GTFR – Henri Toivonen Special

HENRI TOIVONEN SPECIAL

Kahdeksan rallin pituisessa Henri Toivonen Special –sarjassa kunnioitetaan Toivosen uraa hänen ensimmäisestä MM-tason osakilpailu voitosta vuodelta 1980 , aina hänen traagiseen kuolemaan vuonna 1986.  Kausi aloitetaan samana päivämääränä, kun Toivonen voitti ensimmäisen MM-rallinsa ja kausi päättyy 2.5. joka on Toivosen menehtymisen vuosipäivä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/22/henri-toivonen-menehtyi-korsika-rallissa

WALES (LOMBARD RAC RALLY 1980, TALBOT SUNBEAM LOTUS)

Vuosi 1980 oli Toivosen ensimmäinen vuosi tehdastallin kuljettajana. Kausi alkoi hyvin, sillä Toivonen voitti EM-tason Arctic Rallyn yli 9min erolla seuraavaan. MM-tasolla hänellä oli sopimus neljästä kilpailusta. Tuloksina kolmesta ensimmäisestä oli keskeytykset Portugalissa ja Suomessa, sekä viides tila San Remon rallissa. RAC rallista tuli sitten jättipotti. Toivosesta tuli 19.11.1980 kaikkien aikojen nuorin MM-tason osakilpailu voittaja 24 vuoden ja 86 päivän ikäisenä. Tuo ennätys kesti vuoteen 2008 asti, kunnes Jari-Matti Latvala voitti Ruotsin rallin 22 vuotiaana. Toivonen voitti toiseksi tulleen Hannu Mikkolan yli 4min erolla ja sitä pidettiin melkoisena sensaationa tuohon aikaan. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Talbotia, joten ajamme rallin Ford Escortilla, jolla Toivonen osallistui RAC-ralliin vuonna 1979.

KREIKKA (ROTHMANS ACROPOLIS RALLY 1982, OPEL ASCONA 400)

Kaudeksi 1982 Toivonen siirtyi Opelille ja tallikavereina oli Jimmy McRae (Colin McRaen isä), sekä maailmanmestarit Ari Vatanen ja Walter Röhrl. Toivonen ajoi kauden aikana viisi MM-tason kilpailua. Tuloksina kaksi keskeytystä, kerran viides ja kahdesti hän oli kolmas (Acropolis ja RAC). Acropolis rallissa Toivonen ajoi yhteensä kymmenen pohja-aika. Ilman 10min aikasakkoa, Toivonen olisi ollut toinen. Hänen edelleen ehti toiseksi ajanut Walter Röhrl, sekä neliveto Audilla voittoon ajanut Michéle Mouton.

ESPANJA (RALLYE SANREMO 1983, OPEL MANTA 400)

Toivonen ajoi kauden aikana viisi MM-tason kilpailua. Monte Carlosta sijoituksena oli kuudes Opel Asconalla. Muissa kilpailuissa autona oli B-ryhmään luokiteltu Opel Manta 400, tuloksina kolme keskeytystä, sekä neljäs sija Sanremosta. Sanremossa edelle ehti Lancian kolmikko Markku Alén (1), Walter Röhrl (2) ja Attilio Bettega (3). Attilio Bettega menehtyi 2.5.1985 Korsikan rallissa, eli päivälleen vuosi ennen Toivosen onnettomuutta. Bettega ajoi tuolloin Lancia 037-autolla. Korsikaa edeltävässä EM-tason kilpailussa Bettegan kartanlukijana oli Sergio Cresto, joka vuotta myöhemmin menehtyi ollessaan Toivosen kartanlukija. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Sanremoa, joten ajamme Espanjan rallin.

AUSTRALIA (RALLYE DE PORTUGAL 1984, LANCIA 037)

Kaudeksi 1984 Toivonen siirtyi Lancialle. Debyytti kisaan Portugaliin vähäisellä testauksella lähtenyt Toivonen johti kisaa ja teki useita pohja-aikoja, kunnes keskeytti ulosajoon. Lisäksi kauden aikana Toivonen ajoi Lancia 037:lla kaksi muuta MM-rallia joista tuloksina oli keskeytys ja Suomen kolmas tila. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Portugalia, joten ajamme Australian rallin.

PUOLA (EM-TASON RALLY COSTA SMERALDA 1984, PORSCHE 911 SC RS)

Toivonen ajoi MM-rallien lisäksi myös paljon EM-tason ralleja, kuten muutkin huippukuskit.

Kaudella 1984 Toivonen ajoi Porsche 911:llä yhdeksän EM-rallia, joista voitti kolme.

Ennen Costa Smeraldaa Toivonen oli loukannut jalkansa kartingin näytöstapahtumassa ja saapui ralliin kainalosauvoilla. Jalka oli niin kipeä, että kartturi Juha Piironen ajoi siirtymät ja Toivonen vain pätkät. Toivonen voitti kisan ja kiipesi Porschen katolle juhlimaan voittoa kainalokeppien kanssa. Dirt Rally 2.0 –pelissä ei valitettavasti ole Italialaista sorarallia, joten ajamme Puolan rallin.

SUOMI (RALLY OF THE 1000 LAKES 1985, LANCIA 037)

Kaudella 1985 Toivonen ajoi ainoastaan Lancialla, viisi rallia 037:lla ja yhden Delta S4:llä. Delta S4 –auton debyytti oli RAC-ralli, jonka Toivonen voitti 56sec erolla tiimikaveri Aléniin. Kauden toisessa rallissa Costa Smeraldassa Toivonen loukkaantui ulosajossa ja oli 4kk sivussa ralleista. Loukkaantumisen jälkeen seuraavana hän ajoi Suomen rallin, jossa sijoittui neljänneksi. Kaudella 1985 Audilla ja Peugeotilla oli jo nelivetoiset autot, joten takavetoinen 037 ei ollut enään kilpailukykyinen.

RUOTSI (INTERNATIONAL SWEDISH RALLY 1986, LANCIA DELTA S4)

Kaudella 1986 Toivosta pidettiin mestarisuosikkina. Kauden ensimmäisen kisan Montessa Toivonen voitti yli 4min erolla toiseksi tulleeseen Timo Saloseen. Kolmas oli Hannu Mikkola. Ruotsissa vauhti oli myös hyvää, mutta moottoririkko aiheutti keskeytyksen.

MONTE CARLO (TOUR DE CORSE 1986, LANCIA DELTA S4)

Ruotsin keskeytyksen jälkeen oli Portugalin ralli, josta kärkitallit kuitenkin vetäytyi katsojien kuolemiin johtaneen onnettomuuden takia. Ennen Korsikaa, Toivonen kävi voittamassa EM-tason Costa Smeralda rallin. Korsikassa Toivonen oli ylivoimainen. Toivonen oli ajanut ennen erikoiskoe 18:ta kaksitoista pohja-aikaa ja johti rallia lähes kolmella minuutilla. Ennen erikoiskoetta 18, Toivonen totesi haastattelussa:

”Tälläsellä modernilla autolla mun mielestä ei tälläistä kilpailua voi ajaa. Tää käy kunnon päälle, eikä riitä aivot tähän touhuun”

Noin 7km lähdöstä Toivosen auto ajautui rotkoon ja syttyi palamaan räjähdysmäisesti. Molemmat Toivonen ja kartturi Sergio Cresto menehtyivät. Onnettomuuden syistä on ollut monia spekulaatioita, mutta täyttä varmuutta ei ole saatu siihen, että miksi Toivonen ajautui ulos. Toivosen ja Creston kuolemat olivat viimeinen sinetti B-ryhmän kieltämiselle kauden 1986 jälkeen.

Vuonna 1988 Michéle Mouton järjesti ensimmäisen kerran edelleenkin järjestettävän kuuluisan Race of champions –kisan Henri Toivosen muistoksi.

Sääntökirja:

Klubi: https://dirtrally2.com/clubs/club/240846

Klubi on avoinna, ja ralleja aletaan lisäämään sinne lähiaikoina.

Päästäksesi GTFR-Klubiin, tarvitsee sinun luoda oma tunnus racenettiin, ja toivomuksena olisikin että nimimerkki lähentelee ps4 tai steam nimimerkkiä. 

 KLUBIN ASETUKSET:

  • Hardcore Damage – Päällä
  • Ohjaamon ulkopuoliset kuvakulmat – Sallittu
  • Ajoavut –  Sallittu
  • Yllättävät tapahtumat – Päällä

 Jokaisessa rallissa on 3 huoltoa. Huoltovälit ovat seuraavanlaiset:

  1. 45min ennen rallin alkua.
  2. 45min EK2 jälkeen.
  3. 45min EK4 jälkeen. 

Jokaisen rallin alussa on 10x shakedown.

Huollot ovat maksimipituisia, koska käytämme ralleissa Hardcore damagea.

 PISTEYTYS:

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Startti
32 30 24 21 19 17 15 13 11 9 7 5 4 3 2 1,5 1

Jokainen sarjaan startannut saa 1pst.

POWER STAGE PISTEYTYS:

1 2 3 4 5
5 4 3 2 1

Tulokset julkaistaan Klubissa sekä tulokset osiossa.

GTFR:llä oikeudet muuttaa sääntöjä tarvittaessa

 

Sarjataulukko

Kuski
1MHK230862
2VPG_ELLIEN55
3SLADI_PITKÄNEN54
4KAPAZU53
5TONI.LIMNELL45
6REIN868444
7TOLLSSON40,5
8SUHOSKA7833
9VPG_MISALM33
10VAUHTIRIPA32
11DNC FULLSPIN30
12TERO KARTMAN26
13PUMO26
14TAILORMADE196523
15ENAJ7521
16ZDENEK2715
17PAS_0315
18MOGUZI12
19IPA111
20SAMI79-11
21NUOJUA10
22B KRÖÖNHOLMI9
23HILI75759
24JANIHUH7,5
25WOLFSMIND5
26RENE #NOCONTROL5
27RYSANGER4
28NIKONLAINEN3
29OKU3
30BEEFEATER633
31STUX613
32TONI3
33LJBROM3
34BOJAN.SAKSIDA3
35HAKULINE3
36OSTMOSSA3
37RAIDMAN703
38TUMPPI803
39VMH933
40MIIKA_KESIS3
41ATIK773
42VEPA3603
43T23
44VATASENJALAT3
45MJK2,5
46AAPOVEE2
47MATTEZID122
48MYVOLKS2
49JYRTSI822
50MRKSAKSI2
51TERVAJALLU2
52I_PELLE_I2
53TEME2
54MARSELO_FIN2
55VPG_SCREW2
56ILPOLARHA2
57AAPEEE1002
58A.JAVAUDIN2
59TOMZU2
60V5270ABCD2
61NEO172
62AAJIIKOO2
63KLAEFKALAMARY2
64BULTSARIT2
65BARTAGMA2
66DJBELL341
67UKKI641
68HERBERTTI851
69SALANDER351
70SAMIKOIVI1
71MIKKOH1
72ROSINBAG11
73MALMIKKO1
74SEMIE691
75PEKKA.VIRKAMAKI1
76SIMRALLY1
77BSR_OMEGA1
78MOULDYMADGIT681
79CX_SNK1
80HENKKAT OIVONEN1
81ARONALEK1
82ALANDENYER1
83RALLYMIES21