTHMANS ACROPOLIS RALLY 1982, OPEL ASCONA 400)
Kaudeksi 1982 Toivonen siirtyi Opelille ja tallikavereina oli Jimmy McRae (Colin McRaen isä), sekä maailmanmestarit Ari Vatanen ja Walter Röhrl. Toivonen ajoi kauden aikana viisi MM-tason kilpailua. Tuloksina kaksi keskeytystä, kerran viides ja kahdesti hän oli kolmas (Acropolis ja RAC). Acropolis rallissa Toivonen ajoi yhteensä kymmenen pohja-aika. Ilman 10min aikasakkoa, Toivonen olisi ollut toinen. Hänen edelleen ehti toiseksi ajanut Walter Röhrl, sekä neliveto Audilla voittoon ajanut Michéle Mouton.
ESPANJA (RALLYE SANREMO 1983, OPEL MANTA 400)
Toivonen ajoi kauden aikana viisi MM-tason kilpailua. Monte Carlosta sijoituksena oli kuudes Opel Asconalla. Muissa kilpailuissa autona oli B-ryhmään luokiteltu Opel Manta 400, tuloksina kolme keskeytystä, sekä neljäs sija Sanremosta. Sanremossa edelle ehti Lancian kolmikko Markku Alén (1), Walter Röhrl (2) ja Attilio Bettega (3). Attilio Bettega menehtyi 2.5.1985 Korsikan rallissa, eli päivälleen vuosi ennen Toivosen onnettomuutta. Bettega ajoi tuolloin Lancia 037-autolla. Korsikaa edeltävässä EM-tason kilpailussa Bettegan kartanlukijana oli Sergio Cresto, joka vuotta myöhemmin menehtyi ollessaan Toivosen kartanlukija. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Sanremoa, joten ajamme Espanjan rallin.
AUSTRALIA (RALLYE DE PORTUGAL 1984, LANCIA 037)
Kaudeksi 1984 Toivonen siirtyi Lancialle. Debyytti kisaan Portugaliin vähäisellä testauksella lähtenyt Toivonen johti kisaa ja teki useita pohja-aikoja, kunnes keskeytti ulosajoon. Lisäksi kauden aikana Toivonen ajoi Lancia 037:lla kaksi muuta MM-rallia joista tuloksina oli keskeytys ja Suomen kolmas tila. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Portugalia, joten ajamme Australian rallin.
PUOLA (EM-TASON RALLY COSTA SMERALDA 1984, PORSCHE 911 SC RS)
Toivonen ajoi MM-rallien lisäksi myös paljon EM-tason ralleja, kuten muutkin huippukuskit.
Kaudella 1984 Toivonen ajoi Porsche 911:llä yhdeksän EM-rallia, joista voitti kolme.
Ennen Costa Smeraldaa Toivonen oli loukannut jalkansa kartingin näytöstapahtumassa ja saapui ralliin kainalosauvoilla. Jalka oli niin kipeä, että kartturi Juha Piironen ajoi siirtymät ja Toivonen vain pätkät. Toivonen voitti kisan ja kiipesi Porschen katolle juhlimaan voittoa kainalokeppien kanssa. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Italialaista sorarallia, joten ajamme Puolan rallin.
SUOMI (RALLY OF THE 1000 LAKES 1985, LANCIA 037)
Kaudella 1985 Toivonen ajoi ainoastaan Lancialla, viisi rallia 037:lla ja yhden Delta S4:llä. Delta S4 –auton debyytti oli RAC-ralli, jonka Toivonen voitti 56sec erolla tiimikaveri Aléniin. Kauden toisessa rallissa Costa Smeraldassa Toivonen loukkaantui ulosajossa ja oli 4kk sivussa ralleista. Loukkaantumisen jälkeen seuraavana hän ajoi Suomen rallin, jossa sijoittui neljänneksi. Kaudella 1985 Audilla ja Peugeotilla oli jo nelivetoiset autot, joten takavetoinen 037 ei ollut enään kilpailukykyinen.
RUOTSI (INTERNATIONAL SWEDISH RALLY 1986, LANCIA DELTA S4)
Kaudella 1986 Toivosta pidettiin mestarisuosikkina. Kauden ensimmäisen kisan Montessa Toivonen voitti yli 4min erolla toiseksi tulleeseen Timo Saloseen. Kolmas oli Hannu Mikkola. Ruotsissa vauhti oli myös hyvää, mutta moottoririkko aiheutti keskeytyksen.
MONTE CARLO (TOUR DE CORSE 1986, LANCIA DELTA S4)
Ruotsin keskeytyksen jälkeen oli Portugalin ralli, josta kärkitallit kuitenkin vetäytyi katsojien kuolemiin johtaneen onnettomuuden takia. Ennen Korsikaa, Toivonen kävi voittamassa EM-tason Costa Smeralda rallin. Korsikassa Toivonen oli ylivoimainen. Toivonen oli ajanut ennen erikoiskoe 18:ta kaksitoista pohja-aikaa ja johti rallia lähes kolmella minuutilla. Ennen erikoiskoetta 18, Toivonen totesi haastattelussa:
”Tälläsellä modernilla autolla mun mielestä ei tälläistä kilpailua voi ajaa. Tää käy kunnon päälle, eikä riitä aivot tähän touhuun”
Noin 7km lähdöstä Toivosen auto ajautui rotkoon ja syttyi palamaan räjähdysmäisesti. Molemmat Toivonen ja kartturi Sergio Cresto menehtyivät. Onnettomuuden syistä on ollut monia spekulaatioita, mutta täyttä varmuutta ei ole saatu siihen, että miksi Toivonen ajautui ulos. Toivosen ja Creston kuolemat olivat viimeinen sinetti B-ryhmän kieltämiselle kauden 1986 jälkeen.
Vuonna 1988 Michéle Mouton järjesti ensimmäisen kerran edelleenkin järjestettävän kuuluisan Race of champions –kisan Henri Toivosen muistoksi.
Sääntökirja:
Klubi: https://dirtrally2.com/clubs/club/240846
Klubi on avoinna, ja ralleja aletaan lisäämään sinne lähiaikoina.
Päästäksesi GTFR-Klubiin, tarvitsee sinun luoda oma tunnus racenettiin, ja toivomuksena olisikin että nimimerkki lähentelee ps4 tai steam nimimerkkiä.
KLUBIN ASETUKSET:
- Hardcore Damage – Päällä
- Ohjaamon ulkopuoliset kuvakulmat – Sallittu
- Ajoavut – Sallittu
- Yllättävät tapahtumat – Päällä
Jokaisessa rallissa on 3 huoltoa. Huoltovälit ovat seuraavanlaiset:
- 45min ennen rallin alkua.
- 45min EK2 jälkeen.
- 45min EK4 jälkeen.
Jokaisen rallin alussa on 10x shakedown.
Huollot ovat maksimipituisia, koska käytämme ralleissa Hardcore damagea.
PISTEYTYS:
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Startti |
| 32 | 30 | 24 | 21 | 19 | 17 | 15 | 13 | 11 | 9 | 7 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1,5 | 1 |
Jokainen sarjaan startannut saa 1pst.
POWER STAGE PISTEYTYS:
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Tulokset julkaistaan Klubissa sekä tulokset osiossa.
GTFR:llä oikeudet muuttaa sääntöjä tarvittaessa
-
1. LOMBARD RAC RALLY 1980 @ Wales
tiistai 19.11.2019 - 00:00
tiistai 19.11.2019 - 00:00Ford EscortWales11 Päivää -
2. ROTHMANS ACROPOLIS RALLY 1982 @ Kreikka
tiistai 10.12.2019 - 00:00
tiistai 10.12.2019 - 00:00Opel Ascona 400Kreikka11 Päivää -
3. RALLYE SANREMO 1983 @ Espanja
tiistai 7.1.2020 - 00:00
tiistai 7.1.2020 - 00:00Opel MantaEspanja11 Päivää -
4. RALLYE DE PORTUGAL 1984 @ Australia
tiistai 28.1.2020 - 00:00
tiistai 28.1.2020 - 00:00Lancia 037Australia11 Päivää -
5. RALLY COSTA SMERALDA 1984 @ Puola
tiistai 18.2.2020 - 00:00
tiistai 18.2.2020 - 00:00Porsche 911 (DLC)Puola11 Päivää -
6. RALLY OF THE 1000 LAKES 1985 @ Suomi
tiistai 10.3.2020 - 00:00
tiistai 10.3.2020 - 00:00Lancia 037Suomi11 Päivää -
7. INTERNATIONAL SWEDISH RALLY 1986 @ Ruotsi
tiistai 31.3.2020 - 00:00
tiistai 31.3.2020 - 00:00Lancia Delta S4Ruotsi11 Päivää -
8. TOUR DE CORSE 1986 @ Monte Carlo
keskiviikko 22.4.2020 - 00:00
keskiviikko 22.4.2020 - 00:00Lancia Delta S4Monte Carlo11 Päivää
Sarjataulukko
Kuski | ||
|---|---|---|
| 1 | MHK2308 | 62 |
| 2 | VPG_ELLIEN | 55 |
| 3 | SLADI_PITKÄNEN | 54 |
| 4 | KAPAZU | 53 |
| 5 | TONI.LIMNELL | 45 |
| 6 | REIN8684 | 44 |
| 7 | TOLLSSON | 40,5 |
| 8 | SUHOSKA78 | 33 |
| 9 | VPG_MISALM | 33 |
| 10 | VAUHTIRIPA | 32 |
| 11 | DNC FULLSPIN | 30 |
| 12 | TERO KARTMAN | 26 |
| 13 | PUMO | 26 |
| 14 | TAILORMADE1965 | 23 |
| 15 | ENAJ75 | 21 |
| 16 | ZDENEK27 | 15 |
| 17 | PAS_03 | 15 |
| 18 | MOGUZI | 12 |
| 19 | IPA1 | 11 |
| 20 | SAMI79- | 11 |
| 21 | NUOJUA | 10 |
| 22 | B KRÖÖNHOLMI | 9 |
| 23 | HILI7575 | 9 |
| 24 | JANIHUH | 7,5 |
| 25 | WOLFSMIND | 5 |
| 26 | RENE #NOCONTROL | 5 |
| 27 | RYSANGER | 4 |
| 28 | NIKONLAINEN | 3 |
| 29 | OKU | 3 |
| 30 | BEEFEATER63 | 3 |
| 31 | STUX61 | 3 |
| 32 | TONI | 3 |
| 33 | LJBROM | 3 |
| 34 | BOJAN.SAKSIDA | 3 |
| 35 | HAKULINE | 3 |
| 36 | OSTMOSSA | 3 |
| 37 | RAIDMAN70 | 3 |
| 38 | TUMPPI80 | 3 |
| 39 | VMH93 | 3 |
| 40 | MIIKA_KESIS | 3 |
| 41 | ATIK77 | 3 |
| 42 | VEPA360 | 3 |
| 43 | T2 | 3 |
| 44 | VATASENJALAT | 3 |
| 45 | MJK | 2,5 |
| 46 | AAPOVEE | 2 |
| 47 | MATTEZID12 | 2 |
| 48 | MYVOLKS | 2 |
| 49 | JYRTSI82 | 2 |
| 50 | MRKSAKSI | 2 |
| 51 | TERVAJALLU | 2 |
| 52 | I_PELLE_I | 2 |
| 53 | TEME | 2 |
| 54 | MARSELO_FIN | 2 |
| 55 | VPG_SCREW | 2 |
| 56 | ILPOLARHA | 2 |
| 57 | AAPEEE100 | 2 |
| 58 | A.JAVAUDIN | 2 |
| 59 | TOMZU | 2 |
| 60 | V5270ABCD | 2 |
| 61 | NEO17 | 2 |
| 62 | AAJIIKOO | 2 |
| 63 | KLAEFKALAMARY | 2 |
| 64 | BULTSARIT | 2 |
| 65 | BARTAGMA | 2 |
| 66 | DJBELL34 | 1 |
| 67 | UKKI64 | 1 |
| 68 | HERBERTTI85 | 1 |
| 69 | SALANDER35 | 1 |
| 70 | SAMIKOIVI | 1 |
| 71 | MIKKOH | 1 |
| 72 | ROSINBAG1 | 1 |
| 73 | MALMIKKO | 1 |
| 74 | SEMIE69 | 1 |
| 75 | PEKKA.VIRKAMAKI | 1 |
| 76 | SIMRALLY | 1 |
| 77 | BSR_OMEGA | 1 |
| 78 | MOULDYMADGIT68 | 1 |
| 79 | CX_SNK | 1 |
| 80 | HENKKAT OIVONEN | 1 |
| 81 | ARONALEK | 1 |
| 82 | ALANDENYER | 1 |
| 83 | RALLYMIES2 | 1 |