Robio Manufacturer Series 2024

Suomen suurimmat Gran Turismo 7 -yhdistykset GTFR, F.A.S.T. ja RTF järjestävät syksyllä 2024 Suomen suurimman Gran Turismo 7 -sarjan!

Sarjassa kuljettajat valitsevat yhden automerkin tarjolla olevasta yhdentoista merkin valikoimasta, ja edustavat merkkiä koko sarjan ajan.

Kilpailut ajetaan vuorotellen Group 3- ja Group 4-autoilla. Sarja huipentuu Nürburgring Endurance Layoutilla ajettavaan finaaliin, jossa mestaruudesta taistellaan kahdessa kilpailussa molemmilla autoluokilla!

Sarjajärjestäjät:

GT Finland Racers Ry: Nettisivut, Instagram, Facebook

Finnish Auto Simracing Team Ry: Nettisivut, Instagram, Facebook, Tiktok, X

Racing Team Finlanders Ry: Nettisivut, Instagram, Facebook

Tärkeimmät nostot

  1. Group 3 ja Group 4 luokan autoilla ajettava sarja, joissa kuljettaja edustaa samaa merkkiä koko sarjan ajan Manufacturers Cup tyyliin.
  2. Kuljettajat valitsevat edustamansa merkin 11 automerkin määritetystä valikoimasta. Autoissa käytössä pelin oma BoP (Balance of Performance).
  3. Sarja huipentuu Nürburgringilla ajettavaan sarjafinaaliin, jossa mestaruudesta taistellaan kahdessa pitkässä pääkisassa, molemmilla autoluokilla.
  4. Kisoissa käytössä sääennustus! “Sääennustaja” antaa suurpiirteisen sääennusteen kisaviikolla, mutta tarkat sää-slotit julkistetaan vasta juuri ennen kilpailua.
  5. Kisa-ilta koostuu karsinnoista, sprintti- ja pääkilpailusta. Kilpailut järjestetään kahden viikon välein sunnuntaisin.
  6. Autojen säätäminen on sallittu ainoastaan tasauspyörästönlukkojen, jarrutasapainon ja aerodynamiikan osalta. Loput säädöt on lukittu.
  7. Kuljettajilla on käytössä Racing Hard, Medium ja Soft renkaat. Sprintissä käytetään medium rengaskovuutta. Pääkilpailussa on käytettävä jokaista rengaskovuutta vähintään 3 kierroksen ajan. Kulumakertoimet kisassa ovat 3x renkaille ja 3x polttoaineelle.
  8. Gr4 luokalla ajettaviin kisoihin lähdetään paikaltaan lähtöruudukosta. Gr3 luokan kisoihin otetaan manuaalinen lentävä lähtö.
  9. Sarjan sponsorina toimii Robio.ai. Jokaisen auton etulasiin, takasiipeen ja kylkiin tulee sijoittaa Robion logo.
  10. Kuljettajat voivat muodostaa sarjaan kahden tai kolmen kuljettajan tiimejä. Tiimipisteissä huomioidaan tiimin kunkin osakilpailun kaksi parasta tulosta.

Käytettävät autot ja säätäminen

Merkki Gr.4 Gr.3
Alfa Romeo 4C Gr.4 4C Gr.3
AMG SLS AMG Gr.4 SLS AMG GT3 ‘11
BMW M4 Gr.4 Z4 GT3 ‘11
Dodge Viper Gr.4 Viper SRT GT3-R ‘15
Ferrari 458 Italia Gr.4 458 Italia GT3 ‘13
Genesis G70 Gr.4 Genesis X Gr.3
Honda NSX Gr.4 NSX Gr.3
Lamborghini Huracán Gr.4 Huracán GT3 ‘15
Mitsubishi Lancer Evolution Final Gr.4 Lancer Evolution Final Gr.3
Subaru WRX Gr.4 WRX Gr.3
Toyota 86 Gr.4 FT-1 VGT (Gr.3)

Pelin BoP (Balance of Performance) on päällä. Autoja saa säätää ainoastaan lukkojen (differential), siipien (downforce) ja jarrutasapainon (brake balance) osalta. Muut autojen säädöt on lukittu.

Väritykset

Jokaiseen autoon tulee näkyvästi sijoittaa sarjan sponsorin Robion logo seuraaviin paikkoihin:
– Takasiipi,
– Etuikkunan yläreuna
– Molemmat kyljet

Logojen tarkemman paikan saa jokainen itse määrittää, kunhan logot erottuvat autosta selkeästi. Muiltaosin kilpailijat saavat maalata autonsa, kypäränsä ja ajopukunsa vapaasti. Maalausten pitää kuitenkin olla hyvien tapojen sekä Suomen lakien mukaiset. Alkoholi- ja tupakkatuotteiden sekä aikuisviihteen mainostaminen on kielletty. Autojen väritykset eivät myöskään saa olla yhdistettävissä sääntöjen vastaisiin tuostteisiin.

Kilpailupäivän kulku

Karsinta:

  1. Huonejako karsintaan discordissa noin klo 17
  2. Karsintahuoneet aukeavat viimeistään klo 18:15
  3. Kuljettajien saavuttava karsintahuoneisiin viimeistään klo 18:25
  4. Karsinta-aika-ajo 15 min klo 18:30
  5. Tekninen tauko tuloksien yhdistelyä varten 10-20min
  6. Karsinnan tulokset, lohkojako ja kisahostit julkaistaan discordissa

Kilpailu:

  1. Kisahuoneet aukeavat
  2. Sprinttikilpailu (kierrosmittainen noin 15min)
  3. Tauko (noin 5min)
  4. Pääkilpailu (kierrosmittainen 50-55min)
  5. Podium haastattelut

Arvioitu päättymisaika 20:50

HUOM! Viimeiseen Nurburgringin osakilpailuun ei ole karsintoja, vaan huonejaot tehdään pistetaulukon perusteella.

Lohkojako ja lähtöjärjestys
Karsinnat määrittävät jokaisen kuljettajan kisalohkon (split-jako). Karsinnan 14 nopeinta kuljettajaa ajaa kilpailu-illan 1 lohkossa (split 1). Loput kuljettajat jaetaan tasan alempiin lohkoihin (split 2, 3, 4 jne.) joka toinen – tai joka kolmas menetelmällä kuljettajamäärästä riippuen. Nämä alemmat lohkot ovat pisteytykseltään samanarvoisia.

Sprinttikilpailun lähtöjärjestys on käännetty karsinnan tuloksista siten, että karsinnan nopein lähtee ensimmäisen kilpailulohkon viimeisestä ruudusta. Karsinnan sijalle 14 päätynyt kuljettaja lähtee sprinttikilpailuun ensimmäisen lohkon paalupaikalta. Sprinttikilpailuihin lähtöjärjestys käännetään samalla periaattella jokaisessa kilpailulohkossa. Pääkilpailuun lähdetään karsintatulosten mukaisessa järjestyksessä. Sarjan viimeiseen kilpailuiltaan lähtöjärjestys on käänteinen sarjapisteiden järjestykseen nähden. Päivitetyt sarjapisteet lasketaan myös viimeisen kisaillan kahden osakilpailun välissä. Jälkimmäisen kisan lähtöjärjestys määräytyy realiaikaisen pistetilanteen pohjalta käännettynä.

Gr4 luokalla ajettaviin kisoihin lähdetään paikaltaan lähtöruudukosta. Gr3 luokan kisoihin otetaan manuaalinen lentävä lähtö. Tarkempi ohjeistus lentävään lähtöön julkaistaan Discord kanavilla.

Sääennuste

Kilpailuiden sää määritetään sääennusteessa. “Sääennustaja” arpoo kilpailun sää-slotit etukäteen. Suurpiirteinen sääennustus julkaistaan kilpailu viikon alussa ja tarkat sää-slotit paljastetaan kisapäivänä karsinnan jälkeen. Tarkat sää-slotit ovat vain sääennustajan tiedossa ennen kilpailua ja sääennustaja ei osallistu kilpailuun.

Säännöt ja ratakäyttäytyminen

Sarjassamme käytetään gtfr-sarjojen yhteisiä sääntöjä. Voit käydä lukemassa alla olevasta linkistä:

Sarjojen yleiset säännöt

Poikkeukset ja tarkennukset yllämainittuihin sääntöihin:

Rengassääntö: Karsinnassa on käytössä kaikki rengas kovuudet. Sprintti-kilpailussa käytössä ainoastaan racing medium rengas. Pääkilpailussa on käytettävä jokaista (soft, medium ja hard) rengas kovuuksia vähintään kolmen kierroksen ajan (mukaan lukien varikolta sisäänmeno – ja ulostulo kierrokset), jos kilpailu ajetaan kokonaan läpi kuivassa säässä. Jos kilpailun aikana joudutaan sateen vuoksi käyttämään intermediate tai wet renkaita, rengassääntö raukeaa ja jokaista kuivan kelin rengas kovuutta ei tarvitse käyttää. Rengassäännön noudattamatta jättämisesta seuraa kisatuloksen hylkäys.
Poikkeuksena yllämainittuun viimeinen kisa-ilta, jossa radan pituuden vuoksi pakko käyttää jokaista rengas kovuutta yhden kierroksen ajan.

Ratarajat: Sarjassamme käytetään ratatarjoina kanttikiviä (vähintään yksi rengas kanttikivellä) vähentääksemme tuomariston kuormaa ja myötäilläksemme ratojen luonnollista ajolinjaa GT-autoilla. Sarjasuunnittelu ilmoittaa mahdollisista kisakohtaisista poikkeuksista ratarajoihin Discord palvelimissa. 

Tiimit

Kilpailijat voivat vapaaehtoisesti muodostaa kahden tai kolmen hengen tiimejä, jotka keräävät tiimille pisteitä. Tiimin pisteisiin lasketaan kunkin osakilpailun osalta tiimin kahden parhaiten sijoittuneen kuljettajan pisteet. Tiimin voi perustaa myös kesken kauden. Tiimien jäsenet ja nimet tulee ilmoittaa tästä linkistä löytyvällä lomakkeella:

Ilmoita tiimisi

Pisteytys

Odottaa pistenikkarien paluuta lomilta.

Kuljettajien sarjan pistelaskusta poistetaan kuljettajan kilpailu-iltojen 1-6 huonoin tulos.

Lobby asetukset

Track Settings: Ilmoitetaan kisakalenteri-osiossa.

Time/Weather Settings (karsinta): 

Weather Selection Method: Preset Weather

Preset Weather: S03

Equal conditions mode: On

Time of the day karsinta: Sama kuin pääkilpailussa

Time/Weather Settings (aika-ajo, sprintti ja pääkilpailu):

Weather Selection Method: Custom Weather

Time of the day: Ilmoitetaan kisakalenteri-osiossa.

Variable Time Speed Rate: 1x

Custom Weather: Ilmoitetaan sääennusteessa

Race Settings:

Start type: Grid Start with false start check

Grid order: Set by Host

BoP/Tuning Forbidden: On

Settings Options: Some (Differential, Downforce ja Brake Balance)

Boost: Off

Slipstream Strength: Karsinta: Real, Kilpailut: Weak

Visible damage: On

Mechanical damage: Heavy

Tyre Wear Rate: Karsinta 0x, Aika-ajo ja Kilpailut 3x

Fuel Consumption Rate: Karsinta 0x, Aika-ajo ja Kilpailut 3x

Refueling speed: 7 Litre/sec

Initial fuel: Default

Grip Reduction Off Track: Real

Race finish delay: 180 sec

Regulation Settings

Filter by category: Gr.4 / Gr.3

PP Limit: No Limit

Max. Power Output: BoP

Minimum Weight: BoP

Useable Tyres: Racing

Useable Tyre & Types Sprintti : Medium

Useable Tyre & Types Pääkilpailu : All (Pakko käyttää jokaista rengaskovuutta 3 kierroksen ajan)

Required Tyre Type Change: None

Nitrous: Cannot be Fitted

Engine Swap: Prohibited

Tuning Parts: Prohibited

Penalty Settings

Shortcut penalty: Karsinta: Weak, Kilpailu: None

Wall collision penalty: None

Correct vehicle course after wall collision: Off

Car Collision Penalty: Off

Pit Lane Line Cutting Penalty: Off

Ghosting During Race: None

Flag rules: Off

Driving Options

Countersteering Assistance: Prohibited

Active Stability Management (ASM): Prohibited

Driving Line Assist: Prohibited

Traction Control: No limit

ABS: No limit

Auto Drive: Prohibited

 

 

Ilmoittaudu sarjaan

Kirjaudu sisään ilmottautuaksesi sarjaan.

Sarjaan ilmoittautuneet

IlmoittautunutMihin kisoihin osallistut?Toiminnot
raizzkuKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
Akseli08Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
Soikiopaa69Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
Alffi87Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
JaristotelesKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
BetelgeuzeFINKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
deequ313Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
akkeli687Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
Saarju78Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
the_VeryfinninshKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
STS_frequencyKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
HartikainenKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
NibelaiKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
RoXon89Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
Max_out_FINKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
aapeee100Kisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7
Snow_Man_FINKisa-ilta 1 Kisa-ilta 2 Kisa-ilta 3 Kisa-ilta 4 Kisa-ilta 5 Kisa-ilta 6 Kisa-ilta 7

 Ilmoittautuneita: 17