Kausi 2020 huipentuu nostalgisten, legendaaristen autojen merkeissä – tämä on Grande Finale!
Tärkeimmät nostot:
- Jokaisena kisapäivänä ajetaan kaksi one-make-osakilpailua, kahdella eri autolla.
- Ensimmäisen kilpailun lähtöjärjestys määräytyy 15 minuutin karsinta-aika-ajon perusteella, ja toisen kilpailun lähtöjärjestys on ensimmäisen kilpailun lopputuloksien mukainen. Molemmista lähdöistä jaetaan saman verran pisteitä.
- Kisapäivän kilpailuiden välissä on 5 minuutin tauko.
- Rengasseos kaikilla autoilla kaikissa kilpailuissa on Sports Soft
- Autojen säätäminen on sallittua. Autojen teho ja paino on ilmoitettu Kisakalenterin yhteydessä.
- Rengas- ja polttoainekulumat: 3x ja 3x, paitsi Laguna Secassa polttoainekuluma 2x, ja Nordschleifella polttoainekuluma 1x
- Ensimmäinen rage quit aiheuttaa kuljettajalle kilpailukiellon sarjan loppuihin osakilpailuihin. Mikäli huoneesta poistuminen johtuu esimerkiksi disconnectista tai muusta painavasta ja perustellusta syystä, kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan tästä tuomaristolle. Kuljettajaa suositellaan ottamaan asiasta Share-painikkeella videoleike. Tuomaristo myös tutkii replaystä huoneesta lähtöä edeltäneet tapahtumat asian todentamiseksi.
Ylläpidolla on oikeus muuttaa ja tarkentaa sääntöjä tarvittaessa; tästä ilmoitetaan aina kuljettajille. Rangaistuksien ja pisteytyksien osalta säännöt mahdollisesti tarkentuvat ennen sarjan alkua.
Kuljettajilla on velvollisuus raportoida ylläpidolle, mikäli säännöistä löytyy aukko tai ns. ”porsaanreikä” joka mahdollistaa sääntöjen kiertämisen.
Kilpailupäivän kulku
Kilpailut järjestetään sunnuntaisin, alkaen vapailla harjoituksilla, joita kuka tahansa voi ennen aika-ajoa hostata. Kilpailu- ja karsintahuoneiden hostit ilmoitetaan aina ennen kilpailua Discordissa sarjan ketjussa. Kaikki kilpailijat ovat itse velvollisia selvittämään kilpailun hostin ja lisäämään hänet PSN-kaveriksi ennen kilpailun alkua. Kilpailuhuoneeseen on saavuttava viimeistään klo. 18:15, poikkeuksena UUDET kuskit, joiden on AINA saavuttava huoneeseen viimeistään klo. 18:00, ja huoneen host on oltava jo tässä vaiheessa PSN-kaverina. Muussa tapauksessa uusi kuljettaja ei voi osallistua osakilpailuun, ja kuljettaja pääsee mukaan vasta seuraavaan osakilpailuun. Tällä vältetään yhteyksien toimivuuteen liittyvät viivästykset.
Yhden kierroksen testistartti otetaan heti, kun kaikki kilpailijat ovat saapuneet paikalle. Testistarttia varten kuljettajien on oltava läsnä pelin ääressä ennen aika-ajojen alkua. Testistarttia yritetään uudelleen kaksi kertaa, mikäli lähtöruutuun jäämisiä esiintyy. Kuljettajat, joilla esiintyy ongelmia yhteyksien kanssa jo tässä vaiheessa, eivät voi osallistua osakilpailuun.
Ennen kisahuoneeseen saapumista pyydämme kilpailuun tulevia testaamaan PS4:n verkkoyhteyttään. Se muuttaa IP-osoitteen. Tämä edesauttaa hieman ruutuunjäämisbugiin ja siihen että KAIKKI kuskit näkevät toisensa radalla. Jokainen kuljettaja on velvollinen ilmoittamaan huoneessa näkemänsä pelaajamäärän kun huoneen hostaaja näin pyytää. Jos et näe jotain kuljettajaa, tämä jää melko varmasti lähdössä ruutuun, tai ette näe häntä radalla kilpailun tai aika-ajojen aikana.
Kilpailun hostille on annettava työrauha. Pyydämme pitämään mielessä, että kaikki huoneessa kirjoitetut chat-viestit näkyvät striimissä, joten kaikenlainen turha kommentointi on kielletty.
Onnistuneen testistartin jälkeen, noin kello 18:30, alkavat 15 minuuttia kestävät karsinta-aika-ajot.
Aika-ajoissa nopean kierroksen saa ajaa loppuun, mikäli sen ehtii aloittaa 15 minuutin aikarajan puitteissa. Aika-ajossa ei jäädä radan varteen parkkiin, vaan ajetaan AINA omalle varikolle. Aika-ajossa hitaalla kierroksella olevat (sisäänmeno- tai ulostulokierros / pieleen mennyt kierros) ovat väistämisvelvollisia. Aika-ajo kierroksella ei haeta ohitusta. Ohittaminen on sallittua ainoastaan, kun edellä ajava selkeästi antaa tietä. Hitaammilla kuskeilla on oikeus ajaa oma nopea kierroksensa maaliin asti. Jokaisen kuljettajan tulee löytää sopiva rako ajaa aika-ajokierros ilman ohituksia.
Aika-ajot ajetaan useassa lobbyssä siten, että kaikki ilmoittautuneet mahtuvat mukaan. Aika-ajot toimivat myös karsintana, mikä tarkoittaa, että tulokset kaikista huoneista yhdistellään ja nopeimmat 14 pääsevät A-huoneeseen, seuraavaksi nopeimmat 15 B-huoneeseen ja niin edelleen. Aika-ajoja seuraa täten aina n. 10-20 minuutin tekninen tauko, kun ylläpito yhdistelee ja julkaisee tulokset Discordiin. Tämän tauon aikana kuljettajien on odotettava aika-ajohuoneissa. Kun tulokset ja kisahuoneiden hostit on julkaistu, siirtyvät kuljettajat ilmoitettuihin kisahuoneisiin, jossa ajetaan yhden kierroksen testistartti yhteyksien testaamiseksi. Tämän jälkeen huoneen host laatii aika-ajotuloksien perusteella lähtöjärjestyksen ja ilmoittaa kun kisa on valmis alkamaan. Tänä aikana kuljettajien on oltava pelin ääressä valmiuksissa.
Kisapäivän toiseen kilpailuun lähdetään ensimmäisen kilpailun lopputulosten mukaisessa järjestyksessä. Ensimmäisen kilpailun jälkeen on viiden minuutin tauko ennen toista lähtöä. Host ilmoittaa, kun taukoa on jäljellä minuutti, ja kun kisa alkaa. Tauon päätyttyä kuljettajien on oltava radalla (”go to track”) ja pelin ääressä valmiuksissa. Jos kuljettaja ei tauon päätyttyä hostin erillisestä huomautuksesta huolimatta tule radalle, host voi aloittaa kilpailun ilman myöhässä olevia kuljettajia, jolloin myöhästyneet kuljettajat eivät saa toisesta kilpailusta pisteitä.
Kisapäivinä käytettävät autot
Autojen teho ja paino on säädettävä oheisen listan mukaiseksi. Virittäminen mainittuihin tehoihin ja painoihin voi vaatia pelin mileage pisteitä.
Mikäli sarjaan osallistuva kuljettaja ei omista molempia kisapäivänä käytettäviä autoja, hän ei ole oikeutettu osallistumaan kyseiseen kisapäivään lainkaan.
Autopolis lnternational Racing Course
Toyota Supra 3.0GT Turbo 1988 (300 BHP, 1300 kg)
Mazda RX500 1970 (299 BHP, 850 kg)
WeatherTech Raceway Laguna Seca
Shelby Mustang G.T.350 1965 (329 BHP, 1206 kg)
Shelby AC Cobra 427 1966 (499 BHP, 1003kg)
Nürburgring Nordschleife
Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG 1971 (599 BHP, 1389 kg)
Ferrari 330 P4 1967 (448 BHP, 799 kg)
Brands Hatch GP Circuit
De Tomaso Pantera 1971 (348 BHP, 1249 kg)
Alfa Romeo Giulia TZ2 1965 (199 BHP, 601 kg)
Sardegna – Road Track – A
Ferrari 512 BB 1976 (300 BHP, 1274 kg)
Ferrari 250 GT Berlinetta Passo Corto 1961 (299 BHP, 950 kg)
Tiimit
Sarjassa ei ole tiimikilpailua. Virallisiin tiimeihin kuuluvia kuljettajia suositellaan käyttämään yksilöllisiä maalauksia autoissaan.
Pisteytys:
A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | A9 | A10 | A11 | A12 | A13 | A14 | A15 |
50 | 45 | 41 | 38 | 36 | 35 | 34 | 33 | 32 | 31 | 30 | 29 | 28 | 27 | 26 |
B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B6 | B7 | B8 | B9 | B10 | B11 | B12 | B13 | B14 | B15 |
28 | 25 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 |
C1 | C2 | C3 | C4 | C5 | C6 | C7 | C8 | C9 | C10 | C11 | C12 | C13 | C14 | C15 |
13 | 10 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mikäli yksittäinen kuljettaja putoaa huoneesta hänestä itsestään johtumattoman yhteyden menettämisen (disconnect) vuoksi, hän on oikeutettu saamaan huoneen viimeisten sijoitusten pisteet putoamisjärjestyksessä. Kuljettaja on velvollinen toimittamaan tapahtuneen jälkeen ilman erillistä pyyntöä tuomaristolle materiaalia siitä, että kyseessä oli disconnect, eikä tahallinen poistuminen (rage quit). Tarkoitukseen sopii esimerkiksi videoleike, jonka voi tallentaa share-näppäimellä.
Jos jokin kilpailuhuone kaatuu, kun kilpailusta on ajettu yli 50 %, jaetaan kaikista huoneista puolikkaat pisteet. Tällä varmistetaan pisteytyksen jatkuvuus huoneiden välillä. Kaatuneen huoneen lopputulokset katsotaan kaatumishetkestä, ja muista huoneista kilpailun lopputuloksista. Myös disconnect-kuljettajien saamat jämäpisteet puolitetaan. Jos huone kaatuu kun kilpailusta on ajettu alle 50% huoneen kaatuessa, uusitaan kyseisen huoneen kilpailu kokonaisuudessaan heti, tai myöhempänä ajankohtana.
Rangaistukset ja protestit
Rangaistukset
Rangaistuksissa käytämme pohjana rangaistuslaskuria jolla rakennamme pohjan jokaiselle tuomiolle. Tuomaristo voi halutessaan rangaista kuskia vaikka tilanteesta ei tulisikaan virallista protestia. Esimerkkinä: Rata-alueen rikkeet, varomaton ajotyyli ja huolimattomat radalle paluut tai muu vaaran aiheuttaminen, toistuva valojen vilkuttelu.
Aika-ajoissa myös noudatettava seuraavia sääntöjä: Aika-ajoissa ohittelu kielletty jollei edellä ajava anna selvästi tilaa. Hitaampi kuljettaja saa tehdä oman suorituksensa rauhassa ja tällöin nopeampi kuljettaja ei saa roikkua perässä painostamassa. Nopeamman kuljettajan on löydettävä sopiva rako suoritukselleen. Radalta on ehdottoman kiellettyä hypätä suoraan varikolle. Varikolle hyppääminen sallittua ainoastaan varikkosuoralta.
Rangaistuspisteytys ja tuomiot
0 – 6 | Ei jatkotoimia | Ei pistevähennyksiä |
7 – 13 | Lähtöruuturangaistus* | Ei pistevähennyksiä |
14 – 20 | Lähtoruuturangaistus 2 | -5 sarjapistettä** |
21 – 25 | Lähtoruuturangaistus 3 | -10 sarjapistettä |
26-30 | Lähtoruuturangaistus 4 | -15 sarjapistettä |
31-35 | Lähtoruuturangaistus 5 | -20 sarjapistettä |
36 – X | DISKAUS | DISKAUS |
*) Lähtöruuturangaistus: kuljettaja saa ajaa karsinnan, joka määrää kisahuoneen, mutta joutuu lähtemään kilpailuun viimeisestä ruudusta siinä huoneessa, johon karsinnasta päätyy.
**) Sarjapisterangaistus tarkoittaa kumulatiivista menetettyjen pisteiden määrää.
Rangaistuspisteet
Kilpailutilanne | 0 | ||||||
Pieni rike: | 1 – 4 | Autot eivät vahingoitu, ja tilanne on vahinko, position palauttaminen. | |||||
Keski-suuri | 4 – 6 | Autot rikkoutuivat, osittain piittaamaton ratakäyttäytyminen (Sukeltaminen tms rinnastettava teko) | |||||
Suuri rike: | 6 – 8 | Autot rikkoutuivat, piittaamaton ratakäyttäytyminen, position palauttamatta jättäminen. | |||||
Vakava rike: | 8 – X | Autot rikkoutuivat, vakava piittaamattomuus, tahallinen rike ( brake check, Radalta kiilaaminen ) |
- Rage quitista (RQ) tulee kuljettajalle kilpailukielto sarjan loppuihin osakilpailuihin. Kuljettajia kuullaan aina jälkikäteen asiasta.
- 36 pisteen jälkeen diskataan sarjasta ja mitätöidään sijoitukset sekä pisteet.
- Lähtöruuturangaistus tarkoittaa, että karsinta-aika-ajon saa ajaa normaalisti, mutta kilpailuun joutuu lähtemään gridin viimeisenä siinä huoneessa, johon karsiutuu. Rangaistus on suoritettu vasta kun on osallistunut seuraavaan kilpailuun, eli ajamatta jätetty kisa ei kumoa rangaistusta.
- Rangaistuksia voidaan jakaa ilman kolaria eli jos joudut luopumaan omista oikeuksista kolarin välttämiseksi voidaan vastapuolta rangaista vaarallisesta ajotavasta.
- Suorilla ajettaessa ajolinjan voi valita vapaasti vain silloin kun ei ole miltään osin limittäin kenenkään muun kanssa.
- Tuomaristo voi antaa rangaistuspisteitä harkinnan mukaan myös muunlaisesta epäurheilijamaisesta käyttäytymisestä, riippuen rikkeen vakavuudesta.
Protestit tulee olla jätettynä aina viimeistään maanataina klo 22.00, ja tähän tulee olla oma tai kaverilta lainattu videoklippi. (Mieluiten Youtube-linkki), ja video pitää kuvata molempien osapuolien autosta. Lisäksi protestiin tarvitsee liittää oma näkemys tilanteesta, esimerkkinä: “IlpoLarha sukelsi autoni kylkeen, ja ei kolarista huolimatta antanut sijoitusta takaisin”.
Protestia ei voi jättää heti kilpailun jälkeen, vaan nukutaan aina yön yli ja pureskellaan asiaa. Kannattaa myös miettiä etukäteen se että oliko kyseessä kisatilanne, puhdas vahinko vai jopa omasta syystä johtunut kolari.
Rangaistukset käsittelee aina 3 sarjan ulkopuolista tuomaria, ja muut kuin tuomarit eivät saa vaikuttaa tuomioon. Tuomariston päätöksiin ei voi enään jälkikäteen vaikuttaa, ja rangaistus astuu voimaan heti kun tuomio on julkistettu.
Tuomaristo jättää tuomionsa: Keskiviikkona klo 22.00 mennessä.
Tuomaristossa: misalm, JeiJei, H1rv8nen + YP edustajana FinFacer
Lobbyasetukset
Auto: autovalikoima, ks Sarjaformaatti ja autoluokka, ks. kisakalenteri
Select Conditions: Ilmoitetaan GTFR-sivuston kisakalenteri-osiossa.
Time Limit: Aika Ajo: 15 minutes
Osakilpailu: Endurance 60min
Race settings
Start type | Grid start with false check |
Grid order | Kisa 1: Set by host; Kisa 2: Based of previous race results |
Boost | Off |
Slipstream strength | Real |
Visible damage | On |
Mechanical damage | Heavy |
Tyre wear | 3x |
Fuel depletion | 3x (Laguna Seca 2x, Nordschleife 1x) |
Initial fuel | 100 % |
Grip reduction | Real |
Race finish delay | 180 sec |
Regulation settings
Filter by category | Ks. kisakalenteri |
Balance of Performance | Off |
Max Power | Ks. Kisakalenteri |
Min weight | Ks. Kisakalenteri |
Max tyre | SS |
Min tyre | SS |
Tuning | No limit |
Penalty settings
Ghosting | None |
Shortcut penalty | Aika-ajo ONKilpailu OFF |
Wall collision penalty (kilpailu) | None |
Side contact penalty | Off |
Correct vehicle course after wall collision | Off |
Replace cars | Off |
Flag rules | On |
Driving options
Countersteering assistance | Prohibited |
ASM | Prohibited |
Driving line assist | Prohibited |
Traction control | No limit |
ABS | No limit |
Auto drive | Prohibited |
-
1. Autopolis International Racing Course
sunnuntai 8.11.2020 - 18:30
sunnuntai 8.11.2020 - 18:30Toyota Supra 3.0 GT Turbo 1988 (300 HP / 1300 kg)Autopolis International Racing Course15 laps16:00Cloudy -
2. Autopolis International Racing Course
sunnuntai 8.11.2020 - 19:30
sunnuntai 8.11.2020 - 19:30Mazda RX500 1970 (299 HP / 850 kg)Autopolis International Racing Course30 laps17:00Sunny -
3. WeatherTech Raceway Laguna Seca
sunnuntai 15.11.2020 - 18:30
sunnuntai 15.11.2020 - 18:30Shelby Mustang G.T.350 1965 (329 HP / 1206 kg)WeatherTech Raceway Laguna Seca20 laps14:30Sunny -
4. WeatherTech Raceway Laguna Seca
sunnuntai 15.11.2020 - 19:30
sunnuntai 15.11.2020 - 19:30Shelby AC Cobra 427 1966 (499 HP / 1003 kg)WeatherTech Raceway Laguna Seca40 laps17:00Sunset -
5. Nürburgring Nordschleife
sunnuntai 22.11.2020 - 18:30
sunnuntai 22.11.2020 - 18:30Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG 1971 (599 HP / 1389 kg)Nürburgring Nordschleife4 laps17:00Sunny -
6. Nürburgring Nordschleife
sunnuntai 22.11.2020 - 19:30
sunnuntai 22.11.2020 - 19:30Ferrari 330 P4 1967 (448 HP / 799 kg)Nürburgring Nordschleife8 laps19:30Sunset -
7. Brands Hatch GP Circuit
sunnuntai 29.11.2020 - 18:30
sunnuntai 29.11.2020 - 18:30De Tomaso Pantera 1971 (348 HP / 1249 kg)Brands Hatch GP Circuit19 laps18:15 -
8. Brands Hatch GP Circuit
sunnuntai 29.11.2020 - 19:30
sunnuntai 29.11.2020 - 19:30Alfa Romeo Giulia TZ2 1965Brands Hatch GP Circuit38 laps20:00 -
9. Sardegna - Road Track - A
sunnuntai 13.12.2020 - 18:30
sunnuntai 13.12.2020 - 18:30Ferrari 512 BB 1976 (300 HP / 1274 kg)Sardegna - Road Track - A15 laps17:00Fine Weather -
10. Sardegna - Road Track - A
sunnuntai 13.12.2020 - 19:30
sunnuntai 13.12.2020 - 19:30Ferrari 250 GT Berlinetta Passo Corto 1961 (299 HP / 950 kg)Sardegna - Road Track - A30 laps19:20Dusk
Sarjataulukko
Kuski | |||
---|---|---|---|
1 | Max_out_Fin | 10 | 473 |
2 | Punttoni | 10 | 461 |
3 | RoXon89 | 10 | 369 |
4 | Snow_Man_FIN | 10 | 354 |
5 | Batimm01 | 8 | 333 |
6 | razer1024 | 10 | 326 |
7 | aapeee100 | 10 | 316 |
8 | mirkkuliisa | 8 | 296 |
9 | Antonpoika | 8 | 261 |
10 | juno2017 | 8 | 248 |
11 | Kivinen-198 | 6 | 221 |
12 | Steam-Machine_69 | 6 | 183 |
13 | Pallonen-1964 | 6 | 176 |
14 | Portsi84 | 4 | 115 |
15 | omk79 | 2 | 64 |
16 | atik77 | 2 | 62 |
17 | JouKid | 2 | 53 |
18 | teijo67 | 1 | 33 |
Kuski | K1 | K2 | K4 | K5 | K6 | K7 | K8 | AA Kielto | Suoritettu | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Max_out_Fin | 5 | 5 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||
razer1024 | 3 | 3 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 | ||||||||||
0 | Ei jatkotoimia | 0 |
Ilmoittaudu sarjaan
Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi sarjaan.
Sarjaan ilmoittautuneet
Ilmoittautunut | Mihin kisoihin osallistut? | Toiminnot |
---|---|---|
teijo67 | Sardegna | |
atik77 | Sardegna | |
Pallonen-1964 | Nordschleife, Sardegna | |
Batimm01 | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands | |
juno2017 | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands | |
Pallonen-1964 | Laguna | |
mirkkuliisa | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
ItzLepa | Autopolis, Laguna, Nordschleife | |
Antonpoika | Autopolis, Laguna, Brands, Sardegna | |
aapeee100 | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
Punttoni | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
razer1024 | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
RoXon89 | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
Max_out_FIN | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
SteamMachine69 | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna | |
Snow_Man_FIN | Autopolis, Laguna, Nordschleife, Brands, Sardegna |
Ilmoittautuneita: 16