GTFR Manufacturer Series

Gr.4 ja Gr.3 autoluokilla ajettava kuuden osakilpailun sarja!

Kuuden osakilpailun sarja, joista 3 osakilpailua ajetaan Gr.4 autolla ja 3 osakilpailua
Gr.3 luokalla, säätäminen sallittu

  1. Sarjassa jokainen kuljettaja edustaa yhtä automerkkiä. Kuljettaja ajaa sarjan kaikki osakilpailut siis saman automerkin Gr.4 – ja Gr.3 autoilla. Automerkkiä ei saa vaihtaa kesken sarjan.
  2. Kaikilla kuljettajilla ei ole mahdollisuutta valita kaikista saatavilla olevista automerkeistä. Valintamahdollisuudet riippuvat kuljettajan kevään 2021 GTS sarjojen suoritustasosta. Mitä paremmin olet pärjännyt, sitä vähemmän autovalikoimaa on tarjolla. Tällä pyritään tasoittamaan kuljettajien tasoeroja. Katso säännöistä kohta Tier-jako ja automerkin valinta
  3. Ennen jokaista kilpailua ajetaan 10 minuutin karsinta/aika-ajo, joka määrittää kuljettajien kisahuoneen ja lähtöjärjestyksen.
  4. Kilpailut alkavat manuaalisella lämmittelykierroksella ja lentävällä lähdöllä. Tarkempi ohjeistus Discordissa.
  5. Karsinta/aika-ajossa ja kilpailussa käytössä vain Racing Hard rengas. Kulumakertoimet 3x rengas ja 2x polttoaine
  6. Jokainen kuljettaja on ennen lähtöä velvollinen selvittämään oman kisahuoneensa ja lähtöpaikkansa, ja seuraamaan Discordista sarjan kanavalta mahdollisia tiedotuksia kisaan liittyen.
  7. Ratarajoina toimivat radan reunalla olevat kiinteät viivat. Kanttikivet eivät ole rataaluetta. Poikkeuksista ilmoitetaan Discord-ketjussa kuvien kera hyvissä ajoin ennen osakilpailua, jossa poikkeus on voimassa.
  8. Ensimmäinen rage quit aiheuttaa kuljettajalle kilpailukiellon sarjan loppuihin osakilpailuihin. Mikäli huoneesta poistuminen johtuu esimerkiksi disconnectista tai muusta painavasta ja perustellusta syystä, kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan tästä tuomaristolle. Kuljettaja on velvollinen osoittamaan disconnectin tapahtumisen tuomaristolle oma-aloitteisesti kilpailun jälkeen. Tuomaristo myös tutkii replaystä huoneesta lähtöä edeltäneet tapahtumat asian todentamiseksi.

Ylläpidolla on oikeus muuttaa ja tarkentaa sääntöjä tarvittaessa; tästä ilmoitetaan aina kuljettajille. Kuljettajilla on velvollisuus raportoida ylläpidolle tai sarjasuunnittelijoille, mikäli säännöistä löytyy aukko tai ns. ”porsaanreikä” joka mahdollistaa sääntöjen kiertämisen.

Tier-jako ja automerkin valinta

Mikäli kuljettajan nimeä ei ole listoilla, on hän vapaa valitsemaan kaikista käytössä olevista automerkeistä (Tier 1, 2 ja 3).

Valittavissa Tier 1-automerkit Valittavissa Tier 1- ja 2-automerkit Valittavissa Tier 1-, 2- ja 3-automerkit
VHakala Saarju78 Kaikki muut osallistujat
TheMasi54 omk79
Punttoni Saarn1
Salone__ Batimm01
Kivinen-198 tomitolvanen
Max_out_FIN SlimYeezuz
adezzze Scound_
EsPresso_Juures GT_Moto70
Kuju15 OpelOnPop
RoXon89 Leivot
juusohoo GTFR_Elf
mirkkuliisa Soigge
jonnimon funniestcowboy
Moguzi Teuwo82
Snow_Man_FIN jannekin
FrankBlackIII teijo67
Antonpoika
razer1024
Temmo_MakLaren
willy76
PePeLiiNi
Makkeri_77
Portsi84
juno2017
kovat_piipus
marselo_FIN
Ajin16
EliasKulju
teemuqi

 

Tier 1

Merkki

Gr.3

Gr.4

Alfa Romeo 4C Gr.3 4C Gr.4
Ford GT LM Spec II Mustang Gr.4
Mustang Gr.3
Honda NSX Gr.3 NSX Gr.4
Lamborghini Huracán GT3 Huracán Gr.4
Mazda RX Vision Atenza Gr.4
Atenza Gr.3
Mitsubishi Lancer Evo Lancer Evo
Peugeot RCZ Gr.3 RCZ Gr.4
VGT (Gr.3)
Subaru WRX Gr.3 WRX Gr.4
Volkswagen Beetle Gr.3 Scirocco Gr.4
GTI VGT Gr.3

Tier 2

Merkki

Gr.3

Gr.4

Audi R8 LMS TT cup
Citroën GT by Citroën GT by Citroën
Dodge Viper GT3-R Viper Gr.4
Ferrari 458 Italia GT3 458 Italia Gr.4
Hyundai Genesis Gr.3 Genesis Gr.4
Jaguar F-type Gr.3 F-type Gr.4
Lexus RC F GT3 ’16 RC F Gr.4
RC F GT3 ’17
McLaren 650S GT3 650S Gr.4
F1 GTR

Tier 3

Merkki

Gr.3

Gr.4

Aston Martin V12 Vantage Vantage Gr.4
DBR9 GT1
BMW M6 M Power BMW M4 Gr.4
M3 GT ’11
Z4 GT3
Chevrolet Corvette C7 Corvette C7 Gr.4
Mercedes-Benz AMG GT3 SLS AMG Gr.4
SLS AMG
Nissan GT-R Schulze GT-R Gr.4
Porsche 911 RSR (991) Cayman GT4
Renault Sport R.S.01 GT3 Trophy ’11
Mégane Gr.4
Toyota FT-1 (Gr.3) 86 Gr.4
GR Supra

 

Palkinnot

Kaikki sarjan kuusi osakilpailua ajaneiden kuljettajien kesken arvotaan 4kpl 25€ Superlahjakortteja.

Kilpailupäivän kulku

Kilpailut järjestetään keskiviikkoisin, alkaen vapailla harjoituksilla, joita kuka tahansa voi ennen aika-ajoa hostata. Kilpailu- ja karsintahuoneiden hostit ilmoitetaan aina ennen kilpailua Discordissa sarjan tiedotus ketjussa. Kaikki kilpailijat ovat itse velvollisia selvittämään kilpailun hostin ja lisäämään hänet PSN-kaveriksi ennen kilpailun alkua. Kilpailuhuoneeseen on pyrittävä saapumaan viimeistään klo. 18:00, poikkeuksena UUDET kuskit, joiden on pyrittävä saapumaan kisahuoneeseen viimeistään klo. 17:30, ja huoneen host on oltava jo tässä vaiheessa PSN-kaverina. Muussa tapauksessa uusi kuljettaja ei voi osallistua osakilpailuun, ja kuljettaja pääsee mukaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä vältetään yhteyksien toimivuuteen liittyvät viivästykset.

Ennen kisahuoneeseen saapumista pyydämme kilpailuun tulevia testaamaan PS4:n verkkoyhteyttään. Se muuttaa IP-osoitteen. Tämä edesauttaa hieman ruutuunjäämisbugiin ja siihen että KAIKKI kuskit näkevät toisensa radalla. Jokainen kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan huoneessa näkemänsä pelaajamäärän kun huoneen hostaaja näin pyytää. Jos et näe jotain kuljettajaa, tämä jää melko varmasti lähdössä ruutuun, tai ette näe häntä radalla kilpailun tai aika-ajojen aikana.

Kilpailun hostille on annettava työrauha. Pyydämme pitämään mielessä, että kaikki huoneessa kirjoitetut chat-viestit näkyvät striimissä, joten kaikenlainen turha kommentointi on kielletty.

Karsinta/aika-ajon nopean kierroksen saa ajaa loppuun, mikäli sen ehtii aloittaa 10 minuutin aikarajan puitteissa. Karsinta/aika-ajot ajetaan useassa lobbyssä siten, että kaikki ilmoittautuneet mahtuvat mukaan. Karsinta/aika-ajon tulokset kaikista huoneista yhdistellään ja nopeimmat 14-15 pääsevät A-huoneeseen, seuraavaksi nopeimmat 15 Bhuoneeseen ja niin edelleen. Karsintoja seuraa täten aina n. 10-20 minuutin tekninen tauko, kun tulokset yhdistellään ja julkaistaan Discordiin. Tämän tauon aikana kuljettajien on odotettava aika-ajohuoneissa. Kun tulokset ja kisahuoneiden hostit on julkaistu, siirtyvät kuljettajat ilmoitettuihin kisahuoneisiin, jossa ajetaan yhden kierroksen testistartti yhteyksien testaamiseksi.

Yhden kierroksen testistartti otetaan heti, kun kaikki kilpailijat ovat saapuneet kisahuoneisiinsa. Testistarttia varten kuljettajien on oltava läsnä pelin ääressä ennen kisan alkua. Testistartti ajetaan maaliin asti. Testistarttia yritetään uudelleen kaksi kertaa, mikäli
lähtöruutuun jäämisiä esiintyy. Kuljettajat, joilla esiintyy ongelmia yhteyksien kanssa jo tässä vaiheessa, eivät voi osallistua osakilpailuun.Tämän jälkeen host ilmoittaa varoitusajan (max 5min), jonka jälkeen kisa alkaa.

Jokaisen kuljettajan tulee löytää sopiva rako ajaa aikakierros ilman ohituksia. Karsinnassa ja aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia. Aikakierroksella ei haeta ohitusta. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajava selkeästi antaa tietä. Kaikilla kuljettajilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa maaliin asti, mutta selkeän virheen sattuessa on annettava tietä nopeammille autoille. Aikakierroksen päätyttyä ei jäädä radan varteen parkkiin, vaan ajetaan AINA omalle varikolle. Varikolle ”hyppääminen” menun kautta on ehdottomasti kielletty.

Karsinnassa ja aika-ajoissa myös noudatettava seuraavia sääntöjä:

Aika-ajoissa ohittelu kielletty jollei edellä ajava anna selvästi tilaa. Hitaampi kuljettaja saa tehdä oman suorituksensa rauhassa ja tällöin nopeampi kuljettaja ei saa roikkua perässä painostamassa. Nopeamman kuljettajan on löydettävä sopiva rako suoritukselleen. Radalta on ehdottomankiellettyä hypätä suoraan varikolle. Varikolle hyppääminen sallittua ainoastaan varikkosuoralta.

Tiimit

Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden hengen tiimejä, joille lasketaan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien muodostaminen on vapaaehtoista ja kyseessä on edelleen yksilökilpailu, täten tiimipisteillä ei ole yksilömestaruuden kannalta merkitystä. On suotavaa, että tiimeillä on samankaltainen livery autoissa. Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa lomakkeella gtfr.fi -sivustolla.

Pisteytys

A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15
70 65 61 58 56 55 54 53 52 51 50 49 48 47 46
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16
48 45 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 C16
33 30 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15
D1 D2 D3 D4 D5 D6 D7 D8 D9 D10 D11 D12 D13 D14 D15 D16
18 15 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0

Rangaistukset ja protestit

Rangaistuksissa käytämme pohjana rangaistuslaskuria jolla rakennamme pohjan jokaiselle tuomiolle. Tuomaristo voi halutessaan rangaista kuskia vaikka tilanteesta ei tulisikaan virallista protestia. Esimerkkinä: Rata-alueen rikkeet, varomaton ajotyyli ja huolimattomat radalle paluut tai muu vaaran aiheuttaminen, toistuva valojen vilkuttelu.

Rangaistuspisteet

Kilpailutilanne 0
Pieni rike: 1 – 4 Autot eivät vahingoitu ja tilanne on osittain vahinko/kisatilanne, position mahdollinen palauttaminen. Sinisten lippujen huomiotta jättäminen. Lievät ratarajarikkomukset. Lievä epäurheilijamainen käytös.
Keski-suuri 3 – 6 Autot rikkoutuivat, osittain piittaamaton ratakäyttäytyminen (Sukeltaminen tms rinnastettava teko).  Toistuvat/merkittävät ratarajarikkeet. Keskisuuri epäurheilijamainen käytös.
Suuri rike: 5 – 8 Autot rikkoutuivat, piittaamaton ratakäyttäytyminen, position palauttamatta jättäminen. Suuri epäurheilijamainen käytös.
Vakava rike: 7 – X Autot rikkoutuivat, vakava piittaamattomuus, tahallinen rike (brake check, radalta kiilaaminen). Vakava epäurheilijamainen käytös.

Rangaistuspisteytys ja tuomiot

0 – 6 Ei jatkotoimia Ei pistevähennyksiä
7 – 13 Lähtöruuturangaistus* Ei pistevähennyksiä
14 – 20 Lähtoruuturangaistus 2 -5 sarjapistettä**
21 – 25 Lähtoruuturangaistus 3 -10 sarjapistettä
26-30 Lähtoruuturangaistus 4 -15 sarjapistettä
31-35 Lähtoruuturangaistus 5 -20 sarjapistettä
36 – X DISKAUS DISKAUS

*) Lähtöruuturangaistus: kuljettaja saa ajaa karsinnan, joka määrää kisahuoneen, mutta joutuu lähtemään kilpailuun viimeisestä ruudusta siinä huoneessa, johon karsinnasta päätyy.
**) Sarjapisterangaistus tarkoittaa kumulatiivista menetettyjen pisteiden määrää.

  • Rage quitista (RQ) tulee kuljettajalle kilpailukielto sarjan loppuihin osakilpailuihin.
    Kuljettajia kuullaan aina jälkikäteen asiasta.
  • 36 pisteen jälkeen diskataan sarjasta ja mitätöidään sijoitukset sekä pisteet.
  • Lähtöruuturangaistus tarkoittaa, että karsinta-aika-ajon saa ajaa normaalisti, mutta kilpailuun joutuu lähtemään gridin viimeisenä siinä huoneessa, johon karsiutuu. Rangaistus on suoritettu vasta kun on osallistunut seuraavaan kilpailuun, eli ajamatta jätetty kisa ei kumoa AA-kieltoa.
  • Ratarajarikkomuksista voidaan antaa protestien perusteella rangaistuspisteitä vain, jos ylityksistä on saanut selkeää hyötyä. Ratarajarikkeistä annetaan aikasakkoa joka lisätään kilpailun lopputuloksiin.
  • Rangaistuksia voidaan jakaa ilman kolariakin, esimerkiksi epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä radalla, eli jos joudut luopumaan omista oikeuksista kolarin välttämiseksi voidaan vastapuolta rangaista vaarallisesta ajotavasta.
  • Radalta suoraan varikolle hyppäämisestä seuraa yhden sarjapisteen menetys.
  • Epäurheilijamainen käytös tai kisan järjestämisen/kulun tahallinen vaikeuttaminen yms. ovat myös rangaistavia tuomariston harkinnan mukaan.
  • Epämääräisissä useamman auton kolaritilanteissa noudatetaan periaatetta, että suurin syyllinen on se, jolla oli parhaat mahdollisuudet havaita vaara ja ennakoida se. Esim. kahden auton taistelussa kolmas tulee yllättäen takaa mukaan.
  • Suorilla ajettaessa ajolinjan voi valita vapaasti vain silloin kun ei ole miltään osin limittäin kenenkään muun kanssa.
  • Viimeisestä kilpailusta tuomaristo voi antaa aikasakkoa pisteiden sijaan

Siniset liput

Kierroksella ohittavalle on annettava esteetön mahdollisuus turvalliseen ohitukseen niin, ettei ohittajan tarvitsisi juurikaan hidastaa vauhtiaan. Kun kierroksella ohitettava alkaa haittaamaan nopeamman vauhtia, on ohitettavan mahdollistettava turvallinen ohitus viimeistään seuraavan sektorin tai selvän suoran aikana.

Protestien teko

Protestit tulee olla jätettynä aina viimeistään perjantaina klo 22.00, ja tähän tulee olla oma tai kaverilta lainattu videoklippi. (Mieluiten Youtube-linkki), ja video pitää kuvata molempien osapuolien autosta. Lisäksi protestiin tarvitsee liittää oma näkemys tilanteesta, esimerkkinä: “Kuljettaja X sukelsi autoni kylkeen, ja ei kolarista huolimatta antanut sijoitusta takaisin”. Jos protestin tekijä vetoaa protestissa autojen vaurioitumiseen, tulee rikkoutuminen voida todentaa videoleikkeeltä.

Protestia ei voi jättää heti kilpailun jälkeen, vaan nukutaan aina yön yli ja pureskellaan asiaa. Kannattaa myös miettiä etukäteen se että oliko kyseessä kisatilanne, puhdas vahinko vai jopa omasta syystä johtunut kolari.

Rangaistukset käsittelee aina 3 sarjan ulkopuolista tuomaria, ja muut kuin tuomarit eivät saa vaikuttaa tuomioon. Tuomaristo kuulee protestien kohteiden näkemyksen asiasta. Jos vastinetta ei toimita pyydetyssä ajassa, ratkaisee tuomaristo tilanteen ilman kuulemista. Tuomariston päätöksiin ei voi enään jälkikäteen vaikuttaa, ja rangaistus astuu voimaan heti kun tuomio on julkistettu.

Tuomaristo jättää tuomionsa: Maanantaina klo 18.00 mennessä.
Tuomaristossa: Ylläpidon edustaja 1, Kuljettaja tuomari 1 ja Kuljettaja tuomari 2

Disconnect

Mikäli yksittäinen kuljettaja putoaa huoneesta hänestä itsestään johtumattoman yhteyden menettämisen (disconnect) vuoksi, hän on oikeutettu saamaan huoneen viimeisten sijoitusten pisteet putoamisjärjestyksessä. Kuljettaja on velvollinen toimittamaan tapahtuneen jälkeen ilman erillistä pyyntöä tuomaristolle materiaalia siitä, että kyseessä oli disconnect, eikä tahallinen poistuminen (rage quit). Tarkoitukseen sopii esimerkiksi videoleike, jonka voi tallentaa share-näppäimellä.

Jos jokin kilpailuhuone kaatuu, kun kilpailusta on ajettu yli 50 %, jaetaan kaikista huoneista puolikkaat pisteet. Tällä varmistetaan pisteytyksen jatkuvuus huoneiden välillä. Kaatuneen huoneen lopputulokset katsotaan kaatumishetkestä, ja muista huoneista kilpailun lopputuloksista. Myös disconnect-kuljettajien saamat jämäpisteet puolitetaan. Jos huone kaatuu kun kilpailusta on ajettu alle 50% huoneen kaatuessa, uusitaan kyseisen huoneen kilpailu kokonaisuudessaan heti, tai myöhempänä ajankohtana.

Lobbyasetukset

Select Conditions: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.
Time Limit: Karsinta/aika-ajo: 10 minutes
Osakilpailu: 60min endurance

Race Settings

Start type: Lentävä lähtö (manuaalinen)
Grid order: Set by host
Boost: Off
Slipstream strength: Real
Visible damage: On
Mechanical damage: Heavy
Tyre wear: 3x
Fuel depletion: 2x
Initial fuel: 100%
Grip reduction: Real
Race finish delay: 180 sec

Regulation Settings

Filter by category: Gr.4/Gr.3
Balance of Performance: On
Max Power: BoP
Min weight: BoP
Max tyre: Racing Hard
Min tyre: Racing Hard
Tuning: No limit

Penalty Settings

Ghosting: None
Shortcut penalty: Aika-ajo ON, Kilpailu OFF
Wall collision penalty: None
Side contact penalty: Off
Correct vehicle course after wall collision: Off
Replace cars: Off
Flag rules: On

Driving Options

Countersteering assistance: Prohibited
ASM: Prohibited
Driving line assist: Prohibited
Traction control: No limit
ABS: No limit
Auto drive: Prohibited

 

Ilmoittaudu sarjaan

Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi sarjaan.

Sarjaan ilmoittautuneet

IlmoittautunutMihin kisoihin osallistut?Toiminnot
VahvaSandelsKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
FunniestcowboyKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Kovat_piipusKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
razer1024Kisa 1, Kisa 2, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Ekis21600Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5
PePeLiiNiKisa 1
aapeee100Kisa 1, Kisa 3, Kisa 6
SisujussiKisa 1
MoguziKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Pallonen-1964Kisa 1
JiiRabbitKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
teuwo82Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
black_throated_dKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
pekka_raitaKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
AntonpoikaKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
mirkkuliisaKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
SteamMachine69Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
EsPresso_JuuresKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Nitroks1Kisa 2, Kisa 4, Kisa 6
GTFR_ElfKisa 1, Kisa 2, Kisa 6
Snow_Man_FINKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
RoXon89Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Mr_HandsomeGhostKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
juusohooKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Harza-1981Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
SlimYeezuzKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
juno2017Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Saarn1Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
HolmesinJoniKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Kuju15Kisa 1, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Gt_Moto70Kisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6
Max_out_FINKisa 1, Kisa 2, Kisa 3, Kisa 4, Kisa 5, Kisa 6

 Ilmoittautuneita: 32